Що потрібно прокачати фінансисту, компанія якого виходить на міжнародний ринок? | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Я фінансист, і моя компанія виходить на ринок ЄС: що потрібно знати

Податки, закони, стандарти — радить Senior Finance Manager у Microsoft.

2-6658a5916282b360090672.webp

​ЄС — територія без кордонів у плані пересування. Але чи так це в плані фінансів? Наскільки фінансова система кожної країни сепарована? Чи потрібен локальний фінансист, який знатиме всі нюанси? І, головне, що потрібно прокачати фінансисту, компанія якого виходить на міжнародний ринок, або тому, хто хоче знайти роботу за кордоном?

Зʼясували з Анастасією КривулеюSenior Finance Manager у Microsoft і запрошеним лектором на курсі Business English для фінансистів. Спеціалістка працювала в Johnson & Johnson та Adidas, а зараз у Microsoft відповідає за фінансові результати в 3 дочірніх компаніях (на ринках Австрії, Ірландії та Португалії). 

Key-відмінності фінансових ринків та до яких челенджів готуватися фінансистам в ЄС 

Вихід компанії на міжнародний ринок або пошук роботи за кордоном вимагає від фінансиста глибокого розуміння різних аспектів міжнародної бухгалтерії та фінансів. Ось деякі особливості та відмінності, до яких financiers варто бути готовими:

#1. Міжнародні (IFRS) та локальні стандарти фінансової звітності

Багато країн використовують IFRS, тому компанії, що виходять на міжнародний ринок, можуть зіткнутися з необхідністю переходу на ці стандарти. Це вимагає знання різних правил та принципів, які можуть значно відрізнятись від національних стандартів. При цьому для своєї країни вони часто будуть вимушені готувати окремі фінансові звіти. 

Наприклад, Microsoft як американська компанія з головним офісом у США, дотримується US GAAP у фінансовій звітності. Але в кожній країні, де знаходяться наші дочірні компанії, існують свої вимоги — відповідно, наші фахівці паралельно готують репорти для різних країн. 

Компанії у Швейцарії часто стикаються з вибором між IFRS та Swiss GAAP FER. Цей вибір залежить від низки факторів: потреби інвесторів, особливостей компанії, планів на розвиток та регулювання. Малі та середні бізнеси в країні часто залишаються на Swiss GAAP FER для спрощеної звітності. А от ті, що планують вихід на міжнародний ринок — переходять на IFRS. 

Аналогічна ситуація в Румунії: тут компанії із 2014 року зобовʼязані застосовувати IFRS, при цьому більшість компаній, що не котируються на фондовій біржі, продовжують використовувати румунські національні стандарти бухгалтерського обліку (RAS).

#2. Стандарти оподаткування 

У деяких країнах дотримуються прогресивної шкали оподаткування, тоді як в інших — фіксованої ставки. У прогресивній системі оподаткування ставка податку на доходи збільшується зі збільшенням доходу платника податків. Тобто вищі доходи оподатковуються за вищими відсотковими ставками — і навпаки. Така система застосовується у багатьох країнах Західної Європи: Німеччині, Франції та Великобританії. 

У фіксованій системі оподаткування ставка податку на доходи залишається постійною незалежно від рівня доходу фахівця. Такий підхід діє, наприклад, у Болгарії, Румунії, Чехії та Латвії.

#3. Регулювання та комплаєнс

У різних країнах ЄС стандарти compliance також можуть відрізнятися через відмінності у законодавстві, регулюванні та культурних нюансах.

Наприклад, у Німеччині, Греції та інших країнах ЄС діє закон про захист даних (GDPR), який передбачає встановлення суворих вимог до обробки персональних даних. Проте є деякі відмінності, повʼязані з національним законодавством та підходами до регулювання.

Наприклад, у Німеччині діє багаторівнева структура з органами захисту даних, тоді як у Греції нагляд здійснює централізований орган. Що це значить на практиці: у Німеччині кожна федеральна земля має свій орган захисту даних, який краще розуміє та враховує регіональні особливості й потреби місцевих організацій і людей. Різні органи спеціалізуються на різних секторах і типах даних. І оскільки органів захисту даних у країні багато, вони не зазнають значного навантаження навіть при великій кількості скарг (на відміну від Греції) — відповідно, оперативно розглядають запити та ухвалюють потрібні рішення.

Крім того, Німеччина відома своїми значними штрафами за порушення. Наприклад, Deutsche Wohnen SE у 2019 році сплатив штраф у розмірі €14,5 млн за зберігання особистих даних орендарів без законних підстав та можливості їх видалення. А бренд H&M 2020 року попрощався з €35,3 млн за незаконний збір та зберігання даних про особисте життя своїх співробітників, порушуючи їх право на конфіденційність та приватність. У Греції штрафи за недотримання вимог GDPR менш розповсюджені та суми загалом менші (€80 тис.–200 тис.).

#4. Корпоративні нюанси, повʼязані з виплатою ЗП і компенсаціями при звільненні 

Ще в різних країнах існують відмінності у стандартах відпускних та бонусних виплат для працівників. Наприклад, в Іспанії мінімальний відпускний період — 30 днів на рік. Робота у вихідні та святкові дні оплачується за підвищеними тарифами або може надавати право на додаткові дей-офи. Крім того, в Іспанії узаконили відпустки під час менструацій. Це перший такий випадок у Західній Європі, тепер жінки можуть брати оплачувані вихідні терміном 3–5 днів.

Крім того, є значні відмінності в процесі звільнення працівників. У США, а також у Швейцарії захисту від звільнення практично не існує. Там діє система hire and fire — підприємець практично на власний розсуд «наймає та звільняє» співробітників. Чого не скажеш про Францію, де припинення співпраці в більшості випадків відбувається за взаємною згодою сторін (rupture conventionnelle). 

Перед звільненням роботодавець має підготувати письмове пояснення працівникові та документи, що підтверджують причину звільнення. І, звичайно, співробітник може оскаржити звільнення в суді — якщо виявиться, що звільнення було несправедливим, компанії доведеться виплатити йому компенсацію, штраф і навіть повторно влаштувати його на роботу зі збереженням позиції. 

Рекомендуємо прочитати:

preview-66588bee9374d990185146.webp

Я фінансист і працюю на закордонний ринок: як говорити про гроші наче нейтів

Читати

Що треба прокачати, щоб працювати у фінансах на європейському ринку

Якщо ви плануєте шукати роботу за кордоном — у ЄС, особливо у великих компаніях, треба розуміти, що фінансові фахівці зазвичай вузькоспеціалізовані. Наприклад, на німецькому підприємстві один бухгалтер може займатися лише ПДВ, інший — виставляти рахунки-фактури, а третій лише нараховувати зарплату та розвʼязувати питання щодо sick leave та відряджень. 

Фахівці, що ведуть приватну практику, також займають вузьку нішу. Наприклад, до бухгалтера з ПДВ у будівництві не можна звернутися щодо податку на доходи фізичних осіб, і навпаки.

У ЄС загалом діють ті ж вимоги до освіти фахівців у фінансах, що й в Україні. Щоправда, якщо ми говоримо про бухгалтерію, у кожній країні стандартні бухгалтерські звітності відрізняються. Тому, якщо ви хочете займатися локальною бухгалтерією, необхідно здобути місцеву освіту, щоб розбиратися з усіма тонкощами та юридичними основами. Популярні міжнародні сертифікації — наприклад, ACCA та CIMA, — визнаються та затребувані серед фахівців.

Які hard і soft skills повинен мати фінансист, залежить від розміру компанії, індустрії та етапу її розвитку. Тобто чи це стартап, чи вже велика компанія, яка виходить на новий ринок. І також дуже залежить від професії (бухгалтер, економіст, фінансовий аналітик, директор з фінансів) і напряму фінансів (corporate finance, public finance, bookkeeping, investment management).

Якщо ви бухгалтер, обовʼязкове знання локальних стандартів фінансової звітності. А я, як Senior Finance Manager, повинна мати прокачані софт-скіли, бути бізнес-партнером із фінансів для сейлзів, маркетологів та HR-команди, і розуміти, як працює кожна функція, департамент компанії. 

Незалежно від позиції важлива tech readiness — здатність швидко опановувати нові технології і працювати з ними. Наприклад, зараз багато спеціалістів у фінансах використовують AI: для автоматизації трудомістких завдань (наприклад, консолідації даних), для ухвалення data-driven рішень. Інший приклад — використання ШІ в якості персонального помічника. 

Або для того, щоб із довгого мейлу виділити три bullet points. Це дуже допомагає, оскільки в усіх великих компаніях присутній email overload, і штучний інтелект допомагає швидше й ефективніше працювати з бізнес-листами, особливо довгими. 

Колись я мала готувати таблиці, робити аналіз, шукати кореляції між різними даними. Зараз  роблю це за допомогою штучного інтелекту. Технологія економить мені 25–40% робочого часу, який можна інвестувати у важливіші завдання. Ось кілька прикладів корисних AI-інструментів для фінансистів: 

  • Booke AI — автоматизує завдання, повʼязані з бухгалтерією. Значний «плюс» сервісу — він постійно навчається й стає розумнішим, отож згодом на нього можна буде перекласти значну частину бухгалтерської рутини. 
  • Excel + Copilot — розширений аналіз даних та інструменти прогнозування безпосередньо в Excel.
  • Google Sheets + GPT — розширений аналіз даних. За допомогою інструменту фінансисти можуть аналізувати галузеві новини, ринкові тенденції та інформацію про конкурентів прямо в Google-таблицях, а також відстежувати результати компанії і готувати щомісячні звіти.  

Важливий soft skill фінансиста — сторітелінг. Фінанси — це не лише про цифри. Щоб захопити презентацією, тримати увагу аудиторії та щоб вашу інформацію не забули через 5 хвилин, потрібно вміти розповідати історії. Причому для фінансистів, менеджерів і директорів має бути свій підхід. 

Наприклад, колегам-фінансистам можна показати різноманітні таблиці, графіки, розповісти про тренди. Зовсім інша історія, якщо ви презентуєте ідею чи продукт клієнтам або non-finance людям. Їм не цікаві таблиці й складні корпоративні терміни — для них важливо зрозуміти, як те, що ви їм пропонуєте, вплине на їхню компанію або процеси. 

Причому нудне «Ми маємо вирости за наступний рік на 30%, для вас це означає…» можна «запакувати» у вигляді історії: «Ви хочете купити Ламборгіні наступного року? Для цього вам потрібно продати втричі більше, ніж ви продали цього року». Це має бути максимально простий і показовий приклад. 

І, звичайно, для роботи на міжнародному ринку знадобиться впевнена англійська. Компанії не завжди вимагають знання локальної мови (чеської, португальської тощо), але англійська — must-have. 

До речі, вокабуляр може різнитися у різних країнах та навіть просто компаніях. Якщо українська компанія виходить на європейський ринок, між колегами з різних країн можуть виникати непорозуміння, адже кожен намагатиметься перекласти англійською терміни з рідної мови (замість стандартизованої лексики). 

А ще в різних країнах відрізняються стандарти звітності, тому в комунікації може виникати лексика, з якою не знайомі команди з інших країн. Але попри нюанси локального лексикону, є базова лексика (терміни та ідіоми), яку варто знати всім фінансистам, хто працює з закордонним ринком.

💡 Лайфхак для пошуку роботи

Якщо ви шукаєте роботу на міжнародному ринку, придивіться до тексту вакансії. Дуже рідко у вас будуть всі з зазначених компетенцій. Причому чоловіки здебільшого подаються на роботу, коли в них 60% match. Жінки — якщо відповідають вакансії на всі 100%. Насправді, якщо ви читаєте текст вакансії і бачите, що підходите на позицію на 80%, особливо по hard skills — можна сміливо надсилати CV. 

Про кожну з необхідних навичок можна розповісти в контексті transferable skills. Наприклад, у вакансії вказаний скіл Negotiating Contracts with Suppliers. Можливо, ви ніколи не проводили перемовини з постачальниками, але проводили з бізнес-партнером. Це — ваш transferable skill із попередньої роботи, про який ви можете розповісти. 

І памʼятайте, що ваша super power — софт-скіли. Зазвичай hiring-менеджери шукають кандидатів із більшим soft skills match, адже набагато легше прокачати в людини знання програми, ніж навчити фахівця працювати в команді. 

Про різницю в менталітеті, або як ефективно працювати і з австрійцями, і з португальцями 

Я постійно стикаюся з різницею в менталітеті та навіть навчилася «зчитувати» людей по міміці й жестах. Розумію, з ким і коли можна пожартувати, а з ким краще бути більш стриманою. 

Наприклад, ірландці в комунікації дуже неформальні й френдлі. Вони люблять жартувати й невимушеність у розмові. Португальці — більш прямолінійні, інколи критичні, але це завжди обʼєктивна критика з пропозиціями та рекомендаціями. Австрійці ж дуже ввічливі й більш формальні — причому це стосується будь-якої комунікації. 

Як бути, якщо ви працюєте з різними країнами? Дотримуйтеся різного підходу у тому, як ви комунікуєте з людьми, але при цьому залишайтеся собою. Я не можу сказати, що я абсолютно різна людина, коли говорю з трьома різними країнами. Проте я точно можу витратити трохи більше часу на small talk з ірландцем, запитати, як пройшли вихідні, і бути більш формальною, right to the point з австрійцями. 

Що читати/слухати фінансистам, щоб постійно бути в курсі змін

💻 Microsoft:

▫️ Microsoft Modern Finance: Using technology to increase partnership and accelerate impact

▫️ The New CFO: Meet the Chief ‘Future’ Officer

▫️ 5 lessons Microsoft has learned about compliance management

▫️ Fundamental AI Concepts

🎙 Подкасти: 

▫️ Bloomberg Surveillance

▫️ Inside the Strategy Room

▫️ Strategic Financial Leadership

▫️ The Better Finance Podcast

▫️ GRC & Me | LogicGate

🗞 Інше: 

▫️ IFRS in your pocket

▫️ How to Give a Killer Presentation, Lessons from TED

▫️ Strategy & Corporate Finance Insights, McKinsey & Company

▫️ Compliance Week

▫️ What is artificial intelligence (AI) in finance?

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!