9 з половиною фактів про HBO | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Почали з 365 підписок та схитрували, щоби першими показати «Зоряні війни»: 9,5 фактів про HBO

Як одна компанія 50 років тому зробила революцію на кіноринку.

cover-6659b9557aa3d575893208.webp

Ще нещодавно телебачення вважалося неякісною масовою нішею, а актори ставилися до зйомок у серіалах як до роботи категорії B. На це були реальні причини. Тоді телевізор кишів малобюджетними одноманітними серіалами та постійною рекламою. Поки не з’явився HBO і не запропонував дещо інше. Тоді це була дивна бізнес-модель, а зараз — абсолютно мейнстримна. HBO виготовляв той самий контент, що й усі: спорт, кіно, розважальні шоу. Тільки без реклами.

Сьогодні чи не всі культові серіали останніх років, що входять в історію кінематографа у номінації «найбільший бюджет», «наймасовіша батальна сцена» тощо, — починаються фірмовою чорною заставкою HBO. Знаючи лише це, ми розуміємо: глядачам контент без рекламних пауз сподобався.

«Клан Сопрано», «Секс і місто», «Пуститися берега», «Чорнобиль», «Справжній детектив», а ще «Гра престолів» — це проєкти, що зробили телебачення finally great. І вивели серіальний жанр з масового та примітивного у рівний, а іноді й комплексніший за кіно. Випускаючи якісний багатосерійний телепродукт, компанія наче транслює конкурентам: «Якість важливіша за кількість». І це дійсно так — свідчать прибутки, статуетки та кінокритики.

Як HBO не лише навчив людей платити за телебачення, але й змінив бенчмарк якості в індустрії? Як за 50+ років вони виросли від кількох сотень підписників до найдорожчого телепроєкту в історії з рекордною кількістю нагород? 

Ми ніколи не зможемо відповісти, чому їм вдалося. Успіх — це завжди задача з багатьма невідомими. Але точно можемо наблизитися до розуміння «як». Зібрали найцікавіші факти з історії компанії, яка є чи не найкращим мультимедійним сторітелером у світі.

1. HBO стартував з 365 підписниками

Канал Home Box Office (HBO) запустив мовлення для США в листопаді 1972 року всього для 365 передплатників. Першою трансляцією була хокейна гра між New York Rangers і Vancouver Canucks. А після неї — фільми.

Мережа пропонувала перегляд без реклами та вирізаних сцен за $6 на місяць. У тодішньому Нью-Йорку на ці гроші можна було купити 4 квитки в кіно. Звісно, місяць втикати в телік без реклами було спокусливо.

Пізніше програму складали переважно спорт, відомі фільми та серіали, а також дитячі передачі. Уже через 2 роки HBO транслює для близько 60 тис. передплатників, а за 6 років після заснування має 1,5 млн підписок.

У 2020 канал запустив стримінговий сервіс Max разом із Warner Bros. Discovery. На початок 2024 року загальна кількість передплатників Max сягнула 99,6 млн, а дохід — у середньому $7.83 за кожного підписника.

2. Назва Home Box Office — аж третій неймінг каналу

Засновники HBO — гравці з класичного телебачення, які хотіли створити революційний формат платного телеканалу. На той час співзасновник Чарльз Доулан був президентом компанії Sterling Communications із великим досвідом у кабельному телебаченні, а Джеррі Лоренс обіймав посаду віцепрезидента у Warner Bros. Television та відповідав за маркетинг у CBS — одній з найбільших телемереж Штатів.

Новий проєкт хотіли запустити під тестовою назвою Green Channel, потім розглядали Sterling Cable Network. Зрештою після численних перемовин обрали назву Home Box Office — вона мала натякнути глядачам, що вони платитимуть за крутий телеконтент у себе вдома, а не просто за черговий канал.

2.1. На запуск каналу ніхто не прийшов

Жодне ЗМІ, навіть місцева преса, не висвітлювало запуск HBO. Єдина «знаменитість», яку запросили на урочистості, — менеджер маленького містечка Вілкс-Барре у Пенсильванії, який зрештою відмовився. Надії покладали ще на президента і головного виконавчого директора Time Inc., Дж. Річарда Мунро, але той подзвонив і сказав, що застряг у нью-йоркській пробці на мості Джорджа Вашингтона.

Рекомендуємо прочитати:

preview-663ce64019153463638452.webp

Розробка супутника, власний музичний лейбл та лабораторія, яку зацінив Ейнштейн: 10 фактів про Philips

Читати

3. HBO — перший кабельний канал, який широко впровадив технологію супутникового мовлення

Це дозволило не лише значно покращити якість зображення, але й розширити аудиторію, охопивши глядачів у сільській місцевості та віддалених районах. До цього HBO мав невеличку кабельну систему в Пенсильванії, що досягала чотирьох сусідніх штатів. Тож важко було здобувати нових передплатників та дохід, адже канал ще не приносив профіту.

На той час телеканали не поспішали переходити на супутникове телебачення, побоюючись нової технології: «А що, якщо супутник впаде? Чи полетить у космос?». Але HBO ризикує та виділяє серйозні інвестиції для підключення до супутникового мовлення вже у 1975 році. 

Як тільки сигнал запрацював, HBO почав активно отримувати нових глядачів із західного узбережжя та півдня. За два роки HBO досяг позначки в 1 млн передплатників та показав свій перший прибуток. Зростання подвоїлося наступного року, і знову через рік.

4. Cхитрували, щоби першими показати «Зоряні війни»

Коли у 1983 році Fox розпродавав телевізійні права на показ премʼєри фільму «Зоряні війни», вони не були ексклюзивними: за умовами, канали мали показати стрічку не раніше за шосту ранку 1 лютого. Проте HBO тихенько, без жодного розголосу, заплатив за дозвіл трансляції на 6 годин раніше.

Так випадкові нічні глядачі HBO першими побачили «Зоряні війни». А зранку 1 лютого телефони каналу розривали десятки розлючених фанатів, які не могли повірити, що просто проспали культову премʼєру.

5. «Гра престолів» побила одразу кілька світових рекордів

Найуспішніший телепроєкт HBO «Гра престолів» став найдорожчим та найпопулярнішим художнім серіалом в історії. Фінальний сезон коштував 15 млн за епізод. А приносила серія в середньому $285 млн прибутку. ROI? Так. 

Останній епізод переглянули в прямому ефірі та наступного дня 16,5 млн глядачів лише в США. Ще 15 млн подивилися фінал пізніше.

Напередодні букмекери та аналітики прогнозували чималий відсоток відписок одразу після фіналу «Престолів». Тож, схоже, що в HBO спеціально запланували премʼєру серіалу «Чорнобиль» за три дні до фіналу «Гри престолів».

На сьогодні рекорд HBO перебив The Rings of Power від Amazon із бюджетом витрат у щонайменше $750 млн. Що ж, будемо чекати вищої ставки від HBO.

6. Мем Directed by Robert B. Weide — з ситкому HBO

Цікаво, що один із найпопулярніших мемів з телеіндустрії — чорна заставка з титрами та кумедною музичкою — з серіалу від HBO. Мова про ситком «Зменш свій ентузіазм» (Curb Your Enthusiasm), де титри часто обривають серію на гострій ситуації. Хоча HBO запустив проєкт у 2000, мем почав активно поширюватися через 15 років у ютубі й твіттері.

Шоу закрили у квітні 2024, за час трансляцій ситком зібрав понад 150 номінацій та 22 нагород як комедійний серіал.

Творець ситкому і виконавець головної ролі, комік Ларрі Девід, спеціально обрав для заставки мелодію Frolic італійського композитора Лучано Мічеліні. За словами Девіда, ця музика «наводить на думку, що зараз буде щось дуже ідіотське».

7. Подарували молодим талантам квиток в A-list 

Якщо для глядачів серіали HBO — свіжий та якісний телеконтент, для індустрії — це крутий майданчик для стрімкого зльоту карʼєри, потенційні «Еммі» та можливість відкрити двері у велике кіно. HBO постійно дає шанс маловідомим, але талановитим акторам, сценаристам і режисерам. Можливо, це спосіб транслювати свіжі обличчя, або ж економія на гонорарах, а можливо, все одразу.

Зокрема серед акторок прорив здобули (як мінімум) Меріл Стріп після «Ангелів в Америці», Ліна Данем з «Дівчат» та Сара Джесіка Паркер завдяки культовій ролі Кері Бредшоу в серіалі «Секс і місто». Емілія Кларк та Кіт Герінґтон після «Гри престолів» одразу отримали запрошення у велике кіно. А Зендея — головна акторка «Дюни» — стартувала з серіалу «Ейфорія» від HBO, за який і здобула свою першу статуетку «Еммі».

HBO дозволив письменникам-візіонерам втілити в життя свої унікальні голоси та історії, зокрема Девіду Чейзу — творцю «Клану Сопрано», який зробив революцію на телебаченні зі своєю складною та багатошаровою оповіддю. Чесний та близький багатьом сценарій Ліни Данем у «Дівчатах» викликав резонанс у цілого покоління. Серед режисерів HBO посприяв також Девіду Фінчеру («Мисливець за розумом») та Кері Фукунага («Справжній детектив»).

8. HBO збирає статуетки

І хоча поки що HBO (Max) не найприбутковіша компанія в індустрії, але точно має найбільше визнання колег по цеху — це підтверджує рекордна кількість нагород, зокрема від Гільдії кіноакторів, Гільдії режисерів Америки, а також «Золотий глобус» та «Еммі» (найвища нагорода у сфері телебачення). За час існування каналу проєкти отримали понад 750 «Еммі». У 2023 році зібрали 31 статуетку, вкотре серйозно обігравши Netflix.

HBO тримає титул володаря найбільшої кількості премій «Еммі» в прайм-тайм, виграних базовою кабельною мережею. Станом на 2024 рік вони зібрали безліч перемог, зміцнивши свою репутацію гіганта. У трійці лідерів: «Гра престолів» — 59 «Еммі» зі 161 номінації, Last Week Tonight With John Oliver — 28 з 61 номінацій, а також «Клан Сопрано» — 21 статуетка зі 111 номінацій.

9. Ребрендинг HBO нікому не сподобався

Через 3 роки після запуску потоковий сервіс HBO Max зазнав капітального ремонту. У 2023 він став просто Max.

І це не сподобалося фанатам. Ребрендинг розкритикували за неоригінальний синій колір фону, що зовсім не відповідає духу легендарного телебачення, за несерйозний вигляд лого, схожий на шрифт Comic Sans, і повну плутанину в тому, що взагалі відбувається. У мережі Х питали «Де тепер знайти той класний контент від HBO?», і навіть фахові бренд-дизайнери назвали зміни «викинутими у смітник грошима» і «втратою ідентичності».

Але за задумом власника HBO, Warner Bros. Discovery, новий дизайн має відобразити й зміни самого сервісу. Тепер він вміщує більшу бібліотеку контенту, а не лише шоу від HBO. У планах — залучати набагато ширшу аудиторію передплатників (може, там нарешті з‘являться мешканці України?). Зокрема транслювати не лише якісні (і часто 18+) серіали, але й контент для кожного члена сім’ї: спорт, мультики тощо. 

Кілька десятиліть тому цей диверсифікований підхід до дистрибуції контенту приніс компанії квантовий стрибок у доходах. Навряд і зараз щось піде не так. Побачимо на екранах? 

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Нотації BPMN»
Бізнес і управління
Веде Ірина Крючкова
26 вересня 29 жовтня
Ірина Крючкова