Повстання розумних машин — найпопулярніший сюжет фантастичних антиутопій. Насправді все поки що не так гнітюче, але людству, найімовірніше, все-таки доведеться боротися зі штучним розумом. Принаймні на ринку праці.
Як до цього підготуватися, йдеться у дослідженні Всесвітнього економічного форуму, опублікованому у жовтні 2020 року. Воно засноване на прогнозах керівників понад 300 світових компаній, а також на даних LinkedIn, FutureFit.AI та Дослідницького інституту ADP.
Вибрали найцікавіше із доповіді.
Подвійний удар
Сьогодні машини й алгоритми штучного інтелекту виконують близько 30% робочих завдань: упаковують та доставляють посилки, досліджують океани та допомагають лікарям робити операції. А в 2025 році вони зможуть взяти на себе половину роботи.
Використання технологій прискорилося з початком пандемії, коли компанії почали шукати нові способи економії. Близько 43% організацій, які взяли участь в опитуванні ВЕФ, планують скоротити штат завдяки автоматизації.
Їм є на кого рівнятися. Наприклад, машини вже замінили 90% працівників на основному складі японської компанії Uniqlo. А у фулфілмент-центрах Amazon пліч-о-пліч з людьми зараз працюють понад 200 000 роботів.
Загалом до 2025 року без своєї роботи можуть залишитись 85 млн осіб. Насамперед постраждають посади, пов'язані з фізичною та рутинною працею (оператор введення даних, секретар, механік, працівник складальної лінії на заводі). «Вони опинилися під подвійним ударом. З одного боку — карантин та криза, з іншого — автоматизація праці», — йдеться у доповіді ВЕФ.
Хто виживе
Водночас, у той же період у світі з'являться 97 млн нових робочих місць для професіоналів, яких не можна замінити машинами. Це фахівці зі штучного інтелекту, розробки програмного забезпечення, диджитал-маркетингу, бізнес-девелопменту.
Крім того, у всіх сферах зросте попит на «чисто людські» навички, які поки що недоступні штучному інтелекту.
Ось 10 найважливіших скілів 2025 року
Хард-скіли, пов'язані з технологіями та програмуванням, займають лише два пункти в рейтингу. Решта — «м'які» навички. Критичне мислення, аналітичні здібності та готовність розв’язувати проблеми входять до десятки найважливіших уже декілька років поспіль. А навички самоуправління, такі як активне навчання, гнучкість та стресостійкість, цього року потрапили до нього вперше — це пов'язано з поширенням віддаленої роботи та нестабільною ситуацією у світі.
Важливий скіл успішного «фахівця майбутнього» — креативність. «Це унікальна людська риса, яку не може замінити жодний алгоритм», — вважає експерт зі штучного інтелекту Кай-Фу Лі. За його словами, творчі здібності варто розвивати всім, незалежно від спеціалізації.
Аналітики ВЕФ також зазначають, що жодному комп'ютеру поки що не під силу взяти на себе завдання лідера — надихати та вести команду.
Скіли проти диплома
«Тоді як наші батьки могли працювати на одному місці все життя, представники нинішнього покоління вже змінили по декілька компаній і навіть професій», — зазначає CIO компанії Infosys Раві Кумар. За його словами, у майбутньому ця тенденція лише посилиться: регулярна зміна спеціалізації стане нормою, а не винятком із правил.
У зв'язку з цим пом'якшуються і вимоги до вищої освіти: роботодавцям доведеться звертати увагу насамперед на реальні навички, а не дипломи.
«Академічна кваліфікація залишиться важливим фактором оцінки кандидатів, але її відсутність не буде перешкодою для влаштування на роботу», — заявляють у консалтинговій компанії Ernst & Young, яка вже кілька років приймає людей без «вишки». Так роблять у багатьох великих компаніях, наприклад, у Google, Apple, Hilton та IBM.
Уже зараз альтернативою класичній освіті поступово стають онлайн-курси. Компаній, які надають своїм працівникам можливість онлайн-навчання, побільшало в 5 разів.
На освітньому сайті Adobe Live з початку карантину кількість користувачів збільшилася вдвічі. «Пандемія залишила без роботи рекордну кількість людей, і багато хто з них ніколи не повернеться на свої старі робочі місця. Перестаньмо сподіватися, що світ буде колишнім, і допоможемо їм якнайшвидше отримати нові навички», — говорив директор з продуктів Adobe Скотт Бєльскі.
Незважаючи на економічний спад, більшість компаній готові платити за перенавчання своїх працівників. Близько 66% із них вважають, що ці інвестиції окупляться протягом року.
«У майбутньому найбільш конкурентоспроможними компаніями будуть ті, які вклали значні кошти в людський капітал — навички та компетенції своїх працівників», — підсумувала Саадія Західі, керуючий директор Всесвітнього економічного форуму.