Антон Шулик на позиції генерального директора запустив Uber Eats у Києві. Він керував українським офісом міжнародної консалтингової компанії Civitta та проєктами в аудиторській компанії KPMG.
Антон провів вебінар «Як управляти фінансами під час кризи» — розповів слухачам LABA, як адаптувати бізнес до важких часів.
Публікуємо найголовніше.
Три сценарії кризи
Аналітики Capital Times пропрацювали три сценарії розвитку подій та їх вплив на економіку України:
- Базова W-подібна криза — дві хвилі падіння економіки з підйомом на початку 2021 року.
- Песимістичний L-подібний — економіка впала та дрейфує, а підйом починається у другій половині 2021 року.
- Оптимістичний V-подібний — економіка впала, до неї влили гроші — і вона починає підйом у четвертому кварталі 2020 року.
Краще готувати бізнес до песимістичного сценарію: якщо буде краще, почнете швидше рости.
Ключовий фактор для переорієнтації бізнесу
Якщо раніше ви продавали і в кредит, і з розрахунком за фактом постачання, то сьогодні залишаєте лише другий варіант. Відповідно отримуєте перший удар по продажу. Мінус попит та плюс карантин — ще два удари.
У такій ситуації важливо зрозуміти, на який обсяг продажу розраховувати під час карантину та після. Це є головним показником для планування реструктуризації бізнесу.
Перше завдання для бізнесу — розуміти настрій покупців. Комунікуйте з ними, щоб спробувати спрогнозувати, скільки вони готові купувати. Це дозволить зрозуміти, як сильно впаде продаж.
Сьогодні немає іншого варіанту, окрім як триматися за покупців. Стосунки з ними мають бути швидкими та бездоганними. Бізнес працює для клієнтів, тому він має різко змінюватись під них. Якщо запізнитися з цим, є ризик витратити всі резерви та закритися назавжди.
Для кращого контролю за ситуацією використовуйте CRM та оцифруйте систему продажу. Чим раніше побачите спад продажу, тим оперативніше відреагуєте.
Які показники контролювати:
#1. Продаж
Щодня контролюйте збір грошей. Відстежуйте динаміку продажу в обсязі та грошах. Якщо не встигаєте візуалізувати розрахунки, зробіть чат із керівниками бізнесу та фіксуйте, скільки було продано за день.
#2. Витрати
Усі платежі потрібно врегулювати. Проаналізуйте, які витрати складають операційне ядро, без якого бізнес неможливий, а які можна урізати.
Але не врізайте те, що приносить додатковий грошовий потік. Наприклад, від реклами не потрібно відмовлятися повністю. Залиште те, що працює — вам потрібно робити продаж, а для цього про вас повинні знати.
Прив'яжіть план скорочення видатків до плану падіння продажу. Якщо бачите, що продаж падає до рівня Х, урізаєте один пункт витрат, якщо падає ще нижче — наступний пункт.
Підготуйте плани відповіді на три сценарії — базовий, песимістичний і оптимістичний. Визначте для кожного варіанта цільові рівні продажу та, орієнтуючись на них, опрацюйте план витрат.
#3. Грошовий потік
Грошовий потік — це всі зібрані гроші мінус платежі. Він має бути позитивним — хоча б +1 долар. Зараз ви не можете дозволити собі касові розриви та роботу в мінус.
Те, що є в резервах, залиште на зовсім чорний день. Витрачайте стільки, скільки збираєте. Не можна обманювати себе, що ситуація є тимчасовою, тому зараз можна витратити резерви, а потім все налагодиться. Готуйтеся, що важкі часи прийшли надовго.
Головний документ будь-якого бізнесу в кризовий період — платіжний календар. З прицілом на три місяці плануйте щотижнево, скільки отримаєте грошей, скільки витратите і скільки буде на кінець тижня. Так ви побачите, коли почнуться проблеми, і зможете вчасно вжити заходів.
Де шукати ідеї для переорієнтації бізнесу
Сьогодні непоганий момент для експериментів із незатратними рішеннями, які потенційно можуть дати додаткове джерело грошей. У будь-якому бізнесі є ідеї, якими ви думали раніше зайнятися, але так і не доходили до їх реалізації.
Один із варіантів — обслуговування. Наприклад, раніше ви тільки продавали техніку та не виконували її обслуговування. Зараз для отримання додаткового прибутку можна цим зайнятися.
Часто самі працівники мають ідеї щодо поліпшення процесів — як заробляти більше або скоротити витрати. Люди, які працюють у вашому бізнесі, знають про нього більше ніж зовнішні консультанти. Якщо ви правильно з ними поговорите та запитаєте, як вони бачать ситуацію і що можна змінити, швидше за все, зберете багато корисної інформації.
Як бути з працівниками
Найскладніше питання під час кризи — як бути з людьми. Більшості бізнесів доведеться урізати зарплати. Тут є кілька варіантів:
- Розрахуватися з усіма і відправити у відпустку власним коштом. Так ви ризикуєте втратити компетенцію людей, які давно у вашому бізнесі та знають усі процеси. Це поганий варіант, якщо плануєте продовжувати бізнес.
- Перевести всіх на універсальний прибуток, який компанія може собі дозволити. Запропонуйте однакову зарплату всім працівникам, включаючи менеджмент. Цей варіант підходить для згуртованих колективів без твердої ієрархії.
- Більше врізати зарплату тим, хто заробляє багато, і менше тим, хто мало. Це варіант для великих компаній із чіткою ієрархією.
- Ввести в дію компенсаторні механізми — премії після виходу бізнесу на передкризовий рівень, опціон на акцію чи частку компанії.