Як виглядали перші версії Amazon, Uber та Airbnb | Бізнес-школа Laba
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Зараз на Amazon 350 млн продуктів. А починалося все з одного

Як виглядали перші версії Amazon, Uber та Airbnb, коли про них ще ніхто не знав.

cover-643995f0a13a6546882038.png

За даними Федерального бюро статистики праці США, 20% нових бізнесів закриваються через рік. Нерозуміння запитів аудиторії, надто роздутий функціонал і надмірні інвестиції — найпоширеніші помилки на ранніх стадіях розвитку компанії.

Amazon, Uber та Airbnb не потрапили до цієї сумної статистики, тому що використовували концепцію ощадливого стартапу ще до того, як з'явилася сама теорія. Вони фокусувалися на одній головній функції товару і відпрацьовували реальні потреби аудиторії.

Як улаштована концепція ощадливого стартапу? Чи можна запустити міжнародний сервіс, починаючи з одного продукту? Чому важливо робити акцент на єдиній функції замість десяти? Розбираємось.

Що таке концепція ощадливого стартапу

Підприємці, захопившись новою ідеєю, часто роблять одну й ту саму помилку. Вони бачать перед собою ідеальний продукт і хочуть запакувати в нього якнайбільше функціоналу. Розробляють його декілька років, вкладають інвестиції, але зрештою виявляється, що клієнт просто не потребує таких функцій. І стартап гине. Це називається «міф цінності».

Згадаймо інтерфейс користувача Microsoft Word 2000. На скриншоті видно, що розробники зробили функціонал програми занадто роздутим і нефункціональним.

Аби запобігти проблемі «міф цінності», американський підприємець Ерік Ріс створив концепцію ощадливого стартапу (Lean Startup). Її він описав у книзі «Бізнес з нуля: Метод Lean Startup». Ріс рекомендує засновникам компанії починати не з запитання «Чи можемо ми створити цей продукт?», а запитати «Чи варто нам створювати цей продукт?».

Два ключові методи ощадливого стартапу за Еріком Рісом:

  • Розробка мінімально життєздатного продукту (MVP). MVP — прототип майбутнього сервісу чи програми, який створює команда розробки, дизайнерів та Product Owner. Мета MVP — протестувати концепцію продукту (proof of concept), проаналізувати показники залучення та конверсії, запускаючи A/B-тестування, а також вивчити ключові потреби ЦА.

  • Pivot (віраж, різкий поворот). Якщо одна з гіпотез продуктової команди підтверджується і говорить не на користь поточної стратегії, настав час змінити напрямок. Наприклад, засновник хотів максимально вкладатися у певний функціонал, але це виявилося не цікавим для аудиторії. З'ясувалося, що клієнти більше цінують інструмент, якому багато часу не приділяли. Тепер потрібно зосередитись на ньому.

Цікаво, що лідери tech-індустрії розпочинали свої проєкти, опираючись на концепцію Lean Startup ще до того, як Ерік Ріс описав цю модель. Тревіс Каланік (засновник Uber), Джефф Безос (Amazon), Браян Ческі та Джо Геббіа (Airbnb) — розуміли, що не варто додавати до продукту складний функціонал на ранніх етапах. Усе починалося саме з MVP.

#1. MVP Uber

Засновники: Тревіс Каланік та Гаррет Кемп

Загальна сума інвестицій: $25,2 млрд.

З чого все починалося: 3 машини в автопарку

Якось уночі в далекому 2008 році двоє друзів — Гаррет Кемп і Тревіс Каланік — безрезультатно ловили таксі на вулиці Парижа. Відсутність машин надихнула їх створити додаток Uber.

У 2009 році Кемп купив домен ubercab.com і переконав Каланіка приєднатися до проєкту, щоб створити прототип стартапу. Вони починали з малого — у їхньому автопарку було лише декілька машин. MVP UberCab 2010 мав спрощений інтерфейс:

Спочатку засновники надавали послугу своїм друзям. Усі охочі клієнти могли приєднатися до UberCab, надіславши імейл одному з засновників. Сервіс таргетували на жителів Нью-Йорка та Сан-Франциско.

Рання версія Uber була зосереджена лише на одній функції — бронюванні поїздки. Клієнту потрібно було вказати своє місцезнаходження в додатку (або відправити смс), і Uber відправляв машину на запит. Ідея того, що таксі можна отримати, просто натиснувши на кнопку, привела користувачів у захват. Uber залучив $1,25 млн інвестицій.

Після успіху Uber продовжував працювати над своїм MVP, тестуючи та поступово додаючи нові функції.

Наприклад:

  • Відстеження водія у реальному часі
  • Автоматичні платежі за кредитними картками
  • Прив'язка до мобільних гаманців.
  • Оцінка вартості подорожі

Завдяки поступовому впровадженню функцій, тестуванню MVP та аналізу попиту клієнтів Uber вдалося розробити одну з найкращих бізнес-моделей у світі.

Рекомендуємо прочитати:

img-63860328e92a0741518033.png

Цвинтар Google: 6 проєктів, які вбила світова корпорація

Читати

Які функції зараз є у Uber:

  • Особистий кабінет пасажира та водія з інформацією про кількість поїздок та можливість подивитися свій рейтинг (для водія)
  • Онлайн-бронювання поїздки (з можливістю замовити таксі зараз чи пізніше)
  • Чат із водієм в онлайн-режимі.
  • Відстеження руху машини в реальному часі
  • Повідомлення про прибуття, початок та завершення поїздки
  • Можливість вибрати декілька місць висадки для двох та більше пасажирів
  • Різні варіанти оплати — готівкою та карткою
  • Можливість залишити відгук про поїздку та водія, а також отримати зворотний зв'язок
  • Історія поїздок з можливістю додати дім або офіс
  • Збереження напрямків за допомогою GPS-трекера

#2. MVP Amazon

Засновник: Джефф Безос

Загальна сума інвестицій: $8,1 млрд.

З чого все починалося: продаж книг, обіг $20 тис. на тиждень

Зараз на маркетплейсі Amazon можна знайти понад 350 млн продуктів. А починалося все з одного.

На початку 90-х молодий Джефф Безос побачив звіт, в якому йшлося про те, що щорічне зростання онлайн-торгівлі незабаром становитиме 2300%. Оцінивши перспективи, Безос розпочав розробку MVP майбутнього гіганта електронної комерції.

Підприємець створив список із 20 найкращих продуктів для продажу в інтернеті, а потім звузив його до 5. Сюди потрапили відео, книги, програмне забезпечення, комп'ютерне обладнання та компакт-диски.

Безос розумів, що «магазин всього» має великий потенціал, але неможливо додати всі продукти в перший же день запуску. Тож бізнесмен зупинився на книгах. Це було ідеально для старту: їх легко купити, нескладно відправити, а покупка не потребує великих витрат клієнта.

Отже, сайт було запущено. По суті, він містив декілька функцій:

  • Онлайн-каталог
  • Можливість замовити
  • Особистий кабінет
  • Відгуки покупців.
  • Список рекомендацій

У MVP-версії Безос залишив лише найнеобхідніше, йому вдалося донести цінність продукту клієнтові.

Протягом наступних місяців прибуток Amazon становив $20 тис. на тиждень. Безос керував усім прямісінько зі свого гаража. Через 2 роки його компанія стала публічною.

Джефф продовжував удосконалювати MVP — у новій версії Amazon розширився асортимент продуктів. Тепер в онлайн-магазині можна було купити електроніку, іграшки, DVD та CD, а також взяти участь в аукціонах. При цьому функції залишилися тими самими: Безос не став ускладнювати сервіс.

Зрештою компанія розширилася до сотень мільйонів продуктів, ставши маркетплейсом, де купити і продати може кожен. MVP відмінно спрацював, багато в чому завдяки великій кількості відгуків клієнтів та ітерацій.

Які функції зараз є на Amazon:

  • Безплатна доставка Amazon Prime (передплата Amazon)
  • Планування доставки для учасників Amazon Prime з можливістю вказати потрібний час
  • Знижки при підписці «Підписатися та зберегти»
  • Amazon Household — можливість для підписників Amazon Prime ділитися своїми плюшками (Prime Video, безплатна доставка та ін.)
  • Amazon Flow — можливість використовувати камеру смартфона для пошуку товарів
  • Відстеження цін на товари
  • Можливість замовити товар за допомогою віртуального помічника Alexa
  • Відшкодування вартості доставки, якщо посилка спізнюється

#3. MVP Airbnb

Засновники: Браян Ческі, Джо Геббіа, Натан Блехарчик

Загальна сума інвестицій: $6,4 млрд.

З чого все починалося: оренда вітальні, 3 гостя заплатили $80 за ніч

У 2007 році в Сан-Франциско мала відбутися велика конференція Американського товариства промислового дизайну (IDSA). Водночас двом друзям — Браяну Ческі та Джо Геббіа — терміново потрібні були гроші, щоб оплатити оренду свого житла в Сан-Франциско.

Тоді у Брайана та Джо народилася ідея. До міста ось-ось мають приїхати понад тисячу дизайнерів, аби взяти участь в івенті. Зрозуміло, що готелі будуть набиті ущент, а ціни на житло підскочать. Ческі та Геббіа мали вільну вітальню в орендованій квартирі, і вони запитали себе: чи готові люди платити за такий нічліг?

Друзі зробили декілька фото приміщення та запустили сайт для реклами з прив'язкою до конференції. Вони пропонували ніч на надувних матрацах у вітальні, безкоштовний Wi-Fi та сніданок, а також приємне спілкування з однодумцями-співмешканцями.

Спочатку Airbnb називався AirBed&Breakfast. Це був один із найшвидших і найпростіших MVP за всю історію — мінімум функцій, блискавична послуга. Так Ческі та Геббіа здали вільну вітальню трьом людям, які заплатили по $80 за ніч.

Після запуску першої версії засновники протестували нове MVP, так само не ускладнюючи його непотрібними функціями:

Вони почали пропонувати іншим орендодавцям виставляти житло на сайті. Спочатку можна було здавати кімнати лише у Сан-Франциско, у районах, де планувались якісь гучні івенти.

Функції містили:

  • Кабінет користувача
  • Можливість розмістити оголошення про оренду
  • Лістинг оголошень
  • Гостьова реєстрація заїзду та від'їзду

Ідея швидко отримати хороше житло за приємними цінами стала успішною. У 2023 році орендодавці можуть запропонувати свої послуги на Airbnb у більш ніж 220 країнах світу. Тільки у США в 2022 році кількість користувачів онлайн-сервісу перевищила 2,5 млн, а в Європі — 4,8 млн.

Які функції зараз є на Airbnb:

  • Удосконалений профіль користувача з верифікацією за допомогою ID
  • People-to-people маркетплейс з онлайн-каталогом нерухомості, фото та описами
  • Миттєве онлайн-бронювання
  • Огляди, рейтинги послуг і житла
  • Інтеграція онлайн-платежів
  • AI-алгоритми, які відстежують уподобання користувача та показують пропозиції оренди, що найбільше підходять

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Нотації BPMN»
Бізнес і управління
Веде Ірина Крючкова
2 травня 4 червня
Ірина Крючкова