Як налагодити роботу з фінансовими звітами | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Валентин Воробйов: «Без фінансових звітів бізнес не розуміє, як він живе. Це біль 80% компаній в Україні»

Фіндиректор з досвідом у топкомпаніях України про те, як налагодити роботу з фінансовими звітами.

cover-65a905416ebd9482472426.jpg

Одна з головних проблем бізнесу полягає в тому, що власник часто не розуміє, який прибуток отримує його компанія за місяць, квартал і рік. Через це він може бачити ситуацію у чорному світлі — або, навпаки, піти в ілюзії. Вникнути у реальність допоможуть фінансові звіти.

Валентин Воробйов — ексфінансовий директор мережі автозаправних станцій UPG. 20 років займається фінансами та їх автоматизацією — працював із компаніями «Будинок Іграшок», «Нова Пошта», Vodafone Beeline, Ukrtelecom та іншими.

В інтерв'ю Валентин пояснив, навіщо компанії займатися фінансовим аналізом, про які три звіти важливо пам'ятати, як розрахувати точку беззбитковості та чому фінансист має бути зацікавленим.

Що таке «фінансовий аналіз» простим словом?

Часто кажуть: «Гроші — це кров компанії». Продовжуючи цю асоціацію, можна сказати, що фінансовий аналіз — це «аналіз крові». Детально розбираючись у питанні, компанія розуміє, наскільки вона «здорова».

Фінансовий аналіз допомагає визначити:

  • найрентабельніші точки продажу.
  • види товарів/проєктів, що приносять найбільший заробіток.
  • найвигідніших клієнтів.
  • функції, які виконує збитковий товар (можливо, він необхідний маркетингу).
  • наскільки компанія ліквідна (чи випускає продукт, чи виконує зобов'язання, чи виплачує зарплату, чи вносить гроші за оренду та інше).

Види та складнощі фінансових звітів

  • Баланс (BS) відображає фінансовий стан компанії. Головна мета балансу — показати, чим компанія володіє на сьогодні (активи) та за рахунок чого це з'явилося (пасиви).

    Складнощі можуть виникнути через те, що у BS «мало життя» і немає творчості. Робити його нудно. Щоб підійти до цього звіту інакше, бухгалтеру потрібно переналаштувати фокус зору. Подивитися на баланс не просто як на аналіз пасивів та активів (звітних форм, які здаються до держорганів), а як на зріз здоров'я компанії. Це набагато глибше та цікавіше.
  • Звіт про прибутки та збитки (Profit and Loss, P&L) показує, скільки бізнес заробив за період часу. Це результат операційної роботи компанії, чистий прибуток. Такий зріз показує, виторг якогось типу, в якому обсязі та через які канали отримав бізнес — і скільки при цьому витратив.

    Дуже корисно порівняти дані з тими, що були отримані за минулий період. Можна вимірювати витрати помісячно та деталізувати їх, а можна — «рік до року». Або ж аналізувати структуру витрат до виторгу компанії — щоб зрозуміти, чи ростуть вони у відсотковому значенні чи знижуються.

    Складнощі можуть виникнути через відсутність політики обліку у компанії та єдиного принципу рознесення витрат.

    Припустимо, ви сплатили страховку на рік. Її вартість треба поділити на термін дії пропорційно — показувати як щомісячні витрати, а не вносити їх єдиною сумою й за один місяць.

    Принцип розподілу витрат має бути прописаний, і щоразу їх потрібно вносити однаково, щоб можна було зіставити та порівняти за періодами.
  • Грошовий потік (Cash Flow, CF) відображає рух коштів, він допомагає аналізувати ліквідність.

    Ліквідність — це розуміння того, скільки грошей нам потрібно на завтра, з якого рахунку ми витратимо їх (можливо, потрібно зробити переказ між рахунками). Також ми бачимо, скільки вже витратили і на що. Для аналізу ліквідності розраховують набір коефіцієнтів.

    Складнощі можуть виникнути через хаос з банківськими виписками та призначенням витрат.

    CF ґрунтується на банківських виписках, але в компанії їх може бути багато (і не лише у національній валюті). Коли починаєш усе це зводити, можуть виникнути помилки. Щоб їх уникнути, важливо перевірити залишки на початок і кінець періоду.

    Ще одна причина, через яку у CF виникають неточності, — нерозуміння, до якого типу (операційного, інвестиційного, фінансового) належать витрати. Через це стається плутанина.

    Наприклад, якщо взяти виплату заробітної плати, купівлю автомобіля та оплату кредиту, перше належить до операційних витрат, друге — до інвестиційних, третє — до фінансових.

Рекомендуємо прочитати:

img-vorobev-628b880e16da7403242192.jpg

13 фінансових помилок, які руйнують бізнес у кризу

Читати

Головна відмінність P&L та CF

У P&L входять лише операційні витрати, інвестиційних там немає. Якщо компанія закупила машини, у P&L ці витрати потраплять у вигляді віртуальної «амортизації автомобіля». А в CF відобразяться в інвестиційній клітинці.

Якщо ви, щоб створити продукт, витратилися на матеріали, маркетинг та зарплату працівнику, а потім заробили на цьому — усі ці гроші відобразяться у P&L. А якщо інвестували в себе (наприклад, купили техніку), то витрати покажуть у CF, а P&L їх не буде.

Як часто потрібно готувати звіти

В умовах карантину ситуація нестабільна, тому складати та аналізувати CF бізнесу потрібно щодня. Зараз важливо чітко розуміти, скільки грошей є, скільки можна витратити на товар, а скільки віддати працівникам і контрагентам. У звичайний час Cash Flow та баланс можна робити щомісяця.

Як зрозуміти фінанси, якщо раніше ними не займався

Фінансова тема здається складною, але її можна опанувати буквально за один тиждень — маю такий досвід. Щоб розібратися, достатньо трохи вміти працювати в Excel, хотіти вникати та запам'ятати базові поняття:

  • активи — те, що потенційно принесе прибуток
  • пасиви — грошові зобов'язання
  • баланс — фінансова рівновага компанії

Звісно, це лише стартові формулювання, далі — комплексніше, але всі поняття та принципи можна донести простими словами. І на курсі «Фінансовий аналіз» я пояснюватиму так, щоб зрозумів будь-хто.

Багато що показуватиму на прикладах. Ми завантажимо публічну звітність великих компаній (наприклад, Vodafone і «Нова Пошта») і навчимося їх аналізувати, щоб оперувати не сухими цифрами, а живими показниками.

Проблеми бізнесу, що ігнорує фінансові звіти

Звітність — це фінальний результат роботи компанії. Вона також показує проблеми, які виникають через те, що команда не контролює витрати та, як наслідок, витрачає неефективно.

Якщо фінансових звітів немає, бізнес взагалі не розуміє, як він живе та працює. Це біль 80% компаній в Україні. Дуже часто там є бухгалтер, але немає фінансового директора і так роками. У результаті формально звіти існують, але вони не пояснюють, як розвивається бізнес.

Компанія не розуміє, скільки заробила і скільки може витратити в перспективі, що купити, а що не варто. Буває, що власник, грубо кажучи, має 1 млн гривень, і він не розуміє: «Це я заробив — і можу забрати? Чи це потрібно вкласти? Чи покрити ними борг перед контрагентами?»

Ви зайшли до компанії, де панує фінансовий хаос. Перша дія?

Щоб вибратися з безладу, потрібно знайти точку опори. Нею стає фінансова структура. Тому я роблю те, що потрібно для її формування:

  • розписую чіткий функціонал для усіх працівників відділу: фінансистам (у кожного свої завдання), головному бухгалтеру та іншим.
  • готую форми звітності, навчаю людей їх заповнювати.
  • залучаю IT-фахівців і вони займаються автоматизацією.

І обов'язково треба запровадити фінансовий контролінг, у тому числі платежів, щоб розуміти: чому платимо цьому контрагенту, чому саме зараз, чому в такому обсязі, чи правильно провели тендер і таке інше.

4 найбільших проблем бізнесу через хаос із фінансовим аналізом

#1. Касовий розрив. Бракує грошей, щоб покрити зобов'язання. У 90% випадків такі ситуації виникають через неточне формування потоків коштів.

Рішення. Перевірити приплив грошей: чи всі контрагенти заплатили (нагадати про це) і домовитися з іншими про оплату раніше терміну. Можливо, взяти кредит. Зупинка виплат працівникам як частина оптимізації зазвичай призводить до проблеми — немає нічого гіршого за демотивованого працівника, який або не хоче працювати без грошей, або просто покидає компанію.

#2. Чек вищий, а грошей немає. Проблеми з рентабельністю.

Рішення. Проаналізувати продаж та зрозуміти, чи не втрачаємо у прибутку. Якщо з'ясується, що продаємо за собівартістю чи нижче, виправити.

#3. Не знаю, чи вистачає грошей для нових закупівель. Немає розуміння, наскільки ліквідними є фінанси компанії.

Рішення. Щоб визначити, чи вистачить бізнесу грошей у січні, якщо зробити закупівлю у вересні, потрібно взяти загальний CF компанії і скласти прогноз виторгу і витрат. 

Додаємо туди покупку нової партії — і дивимося, як усе буде виглядати.

Непогано було б зробити інвестиційний проєкт та спрогнозувати оборотність товару у певний період. Але треба розуміти, що форс-мажори здатні все змінити: наприклад, через COVID-19 товар, який раніше розходився за 6 місяців, може продаватися 3 роки.

#4. Не розумію, чи залишаться гроші після виплати дивідендів. Немає звіту про прибутки та збитки — і ви не знаєте скільки отримала компанія.

Рішення. Зробити P&L та чітко визначити, яку частину прибутку у вигляді дивідендів можна забрати.

Часто буває, що хочуть взяти 70%, а 30% залишити у розвиток. Це можливо. Але спочатку фінансисти мають спланувати наступний рік і сказати: «Так, за обраною стратегією 30% вистачить, щоб компанія розвивалася».

Що таке «точка беззбитковості»?

Точка беззбитковості — це обсяг продажу, у якому різниця між доходами та витратами за період дорівнює нулю. Вона є поширеною відповіддю на запитання власника «Який мінімальний дохід на місяць потрібно отримати, щоб компанія працювала у нуль?».

Точка беззбитковості може змінюватись залежно від постійних витрат. Припустимо, компанія має регулярні витрати на оренду офісу. Але якщо її вартість зросте вдвічі, точка беззбитковості зміниться і бізнесу доведеться підняти ціни, щоб окупити проєкт.

Який має бути прибуток, щоб бізнес точно вигравав?

Щоб вирахувати відсоток прибутку, потрібно розділити його на виручку — і виходити з цього показника. На мій досвід, 15-16% вже хороший коефіцієнт, можна працювати. Але класично орієнтуються на все, що вище за банківський депозит.

Яка дебіторська заборгованість допустима?

Її треба рахувати не у відсотках, а в днях. Наприклад, коефіцієнт дебіторської заборгованості 20% — це багато чи мало? Не зрозуміло. Щоб ситуація прояснилася, краще розраховувати на добу. Отримуєш 20 днів і думаєш, наскільки це прийнятно в твоєму випадку.

Зазвичай, щоб не було проблем, клієнти повинні заплатити не пізніше, ніж через 30 днів. Але це в середньому, у кожній галузі — по-своєму.

Якою має бути оборотність?

Ідеально, якщо період реалізації — не більше 120 днів. Чим менше, тим краще.

Щоб розрахувати оборотність запасів у днях, потрібно визначити коефіцієнт оборотності (Коб-ті) — кількість оборотів, що здійснюються за конкретний часовий інтервал. Для цього користуємося формулою:

При цьому середній обсяг запасів = сума запасів початку періоду + сума запасів наприкінці періоду / 2

Розрахувавши Коб-ті запасів, можна визначити оборотність запасів у днях:

Наприклад, виторг — $500 за рік, а середня сума запасів — $1000.

#1. Визначаємо Коб-ті: $1000 / $500 = 0,5

#2. Визначаємо оборотність у днях за рік: 365 (дні на рік) / 0,5 (наш коефіцієнт) = 730 днів

Тобто, щоби продати наші запаси, нам знадобиться 2 роки. Звичайно, це проблема — товар перетворюється на гроші надто довго.

3 софт-скіли для фінансиста

  • Комунікабельність. Вміти спілкуватися та отримувати потрібну інформацію. На жаль, часто з бухгалтерією дуже важко встановити контакт. Зазвичай вони говорять щось на кшталт «Приходь у четвер з 12:00 до 13:00 (а краще ніколи)». Потрібно вміти «добувати» інформацію, особливо на етапі побудови фінансової звітності.
  • Інтерес. Тому, хто потрапляє у фінанси, має бути цікаво займатися ними. Внутрішня мотивація — обов'язкова. Нічого не вийде, якщо людина приходить до відділу й одразу каже: «У мене немає доступів, немає контактів, немає цифр. Нічого не виходить, ніхто мене не любить».
  • Знання цілей. Перш ніж заглиблюватися в KPI та автоматизацію, потрібно розібратися із завданнями бізнесу — а вже формули вивчити легко.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Фінансовий аналіз»
Фінанси
Веде Валентин Воробйов
6 травня 5 червня
Валентин Воробйов