World Economic Forum прогнозує, що до 2025 року половині фахівців світу знадобиться перекваліфікація.
Українцям вона потрібна вже у 2022 році — за даними Міжнародної організації праці, через війну понад 5 млн людей стали біженцями, майже половина з них — працездатного віку, і тепер вони перебувають у пошуку заробітку.
Про те, які скіли допоможуть вижити на іншому кінці світу і знайти роботу, — зібрали для вас інсайти зі звітів World Economic Forum, а також досліджень Coursera, Deloitte, LinkedIn, McKinsey та IBM Global.
Hard skills: від аналізу даних до мислення out of the box
#1. Digital education
У дослідженні Департаменту цифрових технологій Великобританії йдеться про те, що 82% опублікованих вакансій Сполученого Королівства згадують про важливість знання digital-інструментів. Крім цього, відзначається взаємозв'язок між рівнем володіння навичкою і запропонованою зарплатою.
Затребуваність digital-навичок зростає, і це стосується не лише IT-компаній. Однак, перевстановити «вінду» чи зареєструватися в LinkedIn — це поки не цифрова грамотність. Нині, крім знань Microsoft Word, компанії вимагають:
- знання базової «начинки» таск-менеджерів, на кшталт Trello, Asana або Wrike
- володіння Adobe Photoshop чи його аналогами, як Canva, Crello або Gimp
- знання social media і social selling — навіть якщо ви не займаєтеся SMM чи онлайн-продажем
- розуміння основ кібербезпеки
Згідно з даними Євростату, в Нідерландах, країні з розвиненою економікою, лише половина дорослого населення на високому рівні має цифрові навички, тоді як середній показник країн ЄС ще менший — 33%.
Для порівняння, в Україні за результатами дослідження цифрових навичок у 2021, 47% населення перебуває нижче позначки «базовий рівень», а в графі no skills — 11,2%. З 2019 року ситуація покращилася (52% та 15% відповідно), проте темп варто нарощувати.
#2. Data-менеджмент
Forbes повідомляє, що 95% опитаних компаній говорять про необхідність керування неструктурованими даними. Це результати опитувань, чати підтримки, звіти з продажу тощо. Чим більше інформації накопичується, тим сильніше бізнес потребує людей, які вміють нею керувати — збирати, структурувати, інтерпретувати та візуалізувати.
До компетенцій цієї категорії відносять:
- аналітичні здібності
- просунуті навички володіння Microsoft Excel
- знання популярних інструментів для бізнес-аналітики (BI)
- володіння програмами для візуалізації даних, на кшталт Tableau, D3.js, Google Charts, Microsoft Power BI
- вміння за цифрами бачити комерційну вигоду компанії
Йдеться не лише про складні, багатоступеневі звіти та графіки. Нинішній запит — на вміння фахівця бачити цифри, аналізувати і витягувати з них закономірності. Маркетолог, копірайтер, sales-менеджер або HR — сьогодні кожен повинен вміти керувати даними.
#3. Маркетинг
Сучасні споживачі хочуть безперервної комунікації з брендом, причому 90% з них очікують на послідовну взаємодію у всіх каналах. Про це свідчать результати досліджень Coursera.
Концепція маркетингу давно вийшла межі 4P. Сьогодні це крос-функціональний напрямок, який включає створення та просування бренду, позиціонування, комунікацію, залучення та утримання клієнтів, контент-стратегію, партнерство etc.
Серед актуальних маркетингових компетенцій компанії найчастіше виділяють:
- базове розуміння SMM
- контент-маркетинг
- аналіз та інтерпретацію даних
- навички управління проєктами
- мислення out of the box
#4. Project-менеджмент
У розрізі затребуваних навичок проджект-менеджмент визначається більше не як «проєктний», а скоріше як управлінський скіл:
- оцінка ресурсів
- планування та організація процесу
- ефективна комунікація
- делегування
- вміння давати фідбек
- управління продуктивністю — як своєю, так і команди
Результати дослідження Coursera кажуть, що навичка project-менеджменту, незалежно від основної кваліфікації, є однією з головних компетенцій на сьогодні. Цей скіл входить до топ-10 серед компаній США, Великобританії, Німеччини, Австралії, Сінгапуру, Саудівської Аравії, Арабських Еміратів та інших країн. А також зустрічається у більшості skills profile сучасних професій — приміром, content production, marketing, product development etc.
До того ж, ця навичка важлива не лише для великих компаній. Уміння керувати проєктами показує здатність людини розрахувати ресурси для завдання і довести його до кінця.
Високий рівень володіння такими скілами показують українські волонтери. Не просто так у мережі поширюються меми про їхню здатність робити неможливе можливим.
#5. Мови
За даними ресурсу Work.ua, володіння іноземною мовою вказується у 40% вакансій українських компаній, а якщо йдеться про світовий бізнес, то це must have, незалежно від рівня та складності вакансії.
Взаємозв'язок між знанням іноземної мови та зарплатою є очевидним. Це підтверджують джоб-сайти України — різниця може сягати від декількох тисяч до десятків тисяч гривень, особливо це відчувається у сфері продажу.
Також зв'язок підтверджує дослідження The wage premium from foreign language skills, яке було проведено у 2019 році серед 35 тис. поляків. Результати показують, що знання іноземної мови позитивно відбивається на зарплаті — так, найвища надбавка у тих, хто володіє іспанською (32%), французькою (22%) та італійською (15%). Добавки за володіння англійською та німецькою — нижче, 11% та 12% відповідно. Це пов'язано з тим, що перші три мови серед опитаних зустрічаються набагато рідше, порівняно з англійською та німецькою.
Soft skills: критичне мислення і здатність знайти бронежилет
#6. Problem solving
Вирішення проблем — здатність впоратися зі складними та несподіваними ситуаціями. Останні 3 роки, а особливо останні 3 місяці, змушують нас щодня «прокачувати» цю навичку.
Сьогодні компанії розраховують на людей, які можуть самі оцінити ситуацію та вирішити питання без допомоги тімліда. Цю навичку можна розвинути через:
- активне слухання
- комунікацію
- командну роботу
- критичне мислення
- готовність брати відповідальність за рішення
Результати дослідження The Economist та Intelligence Unit кажуть, що problem solving (згадали 50% опитаних), робота в команді (35%) та ефективна комунікація (32%) — три основні навички, необхідні компаніям.
#7. Критичне мислення
В епоху фальшивих новин, суперечливих даних та величезної кількості інформації критичне мислення — єдиний спосіб адекватно оцінювати реальність. Звіт Hart Research Associates показав, що 93% роботодавців ставлять подібну навичку в кандидата навіть вище, ніж ступінь бакалавра.
Критичне мислення — це здатність мислити раціонально, розуміючи різницю між припущеннями та фактами. Такий скіл дозволяє ставити під сумнів те, що здається істиною, шукати і приймати різні джерела інформації, а також змінювати думку, якщо вона виявиться помилковою.
Без такої навички людина піддається навіюванню, сліпій впевненості та безвідмовному дотриманню вказівок згори. З 24 лютого 2022 року це стало особливо помітним. Тому критичні здібності варто розвивати не лише з метою підкорити роботодавця, а для того, щоб не стати «жертвою пропаганди».
#8. Креативність
Deloitte вважає, що до 2030 року дві третини професій базуватимуться на soft-скілах. А дослідження McKinsey показує, що до тих пір близько 30% робочого часу можна буде автоматизувати. Це мотивує кандидатів сфокусуватися на «м'яких» навичках, які недоступні машинам.
Одна з них — креативність. Сьогодні «незашореність» цінується нарівні з hard-скілами. Це здатність думати, бачити та вирішувати завдання по-новому. Розвинути креативне мислення можна через:
- пошук закономірностей
- цікавість
- спостереження
- нетворкінг
- сміливість
- експерименти
Креативність потрібна навіть у війні. Українські журналісти, режисери та піарники створили цілий креативний фронт, який морально підтримує країну та бореться із роспропагандою. У тому числі завдяки креативним силам України про нас говорить увесь світ.
#9. Нетворкінг
Вважається, що люди зі зв'язками — найуспішніші. Результати дослідження The future of skills: employment in 2030 свідчать, що незважаючи на автоматизацію робочих процесів, навички міжособистісного спілкування ставатимуть все більш затребуваними.
Нетворкінг — це не привітання бездушними картинками у Viber. Він про людяність, підтримку, допомогу та можливість вижити у прямому значенні. Від того, наскільки людина вміє налагоджувати та підтримувати контакти, сьогодні залежить рівень її комфорту та безпеки.
Нетворкінг став основною силою багатьох українців: він допомагає знаходити роботу, житло, транспорт, бронежилети, передавати валізи з речами по всьому світу та просто відчувати, що ти не сам.
#10. Self-менеджмент
Робочий і особистий простір настільки необмежений, що навичка управління собою набуває нового сенсу. Self-менеджмент — це вміння:
- ухвалювати рішення
- керувати своїми ресурсами — часом, станом, грошима тощо
- постійно самонавчатися
- організувати робоче місце у будь-яких умовах
- дотримуватися дедлайнів
- брати відповідальність, а не чекати, поки її дадуть
- виконувати завдання без мікроменеджменту з боку керівника
Скіл self-менеджменту світ почав «прокачувати» ще у 2020 році, коли карантин змішав в один простір роботу, дім, дітей, навчання і тварин. Тоді ми добре підготувалися, а тепер відпрацьовуємо навичку на повну. І якщо у 2020 році цей скіл допомагав під час локдауну підтягнути мову і фігуру, то в 2022-му — врятувати життя і зберегти адекватність.
#11. Адаптивність
У 2015 році серед топ-скілів World Economic Forum виділяв уміння «слухати» та «орієнтуватися на клієнта». Сьогодні їх замінили «критичне мислення» та «адаптивність». Це пояснюється ще більшою кількістю інформації та швидкістю змін.
Адаптивність включає:
- стресостійкість
- швидкість реакції на те, що відбувається
- здатність вчитися та перенавчатися
- гнучкість мислення
Якщо раніше успішну кар'єру гарантувало підвищення кваліфікації, то тепер reskilling та upskilling — лише частина навички адаптивності людини.
Про це говорять Джессіка Шуллер та Уго Фігейредо у своїй науковій статті. Вони проаналізували такі «навички майбутнього», як креативність, критичне мислення, комунікація, робота в команді, і дійшли висновку, що всі навички можливі лише при здатності людини підлаштовуватися під умови, що змінюються.
Сьогодні ми змушені швидко адаптуватись до нової реальності. Ми живемо в чужих сім'ях і різних країнах, спілкуємося незнайомими мовами, скорочуємо витрати, розбудовуємо кар'єру, бізнес і життя. Й адаптивність у цьому відіграє ключову роль.