Як залишатися працездатним у фінтех-індустрії | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Ethan Gans, Mastercard: «Безконтактна біометрія змінює платежі. Сама думка про використання шматка пластику відходить в минуле»

Чому великі банки бояться FinTech?

cover-662ab0df507c5283628862.webp

У FinTech-сфері не буває нудно, адже вона постійно змінюється, запевняє Ethan Gans, який відповідає за цифрові платежі в Mastercard (USA). Наприклад, якщо вчора для оплати покупок потрібен був пластик або телефон, вже завтра буде достатньо лише скану ока. 

Ітан знає все про світ фінансових технологій. Він встиг попрацювати в невеликому стартапі, де є повна автономія в рішеннях, та в потужних фінансових компаніях, як-от Citibank, де кожну нову функцію розглядають під мікроскопом.

В ексклюзивному інтерв'ю для Laba Group Ітан розповів:

— як почати кар'єру у FinTech

— чим стартап-культура відрізняється від великого банку

— які скіли гарантують, що ви будете продакт-менеджером, який має попит

— чому можливість вибору — це «поцілунок смерті» для менеджера з продукту

*Інтерв'ю англійською в оригіналі можна почитати за посиланням.

Чому саме фінтех?

Я почав свою кар'єру в невеликому стартапі. У нашій команді було всього 13 людей, і ми розробляли інтеграції для мобільних додатків різних компаній. Пізніше стартап придбала IBM, тож я кілька років працював у цій компанії.

Далі я захотів дізнатися більше про фінтех — і потрапив у команду з розвитку платіжних технологій CitiGroup/Citibank. Це був новий підрозділ, який мав революціонізувати сферу банківських платежів. Інфраструктура більшості великих фінустанов трохи застаріла, тож ми мали «перевести» Citibank у XXI століття з технологічної точки зору. У мене не було великого досвіду в банківській сфері, але завдяки стартап-минулому в мені побачили людину, яка розуміється на технологіях. 

Спочатку я думав, що у сфері платежів усе просто: хтось проводить кредиткою — і транзакція здійснюється. Зараз я люблю називати індустрію платежів «цибулею». Ви знімаєте шар за шаром і бачите все більше. Там так багато глибини, і саме це мені подобається. Щороку платежі вдосконалюються — і це те, за чим потрібно стежити.

Через 4 роки мені захотілося змін. Я почав шукати меншу за розміром, але більш технологічну компанію — і потрапив у MasterCard на посаду продакт-менеджера в їхню глобальну команду токенізації платежів. MasterCard дуже інноваційна — вони самі визначають себе скоріше як технологічну, аніж фінансову компанію.

Чому великим банкам важко прийняти фінтех?

В усіх великих фінустановах багато бюрократії. Вони перебувають під таким суворим контролем, що дивляться на все через мікроскоп. І все нове, що ви намагаєтесь створити, потрапляє під цей мікроскоп. Від юридичних питань до комплаєнсу — так багато команд мають погодити кожен крок. Це забирає безліч часу та затримує інновації. 

У фінтех-компаніях все простіше в плані контролю, тому вони стрімко розвиваються. Таким банкам, як Citi, щоб конкурувати з ними, потрібно навчитися працювати швидко.

Де продакт-менеджеру краще почати кар'єру — у великому банку чи фінтех-стартапі?

Це залежить від того, яка ви особистість і яку кар’єру хочете побудувати. У стартапі більше гнучкості та автономії, але водночас більше тиску. Коли я працював у компанії з 13 людей, я щодня замислювався: «Чи буде взагалі завтра в офісі світло?» Коли мені потрібно було щось зробити — у нас могло не бути спеціаліста, який би допоміг або який би за це відповідав. Тож доводилось опановувати нові навички.

Наприклад, мені потрібно було робити запити в нашу базу даних. Розробники знали SQL, але вони були занадто зайняті. До того часу, як вони приступали до мого запиту, я вже прострочував дедлайн. Тож я сам опанував SQL.

Я порадив би піти в стартап людям, які мають амбіції та жагу до знань, оскільки ви будете змушені постійно навчатися чогось нового. Є люди, які цього не хочуть, і їм краще спеціалізуватися на чомусь одному. Тобто, коли потрібно написати запит, вони хочуть, щоб це зробив інженер, бо це його робота. У стартапі все залежить від тебе. Тобі щось потрібно — зроби це сам.

А ще керівництво у стартапі, в якому я починав, було неймовірним. Це реально ветерани стартапів, які завжди були поруч, а не десь далеко, як гендир, що ніколи не з'являється в офісі. Коли бачиш, що вони роблять більше за всіх, це захоплює та робить тебе щасливим від того, що ти працюєш із ними.

Отже, якщо вам 25, ви винахідливий та хочете розширити свої знання поза сферою фінтеху, я б радив приєднатися до стартапу.

Чим роль продакт-менеджера у FinTech відрізняється від цієї ж ролі в інших галузях?

Це пов'язано з мисленням та підходом до різних ситуацій. У фінансовій індустрії ви маєте мислити певним чином, бути в курсі конкретних норм і досвіду користувачів, які притаманні лише fintech. 

Наприклад, працюючи в IBM, я нічого не чув про поняття KYC (know-your-customer). А у фінпослугах KYC — настільки важливий компонент, що як продакт ви маєте інтегрувати його у своє мислення.

В управлінні FinTech-продуктами все інакше через проблеми, які ви розв’язуєте. У Citi мене навчили спочатку думати про правила та норми, а потім — про інновації. В інших сферах навпаки: ви думаєте про інновації, а вже після — про регулювання. Спочатку створюється технологія, потім — правила та положення навколо неї. 

В управлінні продуктом ви мусите поставити себе на місце клієнта, тому що ми живемо у світі, сповненому різних виборів. Якщо у вас поганий досвід роботи з Uber, ви підете до Lyft чи кудись іще. Як споживачеві мені подобається мати вибір, бо мене не заганяють у куток. Але для продакт-менеджера це схоже на поцілунок смерті. Тож вам потрібно дізнатися, як думають клієнти фінкомпаній та чого вони насправді хочуть.

Бути продакт-менеджером класно в тому сенсі, що ти можеш працювати в різних галузях. Але у сфері фінтеху важливо мати саме цю спеціалізацію.

Які технічні скіли потрібні fintech-продакту? 

Все залежить від конкретного бізнесу, бо деякі компанії хочуть, щоб їхні продакт-менеджери були більш технічно підковані, ніж інші. 

Загалом корисно мати базові знання SQL — не на рівні розробника, але вміння писати запити дуже цінне. 

Confluence і Figma — основні інструменти, якими користуються 90% продакт-менеджерів. Згадка про них у вашому резюме або під час співбесіди не допоможе отримати роботу, але зробить рекрутера більш впевненим у тому, що ви підходите для цієї посади. 

Ще одна корисна навичка — вміння розуміти та інтерпретувати дані, здатність витягувати інформацію з них. Тому важливо мати хоча б середній рівень володіння Excel.

Рекомендуємо прочитати:

preview-662ab50f4a6bb292715557.webp

Filippos Koulyras, FedEx: «Якщо всі ваші A/B-тести “перемагають”, ви робите щось не так»

Читати

Як ви прогнозуєте успіх нового продукту або функції?

Треба починати з KPI. Що, на вашу думку, зробить продукт успішним? Важливо визначити KPI ще до того, як щось буде створено. Якщо мова йде про функцію, орієнтовану на дохід, KPI мають збільшити його на суму Х.

При цьому відстоюйте покращення, від яких дохід не залежить. Наприклад, ви можете виправити щось в UI, що поліпшить взаємодію з клієнтом і, можливо, зекономить 30 секунд його часу. І це просто чудово, але не принесе компанії грошей. Переконати керівництво заплатити за те, що не збільшить дохід, — найважче. Але це дуже важлива навичка, якої потрібно навчитися.

Завжди залишайтеся поруч із клієнтом. Перед запуском продукту можна використати фокус-групи, UAT-тести — є багато способів. Тоді ваші клієнти зможуть сказати: «Це те, що мені справді було потрібно».

Який скіл може забезпечити вам роботу у FinTech у майбутньому?

Штучний інтелект — це вже революційна сфера, але ми ще на ранніх стадіях її розвитку. ШІ став центром уваги досить недавно, хоча існує вже 10 років.

Тож якби я тільки починав кар'єру, я б зробив усе можливе, щоб здобути освіту в галузі AI. Незалежно від того, йдеться про фінансові послуги чи іншу сферу, в ній буде компонент AI. Якщо у вас є такий досвід, це великий плюс для вашої кар'єри в найближчі 5–10 років.

Як фінтех зміниться в наступні кілька років?

Безконтактна біометрія — одна з тенденцій, яка починає змінювати платіжну індустрію. Сама думка про використання шматка пластику відходить у минуле.

За біометрією майбутнє. Ви зможете зчитувати відбиток пальця або сканувати око, щоб оплачувати покупки. Сьогодні це існує в невеликих масштабах, але через 5 років усе буде по-іншому. У платіжних системах, де все стає цифровим та безконтактним, немає місця для гаманця.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Фінансовий директор»
Фінанси
Веде Андрій Дробот
22 травня 20 липня
Андрій Дробот