Бути директором з маркетингу — це вилізти зі щоденної рутини та подивитися на бізнес збоку. Тут важливо організовувати роботу команди так, аби компанія досягала результату. І не забувати про стратегію.
Розпитуємо слухачів курсу «Директор з маркетингу», чого вони навчилися і що вже застосовують у роботі.
«Директор з маркетингу більше займається побудовою відносин»
Ольга Синявська, бренд-менеджер ORLY
У роботі я зіштовхуюся з ситуаціями на кшталт «найбільше в колгоспі працював кінь, але керувати ним так і не став». Можна бути чудовим фахівцем, але поганим керівником.
Мені було цікаво дізнатися, як улаштований відділ маркетингу у великих компаніях і чим керівник відрізняється від фахівця. Спочатку я навчалася на курсі Тетяни Лукинюк «Стратегічний маркетинг», а наступним кроком став її курс «Директор з маркетингу».
Що нового дізналася
Керівник має два основні завдання — ухвалювати рішення та організовувати роботу команди. Він відповідає за дії працівників, дає зворотний зв’язок і допомагає їхньому розвитку. Якщо для менеджера важливі особисті результати, то для керівника — ефективність команди.
Тому насамперед потрібно допомагати працівникам розвиватися через ускладнення завдань, допомагати їм будувати кар'єру, підбирати для них менторів усередині компанії.
Але перед тим, як керувати іншими, потрібно розібратися у своїх лідерських здібностях. Зрозуміти сильні та слабкі сторони — на що можна спертися, а що треба краще прокачати. На курсі я змогла визначити тип управління, який мені підходить.
Як нові знання вплинули на роботу
Найважливіше — з'явилися прописані картки посад. У них докладно роз’яснюються обов'язки, особистісні характеристики, ключові показники, вимоги до освіти, навичок та професійного досвіду кандидата.
Це спростило найм нових працівників та скоротило конфліктність у відділі. Тепер усі чітко розуміють сферу своєї відповідальності.
Як змінився підхід до роботи
#1. Прийшло розуміння, що директор з маркетингу більше займається вибудовуванням відносин: комунікує з вищим керівництвом, захищає команду від наїздів, «добуває» ресурси для нових проєктів та розвиває команду.
#2. Для ухвалення правильних рішень важливо мати на увазі «білий» простір. Тепер у моєму планері з'явилася вільна година щоп'ятниці для «стратегічної сесії».
Коли багато рутини, бачиш лише «дерева». А треба, як дрон, піднятися над ними та подивитися на загальну картину — весь бізнес в цілому. Придумати новий підхід, поспілкуватися з клієнтами, проаналізувати конкурентів.
«Працівники — двигун компанії, а керівник — за кермом»
Андрій Кириченко, CEO та співзасновник Olynyk Studio
У нас невелика вузькоспеціалізована компанія. Ми допомагаємо бізнесу ефективно використовувати рекламні інструменти у соцмережах. У штаті семеро людей, крім продакшн, бухгалтера та «пожежних» дизайнерів на аутсорсі.
Я відповідаю за залучення нових клієнтів, стратегічне планування та систематизацію внутрішніх процесів.
На курс «Директор з маркетингу» записався із двома цілями:
- Зрозуміти, як улаштований відділ маркетингу у великих компаніях, щоб правильно вибудовувати з ним комунікацію.
- Навчитися керувати людьми усередині своєї компанії. Я завжди був не командним гравцем, робив усе самотужки. Але у своєму бізнесі потрібно формувати команду, розуміти та мотивувати кожного працівника.
Що нового дізнався
Я отримав відповіді на всі запитання.
Наприклад, дізнався, як влаштована структура у компанії та яку роль у ній виконує директор з маркетингу. У моїй роботі це важливо, адже СМО вирішує, чи брати мою компанію як підрядника. Тепер я розумію, які рішення він ухвалює, а на що вплинути не може.
Як нові знання вплинули на роботу
Я зрозумів, що працівники — це двигун компанії, а керівник — за кермом. Якщо знайдеш порозуміння з ними, зможеш донести своє бачення та цінності — будете йти далеко і довго.
Після курсу ми змінили підхід у формуванні команди — вирішили вирощувати сильних фахівців усередині. Ба більше, стали ретельніше підходити до пошуку та підбору працівників.
Тепер проводимо з кандидатами інтерв'ю за методикою 4D. Щоб перевірити їх компетенції, ставимо чотири запитання:
#1. Чи робили ви це раніше? Це свідчить про досвід.
#2. Чи бачили ви, як це роблять інші? Показує рольову модель.
#3. Чи розумієте ви це? Показує знання теорії.
#4. Чи застосовуєте ви отримані уроки? Показує вміння робити висновки.
На співбесідах почали звертати увагу не лише на hard skills, а й на learning agility — здатність до навчання. Мав рацію Дарвін: виживає не найсильніший і не найрозумніший, а той, хто найкраще пристосовується до змін.
«Маркетингом має займатися вся компанія»
Валерія Андруцаки, маркетолог у компанії British Book
Я близько трьох років працюю у книжковій компанії. Спочатку була менеджером із продажу, а нещодавно перейшла на посаду маркетолога. Відразу ж записалася на курс «Директор з маркетингу», щоб дізнатися, як в ідеалі повинен працювати відділ маркетингу.
Як змінився підхід до роботи
#1. Почали планувати наперед
Після курсу ми проаналізували ринок, конкурентів та компанію загалом. Так у нас з'явилися довгострокові цілі та море невеликих проєктів. Наприклад, незабаром запустимо блог та відеоконференції.
#2. Почали більше спілкуватися з клієнтами
Ми працюємо у В2С сегменті, і у нас завжди було два канали спілкування — телефон та пошта. Але після курсу ми почали спілкуватися із клієнтами у месенджерах. У підсумку — вони стали частіше нам писати. Така комунікація зручна всім.
#3. Збільшили кількість учасників на конференціях
Для нас семінари та конференції — важлива частина роботи з клієнтами. Адже це спілкування, нові знання та професійний розвиток. Щороку до нас приїжджають автори книг та міжнародні тренери. І якщо раніше ми збирали аудиторію до 200 осіб, то цього року прийняли 380. Упевнені, що це не межа.
Що я зрозуміла: маркетингом має займатись вся компанія. Розвиток бізнесу залежить від того, як ви спілкуєтесь із клієнтом. Важливо робити це найзручнішим для нього способом. І не лише слухати, а й чути.
«Чим більше ресурсу віддаси новеньким, тим швидше буде результат»
Євгенія Черкас, Head of Promotion Department, Weleda Ukraine
У 2017 році швейцарська компанія WELEDA — виробник органічної косметики — відкрила дочірню компанію в Україні. І вся команда, котра займалася просуванням бренду, перейшла туди. У тому числі й я.
Але якщо раніше я керувала проєктом як бренд-менеджер, то на новому місці знадобився стратегічний підхід та вміння керувати великою кількістю людей.
Тому я вирішила пройти курс «Директор з маркетингу». Він поєднує дві великі теми: управління командою та маркетингове планування.
Що зрозуміла після курсу
Проводити 70% часу з новими працівниками — нормально. Чим більше ресурсу ти їм віддаси спочатку, тим швидше буде результат.
Чим ширша загальна картинка і чіткіше окреслена ціль, тим краще працівник розуміє свій внесок у розвиток. Він більш залучений та краще працює.
Немає поганого чи хорошого стилю лідерства — є ситуації, що потребують різних підходів. Дуже допомогла модель Герсі-Бланшара про ситуаційне керівництво. Новим підлеглим спочатку потрібно давати вказівки, потім наставляти їх, підтримувати та нарешті делегувати.
Що змінилося у роботі
#1. Разом із колегами пройшли тестування за методом MBTI. Він типологізує людину за чотирма критеріями:
- Екстраверт — інтроверт: його енергія спрямована на себе чи на зовнішнє коло людей.
- Здоровий глузд — інтуїція: як тестований орієнтується в ситуації.
- Логіка — емоції: що впливає на його рішення.
- Раціональність — ірраціональність: чим він керується при підготовці рішення, наскільки вдумливо та обережно підходить до планування.
Виявилося, що у нас чудова синергія людей з різними типами особистості, які розподіляють свої ресурси з максимальною ефективністю.
#2. Тетяна Лукинюк допомогла мені скласти карту кар'єрного планування для кожного працівника. Тепер я розумію, як мотивувати та допомагати розвиватися кожному з них.
#3. Почала використовувати декілька корисних фреймворків, які ми вивчили у розділі маркетингового планування. Наприклад, TOWS — рекомендую всім працювати саме за цією моделлю, тому що вона ширша, ніж SWOT. Дозволяє планувати власні зміни через аналіз навколишніх змін.