Здорова корпоративна культура сприяє розвитку компанії, а токсична може навіть «вбити» бізнес. Яскравим прикладом є історія краху 4-го за величиною інвестиційного банку США Lehman Brothers. Компанію заснували у 1850 році, її керівництво пишалося внутрішньою культурою: на першому місці був якісний сервіс, і лише потім — прибуток.
Але після смерті фаундерів цінності банку змінилися. Тепер пріоритетними стали нові показники ефективності, в основі яких були гроші. Разом із втратою початкових орієнтирів наростали внутрішні конфлікти у команді: наприклад, нездорова конкуренція серед працівників за вищі посади. У 2008 році банк став банкрутом.
У багатьох компаніях внутрішня культура — це нудні правила, які люди читають лише при влаштуванні на роботу, а прописаних цінностей не дотримуються навіть керівники. Ми поспілкувалися з компаніями, в яких є місце фану та цікавим «плюшкам», а культура існує не лише на папері.
У бесіді брали участь:
- Алла Лутай, HR-менеджер Banda Agency. Banda — найефективніша незалежна рекламна агенція, за даними рейтингу Global Effie Index 2020. Серед клієнтів — Comfy, ОККО, Monobank, Work.ua, «Молокія», Good Wine.
- Ольга Тарасевич, HR-директор у Work.ua, ex-HRD онлайн-школи англійської мови EnglishDom. Work.ua — один із найбільших job-сайтів в Україні з 500 тис. відвідувань на день.
- Марія Йовса, HR Business Partner в OBRIO — продуктовій компанії з екосистеми бізнесів Genesis. Сьогодні команда працює над 4 основними напрямками розробки: мобільні програми, вебсервіси, мобільні ігри та SaaS. Флагманський продукт компанії — додаток Nebula — завантажили понад 15 млн разів. З травня 2019 року команда зросла з 8 до 200 осіб (разом із віддаленими співробітниками).
З чого складається корпоративна культура
Корпоративна культура — обличчя компанії. До неї належать ваша взаємодія з командою, політика зарплат, атмосфера в офісі, навчання всередині та за межами організації. Це те, як вас сприймають конкуренти, клієнти та потенційні співробітники.
Якщо з корпоративною культурою все гаразд, це видно відразу. Люди не ходять на роботу, просто щоб «закрити завдання» — вони залучені до навчання, дотримуються місій та цінностей компанії, транслюють офісне життя та івенти у соцмережах. Їх влаштовує зарплата та робоча атмосфера. Завдяки такій репутації організація може залучати скілових спеціалістів, бізнес-партнерів та нових клієнтів.
Західні компанії давно усвідомили: хочеш досягти успіху — сформуй здорову корпоративну культуру. Наприклад, у блозі Cisco згадується дослідження Джона Коттера та Джеймса Хескетта, які вивчали корпкультуру 207 бізнесів із 22 сфер та вимірювали їхні економічні параметри: прибуток, рентабельність інвестицій, вартість акцій.
Виявилося, що компанії завжди випереджають конкурентів у таких випадках:
- коли головна цінність — благополуччя клієнтів, інвесторів та співробітників
- коли корпкультура швидко адаптується до змін
Але головне — компанії з сильною внутрішньою культурою були на 20–30% успішніші за конкурентів із менш продуманою системою цінностей.
З'ясовуємо, як влаштована корпоративна культура в Banda Agency, Work.ua та OBRIO by Genesis.
Алла Лутай, Banda Agency
#1. Цінності компанії
Корпоративна культура в Banda будується на місії та цінностях. Наша найбільша мета — зробити креативність значимою в Україні та за її межами. Ми віримо: якщо компанії керуватимуться творчими рішеннями, то досягнуть більш високих результатів.
Наша головна цінність — щирість. Вона перетворює серйозні презентації на душевні бесіди, а робочі стосунки — на дружбу. Ми щиро говоримо про те, що подобається і не дуже. Бути щирим у всьому — непросто, але це заощаджує енергію, яку «з'їдають» замовчування.
#2. Нематеріальні бенефіти
Безлімітна відпустка. Всі наші колеги мають можливість піти в безстрокову відпустку. Головне — погодити цей період із командою, щоб не було накладок з проєктами, і написати в чат, щоб усі в офісі знали, що ти відпочиваєш.
Доставка хворим. Коли співробітник хворіє, він може написати ейчару або офіс-менеджеру і попросити викликати лікаря. Крім того, ми відправляємо бокси з фруктами та вітамінами.
День поганого настрою. У всіх буває такий стан, і ми не виняток. Якщо хтось із самого ранку почувається погано і розуміє, що в офісі йому краще не стане, — пише команді і може залишитися вдома, працюючи віддалено.
Демодень. Кожні 4 місяці ми збираємося вирішити внутрішні питання, які стосуються нашої культури і процесів. Як правило, їдемо для цього з офісу: вже були на Київському морі та літали «бандою» із 70 людей до Туреччини. Поїздку тримали у секреті протягом 2 місяців.
Музика. Під час карантину в нас на сайті з'явилося своє радіо, де можна було послухати сети працівників Banda. Тепер ми трансформували цю традицію в акаунт на Spotify, де щотижня виходять тематичні плейлисти, які ми збираємо всім офісом.
Крім того, ми разом із PR-менеджером Сашею Рашевською вигадали формат вечірки «Музичний мікродозинг»: на цілий день беремо в офіс діджейський пульт, і наші колеги можуть грати улюблену музику. Провели вже три такі вечірки.
#3. Вигорання працівників — як запобігають та борються
Із лютого ми запускаємо курс про те, як не допускати вигорання — і ефективно з ним справлятися, якщо burnout все ж таки настав.
#4. За що можуть звільнити
Є 3 вчинки, через які Banda може попрощатися:
- Токсичність. Плітки, постійне невдоволення і нестримна критика.
- Хамство і брехня. Наша культура — про добродушність та толерантність. Грубість та брехня руйнують стосунки, тому ми гостро реагуємо на такі інциденти.
- Фріланс. Наші тімліди спостерігають за завантаженням команди та відстежують, коли починається завал. Ми намагаємося знайти work-life balance. На жаль, не завжди виходить, а додаткові проєкти ще більше порушують цей баланс і тягнуть енергію, яку можна було б спрямувати на проєкти Banda. Але є ситуації, які ми сприймаємо як розвиток. Тож коли виникає цікавий шанс проявити себе поза компанією — це завжди можна обговорити з менеджером чи ейчаром.
#5. Що формує корпоративну культуру
Ось перелік важливих штук, які роблять Banda такими, якими ми є:
Безпека. Ми хочемо, щоб кожен почувався комфортно. У нас немає суворої ієрархії, тому що вона створює напругу. Ми жартуємо з керівниками та разом п'ємо ігристе на терасі. Нам важливо почуватися безпечно один з одним.
Довіра. Кожен із нас розуміє, навіщо прийшов у Banda. І всі мають право знати, що відбувається у компанії. Ми ділимося поразками, перемогами і разом пливемо далі.
Веселощі. Ми багато жартуємо, вигадуємо свої традиції та влаштовуємо гучні офісні вечірки. Ця легкість тримає мозок відкритим для нового. Наприклад, на Новий рік ми влаштували секретну вечірку: у нас був Таємний Санта, всім рандомно дісталося вбрання, в якому треба прийти на вечірку. Були незвичайні варіанти: наприклад, костюм холодильника з магнітами.
Наївність. Бути наївним — круто. Це дає силу та натхнення створювати неможливе. Такі люди вірять в успіх кожної ідеї, а отже, вони мають енергію, щоб закохати інших у свою роботу.
Похвала. Критикувати простіше — вади блищать яскравіше. А ось схвалення вартує великих зусиль. Ми вчимося цьому — і згодом помітили, як кайфово ділитися похвалою з іншими.
Прохання про допомогу. Це не слабкість, а велика сила. Ніхто з нас не всемогутній. Якщо ми не встигаємо — попереджаємо заздалегідь і завжди разом щось вигадуємо.


Бажаєте отримувати дайджест статей?
Ольга Тарасевич, Work.ua
#1. Цінності компанії
Ми маємо місію і 10 корпоративних цінностей, які не просто висять на стінах — вони працюють, коли приймаються рішення. Наприклад, цінність «Добре чи ніяк». Вона почалася з цитати Льва Толстого: «Якщо ти щось робиш, то роби це добре. Якщо ж ти не можеш або не хочеш робити добре, краще не роби».
Наприклад, рік тому в Work.ua не влаштовували новорічний корпоратив в онлайні, тому що не були впевнені, що зможуть провести його добре. Натомість класно пройшли в інтернеті підсумкові збори — з шампанським, грою в лото та несподіваними запитаннями до спікерів.
#2. Нематеріальні бенефіти
- Компенсація хобі та навчання. У нас є програми «Вчися та розвивайся!», «Хобі» та «Клуби». Співробітники отримують компенсації за відвідування професійних заходів та захоплень, а ще кожен може відкрити свій клуб. У нас є біговий, футбольний, книжковий та клуб кіно. Учасники також отримують фінансову компенсацію: за тренування, оренду залів.
- Благодійність. Під Новий рік компанія виділяє кожному з 250 співробітників певну суму, яку він може витратити на благодійність на власний розсуд. Ми підрахували, що це мотивує більше, ніж інші нематеріальні бенефіти.
#3. Вигорання працівників — як запобігають та борються
Для команди, якщо є відповідний запит, ми проводимо групові зустрічі з психологом. Перший варіант — для роботи з емоційним вигоранням, другий — для психологічної підтримки.
#4. За що можуть звільнити
Ми дотримуємося принципу «Чесність у всьому»: за брехню ми звільняємо. Наприклад, в офісі не можна курити. Якось один із співробітників порушив правило, але у відповідь на пряме запитання сказав, що не робив цього. Його звільнили, але не за куріння, а за брехню.
#5. Що формує корпоративну культуру
Місія нашої компанії — допомагати людям. Ми досягаємо цього завдяки своїм інтернет-проєктам: крім Work.ua, є портал українських навчальних закладів Education.ua та клавіатурний тренажер Ratatype. А ще регулярно беремо участь у благодійних проєктах. Що ми зробили у 2021 році:
- Стали офіційним спонсором фестивалю класичної музики «Австрійська осінь» — і разом з іншими партнерами допомогли взяти в ньому участь Беньяміну Шміду, скрипалеві світової величини.
- Висадили 24 дерева в одному із парків Дніпра.
- Спонсорували арт-проєкт Endless Movement, завдяки якому європейці можуть дізнатися про сучасну українську архітектуру.
- Взяли участь в акції «Миколай про тебе не забуде» та виділили кошти на покупку подарунків для дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей.
- Купили ракету. Компанія Noosphere хоче створити у Дніпрі новий спортивно-ігровий дитячий майданчик для майбутніх космонавтів. Щоб зібрати необхідні кошти, Noosphere провела акцію: художники та ілюстратори створили арт-об'єкти — ракети. Одну з них купили в офіс.
Марія Йовса, OBRIO by Genesis
#1. Цінності компанії
- Відкритість і чесність. Ми будуємо культуру максимальної відвертості. Від бізнес-результатів — коли вся команда знає, що відбувається і як кожен може на це впливати, — до повної відкритості на чекпоінтах із керівником та колегами.
- Вплив на продукт та бізнес. У 2021 році впровадили вертикальну структуру команд. Тепер кожен фахівець працює над конкретним продуктом, впливає на його розвиток та стратегію. Це дозволяє за короткий термін зрозуміти всі особливості життєвого циклу продукту, а також отримати цінну експертизу за межами своєї основної спеціальності. Ми інвестуємо в інноваційні ідеї та найкращих людей.
- Work hard, play hard — ми вміємо працювати круто, але не забуваємо і відпочивати. Наприклад, створюємо класні та тематичні свята: від гри на LED-барабанах до костюмованої вечірки на Гелловін у стилі «Гра в кальмара». Про наші корпоративи ще довго згадують та розповідають друзям. У нас 98% співробітників вакциновано, а перед вечірками ми всім проводимо тести, щоб максимально убезпечити кожного.
- Амбітність та безмежні можливості. Нам недостатньо робити щось просто добре — кожен викладається на максимум, щоб досягти надрезультатів. У той же час це підганяє усіх до зростання. Якщо ти хочеш бути CTO, — будеш, а ми в цьому допоможемо.
Команда OBRIO
#2. Нематеріальні бенефіти
Наш список нематеріальних бенефітів іноді здається нескінченним. Ось основні:
- Безлімітний ремоут. Впровадили його з січня 2022 року. Правильно налагоджені процеси допомагають команді працювати віддалено так само продуктивно, як і в офісі.
- Корпоративний лікар і масажний кабінет.
- Компенсація зовнішнього навчання. Навіть якщо співробітник хоче змінити напрямок і компанії це принесе value (наприклад, переключитися з маркетолога на продакт), ми із задоволенням покриємо навчання.
- Авторський курс публічних виступів та ораторського мистецтва. У кожного співробітника є можливість його пройти, раз на 3-4 місяці повідомляємо про новий набір. Після закінчення потрібно виступити перед командою чи на зустрічі професійного ком'юніті.
- Лекції у форматі Explain Me Like I'm Five. Співробітникам потрібно простою мовою розповісти команді про свою роботу. Тому всі вже знають, як кодити, проводити A/B-тести та рахувати unit-економіку.
- Внутрішній портал Education Platform із корисними ресурсами.
- Особистий рахунок кожного тіммейту для покупок потрібних чи креативних речей, які будуть радувати всю команду. Вже придбали VR-окуляри, тенісний стіл, пледи для всіх колег і ферму рослин.
- Getwell-набори для колег, які хворіють. Допомагають підняти імунітет та відчути підтримку команди. А наша Happiness Manager цікавиться станом колег, допомагає із викликом лікаря, якщо є потреба.
Ми ставимо амбітні цілі для OBRIO, декомпозуємо їх на всі напрямки та кожного співробітника за системою OKR. Восени досягли надцілі та почали планувати на лютий поїздку до Мексики. А коли реалізуємо наступну мету — зимуватимемо у Шрі-Ланці чи іншому екзотичному місці.
Корпоративні івенти в OBRIO
#3. Вигорання працівників — як запобігають та борються
Система цілеутворення у OKR в OBRIO допомагає правильно розподіляти навантаження. Керівники на чекпоінтах постійно трекають цей момент і змінюють обсяг завдань або пріоритезують таски разом із співробітниками.
СЕО на командних зустрічах доносить важливість ефективного тайм-менеджменту, перезавантаження, хобі. Якщо хтось не кайфує від роботи — все обговорюється. Наприклад, в OBRIO можливий перехід на іншу позицію.
Зараз ми розробляємо програму Well-being, яка включає різні активності: челенджі з новими звичками, корисні заняття, вебінари, спорт. Це допомагає знайти незвичні хобі, переключитися та відпочити.
#4. Що формує корпоративну культуру
Команда — наша головна цінність. В OBRIO кожен співробітник — як у вищій лізі, де всі професіонали та всі на одній хвилі. Наша місія — об'єднати найкращі таланти, щоб створювати продукти, що покращують життя людей.
Крім того, наші колеги дуже активні. Часто беруть участь у заходах з розвитку Employer-бренду OBRIO. Виступають на щомісячних вебінарах, профільних конференціях, пишуть статті та діляться досвідом.


Бажаєте отримувати дайджест статей?

