Чому не виходить впровадити Scrum в робочі процеси | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Scrum Master або Project Manager: хто потрібен вашій команді

Чим відрізняються дві популярні професії.

cover-6576d45a46aee289439068.jpg

Якщо на джоб-сайтах ввести в пошук «Scrum Master» — більшість вакансій будуть містити обов'язки проджект-менеджера.

Вперше методику Scrum застосували у 1993 році, але досі багато роботодавців не розуміють різниці між Scrum-майстром та проджект-менеджером. Надихнувшись прикладами швидких та ефективних розробок, вони також хочуть працювати за Скрамом, але не знають, чи потрібні їм Scrum-команди, щоденні стендапи, спринти та Scrum-майстер.

Розбираємось, чим Scrum-підхід відрізняється від традиційного менеджменту проєктів.

Коли з'явилися перші проджект-менеджери

Традиційний Project Management став окремою дисципліною в середині XX століття, хоча основи управління проєктами сягають корінням далеко в історію. Єгипетські піраміди, Велика Китайська стіна, Колізей так і не стали б архітектурними шедеврами, якби не правильне керівництво.

Вважається, що сучасний проєктний менеджмент виник після того, як у 1910-х роках Г. Гант розробив діаграму, якою проджекти користуються і нині. Це принцип, за яким великий проєкт розбивають на невеликі завдання і фіксують їх на часовій шкалі — виходить своєрідний road map.

Проєктний менеджмент почав активно розвиватися у повоєнні роки в Америці. Наприклад, 1957 року Військово-морські сили США почали розробку ракетної системи Polaris. Вони мали жорсткі дедлайни: її потрібно було завершити раніше, ніж СРСР створить свою ракетну систему, яка загрожує безпеці США. Проєкт розбили на 60 тис. завдань, над якими працювало майже 4 тис. підрядників.

Спеціально для нього створили метод PERT (Program Evaluation and Review Technique), за допомогою якого можна оцінити тривалість проєкту, якщо час виконання кожного окремого завдання передбачити складно. Завдяки правильному менеджменту розробку вдалося закінчити раніше за заявлений термін.

У 1969 році було створено PMI (Project Management Institute), а проджект-менеджмент став окремою дисципліною. Незабаром PMI видав «Зведення знань з управління проєктами» (The Project Management Body of Knowledge, PMBOK) — настільну книгу будь-якого PM, в якій зібрані найкращі світові практики у цій сфері.

PMI називає проджект-менеджерів агентами змін, тому що саме від них залежить успіх команди чи організації. Project Manager ухвалює всі рішення, пов'язані з проєктом: від його запуску до реалізації. Стратегічне завдання такого фахівця полягає в тому, щоб клієнт та команда були задоволені роботою, якістю комунікації та фінальним продуктом.

За описом PMI справжній проджект-менеджер:

  • організований, зацікавлений і цілеспрямований
  • вміє надихнути команду
  • адаптується до стресових умов та динамічного середовища
  • помічає деталі, але водночас вміє бачити картину в цілому
  • легко знаходить підхід до різних людей
  • готовий прийняти відповідальність за досягнення результатів у бізнесі

Також PM потрібні професійні навички у сфері, де він працює. Наприклад, проджект в IT управляє командою розробників, тому йому потрібні технічні знання та досвід.

Рекомендуємо прочитати:

img-rolskiy-6205366eaa4a6816937309.jpg

Олександр Рольський, newage: «SCRUM допомагає нам стежити за сотнями рекламних кампаній у десятках кабінетів — і не збожеволіти»

Читати

Чим Scrum відрізняється від традиційного менеджменту

Scrum — один із найпопулярніших фреймворків гнучкої методології Agile. Її вже багато років використовують відомі компанії: наприклад, Gmail від Google був створений кількома скрам-командами. Гнучкі методології також використовують Amazon, Netflix, Etsy та Spotify.

Раніше продукти створювалися за допомогою лінійного підходу: етапи планування, розробки, тестування йшли один за одним і розпочиналися лише після завершення попереднього. Але нові реалії вимагали нових методик.

У 1986 році в Harvard Business Review опублікували статтю японських учених Ікуджіро Нонака та Хіротака Такеучі The New New Product Development Game:

«Посилення конкуренції, розкол масового ринку, скорочення життєвого циклу продукту, а також передові технології та автоматизація змушують переглянути традиційні способи створення продуктів».

У статті автори досліджували принцип роботи Fuji Xerox, Canon, Honda та інших компаній-новаторів, дійшовши висновку, що він нагадує гру у регбі. Як спортсмени одночасно рухаються полем уперед, передаючи м'яч своїм гравцям, так само розробники приступають до створення продукту всі разом, орієнтуючись не на окремі завдання та етапи, а на фінальний результат.

Автори об'єднали принципи роботи цих компаній та назвали метод Scrum. Вперше його застосував через 7 років Джефф Сазерленд, коли перед його командою поставили майже нереальне завдання розробити софт для Easel Corporation за 6 місяців.

Сазерленд вивчив усі доступні матеріали про підвищення продуктивності команди та надихнувшись статтею японських колег, створив гнучку систему роботи над проєктом. Софт вдалося розробити вчасно і, на диво, майже без багів.

З того часу методологія почала проникати в маси:

  • 1995 року Scrum представили на конференції з програмування OOPSLA у США
  • 1998 року опублікували статтю, де вперше згадали Scrum-майстра
  • у 2001 — описали звичні нам Scrum-події
  • у 2002 — створили Scrum Alliance і почали офіційно сертифікувати Scrum-майстрів
  • і лише в 2010 році опублікували Scrum Guide — повне зведення правил методології Scrum

Відповідно до Scrum Guide, команда працює спринтами (невеликими часовими інтервалами) — і наприкінці кожного з них релізує якусь частину продукту.

У Scrum є кілька регулярних подій: планування спринту на початку роботи над проєктом, щоденні 15-хвилинні скрами, огляд спринту (демонстрація продукту) і ретроспектива — обговорення спринту.

Скрам-майстер — відповідальний за дотримання принципів та культури Scrum у проєкті. Він досконало знає правила роботи у скрам-командах і стежить, щоб процес відбувався згідно з ними.

На відміну від проджект-менеджера, Scrum Master не керує командою та не спілкується зі стейкхолдерами. Він не ухвалює рішень щодо проєкту, але працює всередині команди.

Чим відрізняються обов'язки проджект-менеджера та Scrum-майстра

Project Manager більше занурений у сам продукт та у робочі процеси. Зазвичай він:

  • Планує проєкт: розробляє стратегію, готує документацію, прораховує бюджет.
  • Делегує та розподіляє обов'язки між членами команди.
  • Встановлює дедлайни та стежить за їх виконанням.
  • Комуніціює із зацікавленими сторонами.
  • Відслідковує ризики та розв’язує проблеми.
  • Контролює ефективність проєкту та відповідає за результат.

Скрам-майстер виступає в ролі наставника, тому:

  • Навчає команду та впроваджує принципи Scrum.
  • Слідкує, щоб вони були дотримані: допомагає проводити традиційні церемонії (планування спринту, щоденний скрам, ретроспектива), відстежує командну динаміку та продуктивність розробників.
  • Співпрацює зі Scrum-майстрами інших команд.

Які скіли необхідні цим фахівцям

Для проджект-менеджера: 

  • Планування. РМ має вміти складати пропозицію щодо проєкту (стратегію), визначати довгострокові та найближчі цілі, розставляти пріоритети, делегувати завдання, встановлювати дедлайни.
  • Управління ризиками. Проєкти не завжди йдуть за планом. Тому проджект-менеджеру потрібно бути готовим до будь-яких проблем та продумати сценарії їх розвʼязання. Хороший РМ працює на випередження.
  • Бюджетування. Бухгалтерський облік проєктів — навичка, якою сьогодні мають володіти всі проджект-менеджери. Після затвердження бюджету PM контролює динаміку видатків, за необхідності вчасно знижуючи потенційні фінансові ризики.
  • Моніторинг та оцінка ефективності. PM надає менеджерам та іншим стейкхолдерам постійний зворотний зв'язок, аналізуючи результативність роботи команди, якість проєкту чи продукту.

Рекомендуємо прочитати:

img-648865f3c0482364979215.png

Як керувати гнучкими проєктами

Читати

Скіли, необхідні Скрам-майстру:

  • Знання Agile. Scrum Master ідеально розуміється на принципах Scrum, але крім цього він висококваліфікований в інших Agile-фреймворках, методиках і практиках — на випадок, якщо потрібно застосувати комбінований підхід.
  • Організаційні навички. Команди Scrum потребують структури та планування, тому Скрам-майстер сам має бути організованою людиною, яка вміє регулювати роботу інших.
  • Коучинг. Scrum Master постійно навчає та спрямовує команду в потрібне русло. Для цього він не тільки знає принципи Scrum, але й здатний знаходити підхід до кожного члена команди: може дати пораду як Product Owner'у, так і девелоперу.

У яких сферах потрібні ці спеціальності

Роль проджект-менеджера може бути застосована до будь-якого проєкту в будь-якій сфері: дизайн інтер'єрів, SMM, машинобудування, архітектура, IT.

Скрам-майстер необхідний лише у Scrum-проєкті. І хоча ви можете застосовувати підходи Scrum у різних сферах, найкраще вони підходять для технічних галузей та IT.

У чому різниця між традиційною та Scrum-командою

Проджект-менеджери керують різними командами. Наприклад, у SMM-проєкті PM може працювати з контент-менеджером, копірайтером, дизайнером, таргетологом, фотографом, оператором — список можна продовжувати залежно від масштабів проєкту.

Деякі проджект-менеджери керують величезними командами з 50+ осіб, тоді як в інших це число не досягає і 10. Іноді один РМ може керувати кількома проєктами і, відповідно, командами. У них працюють як досвідчені фахівці, так і новачки.

Скрам-майстер обмежений лише проєктами Scrum, де команди дуже схожі — зазвичай вони складаються з 7–10 осіб. Посібник із Scrum визначає лише три ролі:

  • Product Owner — представник продукту, який розуміє його цінність для бізнесу. Він знає потреби клієнта, побажання стейкхолдера і доносить їх до девелоперів, але не відповідає за технічний бік процесу.
  • Developers — крос-функціональна команда розробки, яка виконує всі технічні завдання, відповідає за аналіз, дизайн, програмування, тестування та комунікацію.
  • Scrum Master — фасилітатор роботи Scrum-команди.

Команда має бути крос-функціональною: складатися із фахівців, які можуть самостійно випустити продукт без залучення сторонніх ресурсів.

Яка кваліфікація необхідна

Як правило, до менеджерів проєкту виростають із інших посад. Зазвичай, це професіонали у своїй сфері, які досить досвідчені і вже готові керувати командою. Вони мають знання для контролю всіх процесів і необхідних soft-skills. А самі обов'язки РМ можуть змінюватись залежно від сфери.

На відміну від проджект-менеджера, Scrum-майстром можна стати, лише вивчивши методологію Scrum.

Які інструменти використовують у роботі

Набір інструментів PM та Scrum-майстра схожий. Наприклад, GanttPRO — сервіс для створення діаграм Ганта — допомагає візуалізувати завдання на часовій шкалі та стежити за дедлайнами.

Trello використовують для Kanban проєктів, поділяючи таски на групи To do, Doing, Done. Але за допомогою цього сервісу можна створити унікальний персоналізований робочий простір.

Asana підійде для Scrum-майстра, проджекта і простого користувача з індивідуальними цілями. Це зручний планувальник завдань, синхронізований з Gmail, Google Drive та Dropbox – а значить, перемикатися між вкладками доведеться менше.

Jira — найпопулярніша платформа для Agile-розробки. Сервіс адаптований під роботу спринтами, містить такі інструменти, як канбан-дошки, беклоги та діаграми, тому буде зручним саме для Scrum-команд.

У комплексі з Jira часто використовують Confluence — простір, де можна зібрати і структурувати всю інформацію, матеріали проєкту, вести комунікацію з колегами, робити звіти.

Як визначити, хто необхідний вашій компанії?

Найімовірніше, вам не потрібно наймати проджект-менеджера та скрам-майстра одночасно. Хіба що для різних команд та роботи над окремими проєктами.

Проджект-менеджер більше інтегрований у проєкт і відіграє традиційну управлінську роль. Scrum-майстер діє як один із членів команди і не керує процесами, а лише спрямовує учасників.

Вам варто найняти PM, якщо:

  • у вас великий проєкт зі стійкою ієрархією, а розпорядження надходять зверху донизу
  • продукт, який ви розробляєте, вимагає планового, але нетермінового доопрацювання
  • у вас велика та різношерста команда
  • вам необхідна людина, яка працюватиме і з продуктом, і з командою, і з вами

Вам варто найняти Scrum-майстра, якщо:

  • ви тільки починаєте впроваджувати метод Scrum
  • ваш проєкт дуже динамічний і вимагає постійних змін, а значить робота спринтами буде більш ефективною
  • вам потрібна людина, яка адаптує гнучкі методології під ваш проєкт

Залучайте Scrum-майстра лише в тому випадку, якщо ви налаштовані змінити всі процеси та працювати за методом Scrum.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Project Manager»
Бізнес і управління
Веде Павло Харіков
30 квітня 6 червня
Павло Харіков