Уявімо ситуацію: вам потрібно серйозно поговорити з керівником. Але ви постійно відкладаєте розмову. В підсумку, у вас накопичуються негативні емоції, здається, що вас ніхто не розуміє, немає бажання ходити на роботу.
Поговорили б одразу — уникли б усього цього. Висловивши своє невдоволення, ви хоча б спробуєте змінити ситуацію на краще. Так вважає кар'єрний консультант із 10-річним досвідом Елісон Грін.
Вона написала книжку «Ask a manager. Спитай у керівника». Зібрала більше ста проблемних ситуацій на роботі та пояснила, як їх розв'язати.
Публікуємо цікаві поради.
Чому важливо обговорювати те, що вас турбує
З одного боку, ми розуміємо, що обговорювати проблеми необхідно: тільки так їх можна подолати. З іншого боку, боїмося, що обговорення може погіршити ситуацію.
Щоби позбутися сумнівів, згадайте прості істини:
- Якщо ви змиритеся з ситуацією, яка вас не влаштовує, з часом проблеми зростатимуть. Ви вибираєте лінію поведінки: розв'язувати проблеми чи придушувати їх.
- Втратити робоче місце — не гірше, ніж працювати в некомфортному середовищі, де падає ваша самооцінка та впевненість у собі.
- Обговорення — крок у бік розв’язання проблеми. Люди навколо можуть не підозрювати, що для вас щось неприйнятне або неприємне.
Як правильно обговорювати проблеми
#1. Спілкуйтеся з босом як з партнером, а не як із батьком
Часто стосунки «керівник-підлеглий» вибудовуться по вертикалі «батько-дитина». Тому будь-яка проблема сприймається гостро, і вам її складно обговорювати з начальством.
Подумайте про стосунки з керівництвом як про партнерські: ви робите одну справу, і немає нічого страшного в тому, щоби поділитися своєю думкою.
#2. Контролюйте емоції
Якщо ви довго відкладали розмову, то вона може вийти гарячою: замість діалогу ви закидатимете один одного претензіями. Це не правильно.
Розмовляти треба спокійно, без агресії. Ваше завдання — не потішити его, а прояснити ситуацію. Так, якісь дії співрозмовника можуть викликати дискомфорт, вам може бути неприємно. Але спробуйте пояснити проблему без емоцій.
Наприклад, якщо людина голосно розмовляє по телефону в опен-спейсі, одразу ж попросіть її робити це у кімнаті для перемовин. Відкладаючи розмову на потім, ризикуєте перейти на особистості.
#3. Не додумуйте зайвого
Зазвичай розмовляти складно не через саму ситуацію, а тому, що ми встигли додумати зайвого.
Бос багато разів перевіряє вашу роботу. «Напевно, сумнівається в її якості», — можете ви додумати. Але навіщо? Просто запитайте, у чому річ.
Тільки не у форматі ультиматуму: «Ви перевіряєте мою роботу 100 500 разів, мені не подобається ця недовіра!». Краще запитайте: «Я помітив, що ви часто перевіряєте мене. У вас є зауваження щодо термінів чи якості? Обговорімо це».
#4. Тон та інтонація мають значення
Тон, яким ви доносите інформацію про проблему, іноді важливіший за суть проблеми. Якщо говоритимете з людиною, ніби вона дурний кретин, не чекайте, що розмова закінчиться добре.
Пам'ятайте про цілі розмови: ви не висуваєте претензії та виплескуєте емоції, а щиро зацікавлені у розв’язанні проблеми.
#5. Говоріть відверто
Складно говорити про підвищення зарплати чи кількість зобов'язань, які на вас навалилися. Вам потрібно не просто донести проблему, а висловити її так, щоби вплинути на ситуацію. Як це зробити?
Якщо багато завдань, поговоріть про пріоритети: «Я боюся, що виконуючи X і Y, я приділю менше уваги C. Скажіть, яке з цих завдань є більш пріоритетним?».
Якщо питання про підвищення зарплати актуальне вже близько пів року, є сенс запитати прямо: «Чи ви розглядаєте можливість підвищити мені зарплату найближчим часом?».
Але перед розмовою на таку тему варто все зважити: чи готові ви отримати відмову чи негативну реакцію? Адже це означатиме, що настав час міняти роботу. Можливо, краще підготуватися до цього і знайти «шляхи відступу».
Критичні ситуації у спілкуванні з керівництвом
- Коли керівник кричить на вас, не сприймайте це як особисту образу. Так, неприємна ситуація, але її можна виправити. Найчастіше у крикунів проблемна самооцінка, тому їм треба сказати щось позитивне: «Я ціную нашу співпрацю, але висловлення невдоволення у форматі крику для мене є неприйнятним. Ви могли б інакше пояснити, у чому проблема?» Людина зрозуміє, що поводиться некоректно й охолоне.
- Якщо ви розплакалися перед начальством, не погіршуйте ситуацію — поясніть це. Можливо, у вас є інші проблеми, і ви просто вимотані: так і скажіть. Якщо ви розплакалися в момент, коли вас критикували, важливо зруйнувати враження, що вас не можна критикувати.
- Якщо вас запитують, чи ви шукаєте інше місце роботи, відповідайте м'яко і чесно: «На цю мить жодних пропозицій не надходило, і я продовжую працювати тут».
Критичні ситуації у спілкуванні з колегами
- Якщо були грубим, визнайте помилку. Просто підійдіть до колеги та вибачтеся.
- Якщо випили зайвого на корпоративі, не перебирайте із самокритикою. Відкиньте сором і виправте ситуацію: якщо поводилися некоректно — вибачтеся. Якщо у вас є об'єктивні причини такої поведінки, поділіться ними.
- Якщо колеги дають вам непрохані поради, не відкидайте їх: це спричинить агресію. Просто скажіть: «Дякую, я подумаю над вашою ідеєю».
Що важливо пам'ятати перед розмовою
- Не бійтеся про щось перепитати. Уточнювати деталі — нормально. Прикро буде припуститися помилки через те, що ви побоялися щось уточнити.
- Просіть не про постійні зміни, а про короткостроковий експеримент. Потрібно у середу працювати віддалено? Попросіть так попрацювати місяць, а потім обговорити, чи вплинув формат роботи на результат.
- Іноді варто йти на випередження. Якщо завалюєте дедлайн, наперед повідомте про це керівника. Чим раніше він дізнається, тим більше шансів, що зможе виправити ситуацію.