Згідно з дослідженням Gallup, половина з опитаних 7,2 тис. працівників звільнилися через начальника.
Виходить, мистецтво керувати своїм керівником не менш важливе, ніж мистецтво керувати підлеглими. І керувати — зовсім не означає маніпулювати та нав'язуватись у друзі.
Як налагодити гарні стосунки з різними типами керівників — розповідаємо у статті за матеріалами Harvard Business Review та Business Insider.
#1. Визначте тип вашого начальника
Розуміння стилю управління та особливостей вашого менеджера допоможе уникнути непорозумінь. Ось три найскладніші типи:
Страждає комплексом досконалості
Такий керівник вважає, що його думка — єдина правильна. Це різка людина, яка акцентує увагу не на причинах проблеми, а на покаранні «винних». Він щиро вважає, що так запобігає помилкам.
Як співіснувати. Сперечатися з таким начальником марно. Ви все одно йому нічого не доведете, а починаючи суперечку, ризикуєте становищем у компанії.
Спробуйте дати йому зрозуміти, що не сприймаєте всерйоз образливі слова на свою адресу. Така людина отримує задоволення від приниження інших, і це змусить її пошукати інші методи впливу, можливо, більш етичні.
Владний контролер
Він не впевнений у собі і надто переймається спробами тримати все під контролем. Такий начальник по-власницьки ставиться до своєї посади і хоче створити враження, що повністю контролює ситуацію. Навіть якщо це насправді не так. Він пишається своїм авторитетом і не соромиться нагадувати про це всім довкола.
Як співіснувати. Такий тип начальника надає значення дисципліні та процесу роботи, а не продуктивності. Він не дуже прискіпливий до результату, натомість вимагає поваги до його статусу. Дайте йому відчути себе big boss — тоді зможете спокійно виконувати свої обов'язки.
Агресор
Це керівник, який для досягнення цілей залякує та погрожує. Він вважає, що змусити підлеглих ефективно працювати може лише страх.
З іншого боку, такий менеджер не перестарається із погрозами через невпевненість у собі — він замкнутий за природою. А ще не хоче втрачати свого впливу — боїться, що надто сильне залякування послабить його владу. Тому іноді надиво поблажливий до помилок підлеглих.
Як співіснувати. Наберіться сміливості та спробуйте протистояти. Але робіть це конструктивно — тоді є шанс, що він сприйме вашу сміливість позитивно, а ви заробите повагу.
Але все ж таки найкращий спосіб співіснувати з таким менеджером — не спілкуватися з ним без потреби. Поважайте його особистий простір і зайвий раз не турбуйте.
#2. Навчіться висловлювати свої потреби
Використовуйте метод ненасильницького спілкування психолога Маршалла Розенберга — його використовують, наприклад в ООН для розв'язання регіональних конфліктів. У міжособистісних стосунках він також працює.
Універсальна схема виглядає так:
Коли __ (ваше спостереження) __, я відчуваю __ (ваші почуття) __, тому що мені потрібно __ (ваша універсальна потреба) __. Чи зможете ви __ (ваше прохання)?
Наприклад:
Коли ви вказуєте на мою помилку у звіті при колегах, я почуваюся дуже незручно і соромно, тому що мені важлива ваша довіра та повага колег. Чи не могли б ви наступного разу особисто розібрати мої помилки?
Щоби донести до керівника своє прохання, потрібно пройти чотири етапи — OFNR (Observation, Feelings, Needs, Requests):
- Спостереження — тон має бути нейтральним, без оцінки. Об'єктивно викладіть факти.
- Почуття — поясніть, що ви відчували. Цей етап не повинен містити критики виключно ваші емоції.
- Потреба — вкажіть, що вам потрібно. Вона нейтральна: немає потреб поганих чи добрих.
- Прохання — висловіть своє прохання чітко та позитивно. Вона має бути здійсненна і не звучати як вимога.
#3. Давайте своєму начальнику фідбек
Згідно з дослідженням Gallup, команди менеджерів, які отримують зворотний зв'язок від підлеглих, приносять на 9% більше прибутку, ніж ті, хто цього не робить.
Озвучити керівникові свою думку про його роботу — завдання дуже непросте та делікатне. Але якщо upward feedback грамотно складено та коректно викладено, то виграють від цього всі.
Ось 6 нюансів, про які потрібно пам'ятати:
- Одна проблема — один фідбек. Не варто обговорювати з начальником одразу кілька чутливих тем. Порушуйте іншу проблему, тільки якщо вона пов'язана з першою.
- Не зачіпайте особисте. Якщо ж ваш фідбек стосується особистих якостей начальника, намагайтеся конструктивно говорити про їхній вплив на робочий процес.
- Озвучуйте фідбек вчасно і в належному місці — не варто чекати рік, щоб попросити начальника перестати навантажувати вас у вихідні. Також пам'ятайте, що такі обговорення повинні проходити віч-на-віч.
- Давайте позитивний фідбек, особливо якщо начальник погано сприймає критику. Наприклад, подякуйте йому, якщо він переніс дедлайн, щоб відрегулювати ваше навантаження.
- Продумайте варіанти розв'язання проблеми до розмови. Якщо ваш керівник, наприклад, погано справляється з делегуванням, запропонуйте йому конкретні варіанти, як це виправити.
- Якщо ви сумніваєтеся, що начальник готовий сприйняти зворотний зв'язок від вас, краще промовчіть. Відкладіть цю розмову до моменту, коли стосунки стануть довірливішими.
#4. Пропонуйте рішення, а не жалійтеся
Американський бізнес-консультант Маршалл Голдсміт провів дослідження, опитавши близько 200 своїх клієнтів. З'ясувалося, що більшість працівників витрачають понад 10 годин на місяць на скарги про начальство чи вислуховують їх від інших. А майже третина — понад 20 годин на місяць.
Не жалійтеся менеджеру. Є проблеми? Розв'язуйте їх. А якщо це неможливо, то краще не порушувати проблему взагалі.
Ваш керівник — не особистий психолог, щоби вислуховувати скарги на колег, роботу чи сім'ю. Приходьте з проблемами тільки якщо плануєте їх вирішити або якщо у вас вже є варіанти їх розв'язання.
Весь бізнес-контент у зручному форматі. Інтерв'ю, кейси, лайфхаки корп. світу — у нашому телеграм-каналі. Приєднуйтесь!
#5. З'ясуйте, як начальник вважає за краще отримувати інформацію
Пітер Друкер, один із найвпливовіших бізнес-мислителів ХХ століття, у своїй книзі «Ефективний керівник» розділив начальників на «слухачів» та «читачів».
«Слухачі» люблять отримувати інформацію, подану особисто в усній формі, щоб можна було ставити запитання і відразу отримувати відповіді. «Читачі» вважають за краще спочатку отримувати інформацію письмово, щоб мати можливість прочитати та вивчити її. І тільки потім обговорити усно.
Надайте керівнику інформацію у такому вигляді, в якому він максимально добре її засвоїть.