Усім відомі історії про дітей кіномагнатів, спадкоємців європейських династій і шейхів, які не знатимуть бідності до кінця життя. Або Марка Цукерберга, котрий запустив Facebook із кімнати гуртожитку в Гарварді.
Але, погодьтеся, мало хто з вас чув про 14-річну художницю, яка заробила $1 млн на креативному проєкті, або про бізнесмена, який встиг створити 15 стартапів ще до закінчення середньої школи.
Хто ж ці молоді підприємці, які так довго залишалися в тіні?
#1. Ебігейл запускає проєкт із порятунку китів, використовуючи NFT
Коли заробила перший мільйон: 14 років, 2021 рік
Джерело доходу: проєкт Belugies
Наразі NFT ретельно перевіряються на предмет можливої шкоди для навколишнього середовища, оскільки було встановлено, що кожен вироблений NFT збільшує вуглецевий слід. А ось 14-річна художниця Ебігейл зі США використовує токени для збереження природи. Її проєкт Belugies налічує 8 тис. NFT-китів виду білуха, намальованих у мультяшному стилі.
Про концепцію NFT Ебігейл дізналася від свого брата Адама, який працює трейдером. Спочатку дівчинці не сподобалася сама ідея NFT — вона вважала, що ці токени нічим не відрізняються від JPEG-зображень і називала технологію обманом. Але вже у вересні 2021 року брат та сестра вирішили запустити власний NFT-проєкт.
Спочатку Ебігейл вигадала і намалювала персонажа — білуху. Потім створила 167 прикрас для героя — окуляри, кепки, шуби. При цьому більшість малюнків була зроблена на iPhone 8. Загалом робота над проєктом зайняла 1,5 місяці. Оригінали зображень милої білухи змішали за допомогою скрипта (скомбінували різні фони та деталі) — і вийшло 8 тис. картинок.
Проєкт опублікували на NFT-маркетплейсі Alpha Art, ціна одного токену склала 0,8 SOL, тобто близько $160. Картинки розкупили протягом 10 годин — і Адаму з Ебігейл вдалося заробити понад $1 млн.
WE DID IT!!!! pic.twitter.com/QWEcRJnzaw
— Belugies (@belugiesNFT) October 17, 2021
Ебігейл пожертвувала $100 тис. із прибутку від свого проєкту Belugies NFT на збереження виду білуха. Половина суми була направлена некомерційній організації Beluga Whale Alliance на Алясці, яка захищає та вивчає китів затоки Кука. Іншу половину отримав Ocean Defenders Alliance (Альянс захисників океану). Також з кожного продажу Ебігейл та Адам віддавали 10% у фонд Sunshine Kids — організацію для дітей, хворих на рак.
Зараз Ебігейл продовжує розвивати свій креативний проєкт.
#2. Фрейзер Доерті — солодкий мільйонер
Коли заробив перший мільйон: 18 років, 2008 рік
Джерело доходу: SuperJam
Фрейзера Доерті із Шотландії медіа називають «солодким мільйонером». Це прізвисько з'явилось завдяки його бабусі, дивовижному успіхові та джему.
Справа в тому, що бабуся Доерті робила дуже смачні джеми. Онук-ласун настільки їх любив, що в 14 років вирішив сам розробляти рецепти і випускати джеми власного приготування. Йшов 2002 рік.
Спочатку клієнтами Доерті були сусіди та парафіяни місцевої церкви. Покупці високо відгукувалися про продукти Фрейзера, створені з фруктів та фруктового соку, і бізнес пішов угору. Незабаром хлопець уже орендував невелику кулінарну фабрику та найняв собі персонал. Доерті вдосконалив свій продукт та назвав його SuperLam.
Витрачати час на уроки Доерті більше не хотілося — і в 16 років він покинув школу. Після цього на початку 2007 року відомий британський супермаркет Waitrose звернувся до Фрейзера з пропозицією купити партію джемів для своєї мережі. Незабаром банки SuperJam з'явилися на полицях 184 магазинів Waitrose.
Доерті позичив близько $9 тис. у банку для розробки джемів з новими смаками: чорниця та чорна смородина, ревінь та імбир, журавлина та малина. Фрейзеру знову пощастило — супермаркет Tesco закупив партію нових джемів і додав їх на полиці 300 магазинів по всій Великобританії.
У 2008 році продаж SuperJam сягнув $1,2 млн. Доерті перетворився на мільйонера у 18 років. Роздрібними продавцями його продукту стали Asda WalMart та Sainsbury у Великобританії, Morrisons та Tesco — в Ірландії.
Зараз Фрейзер Доерті продовжує розвивати свій бізнес, пише книжки та виступає на конференціях. Його знамениті джеми можна купити на сайті SuperJam та на сторінці в Інстаграмі. Бізнес приносить близько $5 млн на рік.
#3. Кемерон Джонсон запускає 15 стартапів ще в середній школі
Коли заробив перший мільйон: 19 років, 2003 рік
Джерело доходу: Surfingprizes.com та інші проєкти
Майбутній любитель бізнес-авантюр народився у містечку Роанок, Вірджинія. Кемерон Джонсон стверджує, що бізнес — це стиль життя, і всі його підприємства були створені заради задоволення.
Спершу, ще в дитинстві, він зайнявся продажем овочів своїм сусідам. У 4-му класі продавав лотерейні квитки в школі, а в 5-му — пакувальний папір.
Далі — більше. У 9 років Кемерон отримав на Різдво комп'ютер та запустив бізнес із вітальними листівками, весільними запрошеннями та календариками, дизайни яких шукав в інтернеті. А кульмінацією цієї діяльності стало придбання у сестри колекції іграшкових шапочок за $100, яку Кемерон успішно збув на eBay за $1 тис.
Серйозніші угоди прийшли з продажу м'яких іграшок Beanie Babies на eBay, які принесли Джонсону $50 тис. за рік. На частину виручки він найняв програміста для створення сервісу My EZ Mail, який надавав послугу надсилання електронних листів, не розкриваючи особистої інформації отримувача. Протягом 2 років цей проєкт приносив Кемерону прибуток від реклами у розмірі $3 тис. на місяць.
У 12 років Джонсон зі своїми приятелями створив платформу Surfingprizes.com, яка надавала рекламу, що прокручується, у верхній частині веббраузерів. Щоб збільшити свій дохід, Джонсон та його друзі уклали партнерство з DoubleClick та Advertising.com.
«У 15 років я отримував чеки на суми до $400 тис. на місяць», — згадує Кемерон. До закінчення середньої школи на його рахунку було близько 15 успішно реалізованих стартапів. У 19 років Джонсон продав компанію Surfingprizes.com невідомому покупцю за $1 млн.
У Кемерона взяли інтерв'ю понад 250 ЗМІ у всьому світі, включаючи Newsweek, BusinessWeek, New York Times, USA Today та CNBC. Його книга «15-річний генеральний директор» перетворилася на бестселер у Токіо, де Кемерон став членом консультативної ради FUTUREKIDS. До 23 років Джонсон заснував ще більше десятка стартапів, серед яких платформа онлайн-торгівлі сертифікатами CertificateSwap.com, на яку вдалося переманити продавців із eBay.
Наразі підприємець-мільйонер став бізнес-експертом. Він займається консалтинговою діяльністю, бере участь у ток-шоу, виступає на конференціях та пише книги.
#4. Джон Кун — 16-річний євангеліст вуличного аутфіту з Гонконгу
Коли заробив перший мільйон: 16 років, 1999 рік
Джерело доходу: Koon Enterprises
Джон народився 1983-го в Квінсі, Нью-Йорк, у сім'ї іммігрантів з Гонконгу. Коли Кун запустив свій перший бізнес — Extreme Performance Motorsports — він навчався у середній школі і йому було 15 років. Компанія займалася імпортом деталей для тюнінгу автомобілів з Азії — і через рік принесла своєму засновнику цей $1 млн.
Незважаючи на те, що бізнес був прибутковим і став одним із основних постачальників популярного телешоу «Тачки на прокачку», Кун закрив свою справу під час навчання в університеті. Хлопець повернувся у підприємництво вже з науковим ступенем у галузі міжнародного бізнесу та управління.
Кун хотів бути не лише магнатом автоаксесуарів, а й гуру брендингу з гетто, Цукербергом у світі азіатського вуличного аутфіту. Кун почав укладати контракти з виробниками одягу та у 21 рік створив компанію Koon Enterprises, яка досі займається розробкою молодіжного одягу та аксесуарів. На той час вона співпрацювала з брендами Rocawear, Honda, Costco, Federated Private Label.
У 25 років Кун купив бренд вуличного одягу «8732» в американського репера Jay-Z. Разом із Young Jeezy (власником платинових альбомів) Кун відкрив компанію Young Jeezy 8732 Apparel. Вона щорічно приносила $40 млн прибутку та потрапила до списку найуспішніших брендів вуличного одягу в США.
Зараз Джон Кун продовжує розвивати свою компанію та вважається топ-інфлюенсером у світі моди. У 2021 році підприємець став партнером проєкту Highstreet — маркетплейсу для брендів, які бажають увійти в метавсесвіт, в основі якого лежать Unity та блокчейн-технології.
#5. Ешлі Кволс створює аналог MySpace
Коли заробила перший мільйон: 17 років, 2007 рік
Джерело доходу: WhateverLife.com
Купатися в мільйонах можуть не лише діти знаменитостей. Серед підлітків завжди були і є ті, хто старанно працює і досягає успіху завдяки амбітності, рішучості та підприємницькій жилці.
Коли 14-річна Ешлі Кволс із Детройта, Мічиган, загорілася ідеєю створити свій вебсайт, вона мала лише $8, які випросила у матері, щоб зареєструвати домен. Ресурс під ім'ям WhateverLife.com був запущений, і Кволс, вивчивши HTML, почала викладати свої проєктні роботи. Незабаром на сайті з'явилося різноманітне наповнення: розділи, присвячені вебдизайну та програмуванню, фільмам, музиці, йозі, світові моди та краси.
Першими фанатами WhateverLife були однокласники Ешлі. Трафік стрімко зростав, і Кволс додала на сайт можливість для користувачів створювати свій обліковий запис та розміщувати проєкти. Молодь у всьому світі почала говорити про WhateverLife: щодня сайт відвідували 300 тис. людей.
Успіх WhateverLife був настільки великий, що в 2006 році покупець, ім'я якого не розголошується, запропонував Ешлі продати ресурс за $1,5 млн. Кволс відмовилася. Також відомо, що Бред Грінспен, співзасновник MySpace, двічі пропонував їй продати сайт, але також отримав відмову. Тим часом трафік WhateverLife виріс до 7 млн. відвідувачів, а рекламодавцем виступила компанія Verizon Communications. У 17 років Кволс стала мільйонеркою.
Успіх Ешлі зазнав краху, але не з її вини. У Кволс діагностували аутоімунне захворювання, у її житті настали нелегкі часи — і WhateverLife довелося закрити. Але дівчина не опустила руки: у 2016 році Ешлі запустила проєкт SickNotDead, присвячений людям із хронічними хворобами. Також вона є редактором у проєкті Lucky Soul, який залучає інвестиції у благодійні фонди. Паралельно Кволс працює маркетологом, дизайнером та письменником. Вона не здається.
#6. Шон Бельник будує імперію офісних крісел
Коли заробив перший мільйон: 16 років, 2003 рік
Джерело доходу: BizChair.com
Це історія про те, що амбіції можуть з'явитися ще в юному віці, а завзятість і цікавість — зумовити життєвий шлях. Оглядаючись на себе 16-річного, Шон Бельник приходить до висновку, що його погляди на бізнес з того часу не змінилися: успішного підприємця завжди мають супроводжувати готовність йти на ризик та амбіції.
У 2001 році американському підлітку Шону Бельнику було 14 років. Поки його однолітки мріяли про бейсбол та відеоігри, хлопець з цікавістю придивлявся до компанії свого вітчима, Гері Глейзера, який займався виробництвом офісних меблів.
Шон почав розробляти власне бізнес-бачення. Він косив газони, щоб заробити трохи кишенькових грошей, але найбільше йому подобалося продавати речі в інтернеті, тому Бельник почав торгувати картами покемонів на eBay.
Влітку того ж року Шон розробив з вітчимом бізнес-модель для своєї мрії. Бильник хотів займатися продажем офісних крісел в інтернеті. У молодого бізнесмена було $500 на рекламу та $100 для створення вебсайту.
Ресурс BizChair.com був запущений відразу після того, як тріснула бульбашка доткомів, і був економічно вигідним рішенням для споживачів, оскільки Бельник вибрав середній ціновий сегмент. Прибуток почав стрімко зростати.
Свій перший мільйон у 16 років Бельник пояснив «важкою роботою, гнучкістю та наполегливістю», а також плідним партнерством зі своїм вітчимом, який був президентом організації. «Він привніс у компанію нові знання, а я — свіжі ідеї для реалізації», — коментує Шон.
Коли Бельник отримав ступінь бакалавра, його бізнес приносив річний дохід $44 млн. Шону було 22 роки, і про нього вже писали такі видання, як Inc, US News, CNN, а Entrepreneur помістив бізнесмена на обкладинку. Коли Бельнику виповнилося 26, дохід від BizChair.com досяг понад $76 млн.
Наразі Шон перебуває у складі ради директорів BizChair.com і став співзасновником онлайн-платформи для розвитку бізнесу Acadia.