За даними HeadHunter, 68% працівників стикалися з маніпуляціями на роботі. 43% із них не змогли впоратися з таким ставленням і звільнилися, 25% — ігнорували подібні ситуації.
А що робити, якщо маніпулятор — ви самі? Ми зібрали 11 шкідливих фраз, які допоможуть зрозуміти, чи вдаєтеся ви до таких хитрощів, — і зупинитися. Або ні — вирішувати вам.
#1. «Ми всі думаємо, що...»
Кар'єрний консультант і засновник сервісу з пошуку роботи Job Search Journey Сара Джонстон вважає маніпуляції однією з найгірших помилок керівників.
Фрази на кшталт «Усі так думають» або «Я не єдиний, хто так вважає» можуть надати додаткової ваги вашим словам і створити ілюзію підтримки колег. Але є ризик, що подібний посил викличе конфронтацію між співробітником та іншою командою. Крім того, це може сприйматися як спроба приховати своє ставлення до невиразної спільної думки.
Джонстон зазначає: людина, точка зору якої не збігається з абстрактною «більшістю», нерідко почувається пасивно-агресивною чи неефективною, що теж напружує атмосферу в команді.
Як краще: у будь-якій комунікації говоріть за себе, не приплітаючи чужі міркування та думки. Висловлюватися за всіх варто у тому випадку, коли співробітники справді єдині у своїй думці та попросили вас виступити від імені колективу.
#2. «Маєш хвилинку?»
Така фраза може здатися ввічливим способом відволікти колегу. Але лише на перший погляд. Коли ви відриваєте людину від роботи і не уточнюєте, заради чого саме, швидше за все, вона відчує роздратування і навіть провину. Ви змушуєте колегу відкласти свої справи і сказати вам «так» з ввічливості, зазначає Горік Нг, кар'єрний консультант Гарвардського університету та автор книги «Негласні правила: секрети початку вашої кар'єри прямо зараз».
Відповідаючи на таке запитання ствердно, людина умовно погоджується допомогти — проте розмова майже ніколи не вкладається в ту саму хвилину. Насправді в такі моменти вам не важливо, чи має колега час, — вас цікавить, чи може він допомогти прямо зараз.
Як краще: Горік радить замінювати цю маніпулятивну фразу прямим проханням про допомогу, щоб людина могла оцінити свої ресурси та дати відповідь об'єктивно.
Наприклад: «Я намагаюся зрозуміти, що означає X. Ти маєш час, щоб пояснити мені цей момент зараз? Або коли мені краще повернутись з питаннями? Якщо ти не можеш мені допомогти, підкажи, до кого варто звернутися?».
#3. «Я не кажу, що ти маєш зробити це, але...»
Психолог Лора Галлахер називає подібний прийом класичним прийомом продажників: змусити людину зробити щось, сказавши, що ви про це не просите. На думку Галлахер, насправді мозок за такої подачі не обробляє негативну частину фрази, і в результаті ми чуємо: «Ти маєш це зробити».

Як розпізнати і знешкодити токсичного начальника
Підписатися на подкаст «Розумних люблять»
Галлахер називає подібну тактику маніпулятивною, тому що вона тисне на іншу людину — навіть якщо та не дотримується ваших порад. Співрозмовник опиняється у залежній позиції, яка не передбачає самостійного прийняття рішення. При цьому маніпулятор не зобов'язаний відповідати за свої слова. Так само діє фраза «Ти можеш робити що хочеш, але...».
Як краще: якщо ви не готові відповідати за власні поради, просто поділіться з людиною своєю думкою, не змушуючи сприймати її за правило.
#4. «Не витрачай на це всю ніч»
На перший погляд, це здається турботою про колегу. Проте найчастіше від співробітника у таких ситуаціях все одно вимагають результату. Особливо знущально подібна фраза звучить, коли завдання надходить наприкінці робочого дня і з дуже близьким крайнім терміном: «Мені це потрібно завтра до 8 ранку».
Такий підхід говорить про непрофесіоналізм менеджера. Причин може бути кілька:
- він не розуміє, який обсяг роботи необхідний для виконання завдання
- погано формулює ціль
- не вміє розставляти пріоритети і не дружить із тайм-менеджментом
Як краще: не припускайте, скільки часу займе завдання, — натомість складіть чітке ТЗ, пропишіть, що потрібно зробити і чому. Якщо робота справді не може почекати до завтра, звірте свої очікування про трудовитрати з колегою.
#5. «Ти не згоден?» або «Хіба так не краще?»
Такі фрази змушують людину погодитись, зазначає кар'єрний консультант Лорез Браун. Коли менеджер каже щось подібне, він ставить співробітника у незручне становище: співрозмовнику доводиться або погоджуватися всупереч власним думкам, або заперечувати керівнику.


Бажаєте отримувати дайджест статей?
Як краще: Браун радить ставити відкриті запитання на кшталт «Ти бачиш це по-іншому?» або «З твого погляду це не спрацює?».
#6. «Я не це мав на увазі»
Найчастіше така пасивно-агресивна фраза виринає, коли потрібно покритикувати колегу, залишаючись доброзичливим. За словами Райана Хоуса, клінічного психолога з університету Каліфорнії, фактично посил звучить так: «Я не мав на увазі, що ти працюєш погано. Я просто це сказав».
Як краще: Лорез Браун радить уточнити, що ваші слова могли бути інтерпретовані неправильно, але не допускати зневажливого ставлення до співрозмовника («Ти не так мене зрозумів»).
Кар'єрний консультант радить будувати комунікацію однозначніше і завжди пам'ятати, що ваші слова мають вагу і здатні завдати шкоди. Співрозмовник — зі своїм сприйняттям світу та бекграундом — може просто не вловити меседж.
#7. «Як я вже сказав»
«Як я вже згадував» або «згідно з моїм попереднім повідомленням» — це пасивно-агресивні варіації самоствердження. Використовуючи такі фрази, людина некоректно вказує співрозмовнику на її помилки і намагається «закріпити» власну думку, вважає перемовник Анієліс Кордеро.
Не можна очікувати, що інші будуть читати ваші листи і розуміти їх так само, як ви планували. Деякі метадані (додаткова інформація, закладена у тексті) не завжди зчитуються і сприймаються співрозмовником. А вказівки на минулі повідомлення виглядають як спроба дорікнути людині в тому, що ви проявляєте в роботі належну уважність, на відміну від неї.
Як краще: якщо хочете нагадати колезі про те, що інформація вже обговорювалася, — дайте лінк на діалог або проговоріть все ще раз.
#8. «Очевидно, що…»
Незважаючи на зовнішній нейтральний тон, використовуючи такі фрази, людина підтекстом транслює ворожість: «Чому ти цього не знав? Ти маєш розбиратися в цьому».
Як краще: якщо є необхідність звірити базові знання або уточнити питання, скажіть: «Не впевнений, чи ти знаєш…»
#9. «Не ображайся, але...» або «При всій повазі, але…»
Лора Галлахер зазначає, що це не просто поблажлива фраза, яка сигналізує про відсутність поваги, а справжнісінька пасивна агресія. Люди поводяться таким чином, коли не можуть визначитися, чого насправді хочуть, бояться розмовляти чесно або не довіряють один одному.
Президент консалтингової компанії Careerstone Group Мері Аббаджай наводить у приклад випадок із власного досвіду, коли вона відмовилася від роботи через подібне ставлення. Компанія запросила її провести тімбілдінг. Менеджер команди, з якою Мері належало працювати, сказав: «При всій моїй повазі до вас, я вже забув більше, ніж ви коли-небудь зможете дізнатися». Мері сприйняла цю фразу як «глазур на торті», під якою ховається грубість. Фактично, прикрившись ввічливістю, менеджер сказав їй: «Я не поважаю тебе і думаю, що ти недостатньо компетентна».
Як краще: скажіть прямо: «Я хвилююся, що мої слова можуть вас засмутити, але мені потрібно донести до вас зворотний зв'язок».
#10. «У мене немає на це часу»
Психологічна безпека в роботі — це здорові стосунки всередині команди, в яких співробітники можуть вільно говорити, ділитися поганими новинами та просити про допомогу. Якщо у когось постійно немає часу, щоб відповісти на запит колег, це сигнал про те, що потреби команди не перебувають у пріоритеті.
Мері Аббаджай зазначає, що співробітник, якого ви відштовхуєте, неохоче повертатиметься по допомогу навіть у критичній ситуації. Крім того, не бажаючи дратувати або відволікати вас від роботи, людина просто залишиться без необхідної інформації — а ви не отримаєте очікуваного результату від роботи. Деякі менеджери використовують цю тактику, щоб зняти відповідальність за можливі факапи.
Як краще: уточніть часові рамки та забронюйте в календарі слот, коли ви зможете зайнятися питанням колеги — або перенаправте до людини, яка здатна вирішити проблему замість вас.
#11. «Х хоче сказати, що...»
Коли колеги намагаються переформулювати те, що ви щойно сказали, це знецінює ваші слова і знижує ваш статус.
Як краще: замість того, щоб перефразувати думку людини, яка була подана недостатньо добре, Аббаджай радить попросити колегу уточнити, що саме вона мала на увазі.


Бажаєте отримувати дайджест статей?

