Навіщо IKEA, Adidas і Dell скуповують вживані речі у клієнтів | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Купуй, споживай, викидай?

Навіщо IKEA, Adidas і Dell скуповують вживані речі у клієнтів.

cover-6603f4ccaf54f364732870.jpg

Чи є у вашому помешканні зайві речі? Може, ви досі зберігаєте старий смартфон? Або костюм, який більше не подобається? А тепер уявіть, що деталі вашого телефона можна переробити для створення нових гаджетів, а костюм, який без потреби висить у шафі, може стати для когось новим одягом.

Take-Back — це програми повернення вживаних продуктів, які вже стають трендом у США та Великобританії. І поки одні компанії думають, що це зайвий клопіт та витрати, IKEA, Adidas і Dell скуповують у клієнтів вживані речі та дають їм нове життя. 

Наскільки вигідні програми повернення та як впровадити таку у своїй компанії? 

Чому варто запропонувати програму Take-Back своїм клієнтам

Марнотратство все частіше викликає відразу та почуття провини в людей. І мова йде не тільки про гроші, але й про час та матеріали. Усвідомлюючи, якої шкоди можуть завдати планеті відходи, люди намагаються споживати більш свідомо.

За даними американських досліджень, споживачі з більшою ймовірністю візьмуть продукт напрокат за $100, ніж куплять за таку саму ціну, якщо збираються використовувати його лише раз. 

American Marketing Association провела кілька експериментів, щоб зрозуміти, наскільки покупці цінують Take-Back. В одному з них учасникам запропонували дві білі футболки: Zara за $11,90 та H&M за $10,15 — і запитали, якій з них нададуть перевагу. У другій частині експерименту сказали, що футболка Zara є частиною програми повернення. 

Спочатку ймовірність вибору футболки Zara була меншою на 61%, оскільки річ була дорожча і нічим не відрізнялась від H&M. Але коли респонденти дізнались, що через певний час футболку можна буде повернути для повторної переробки, показник покупки зріс на 167%.  

Дослідники також вивчили дані поведінки клієнтів компаній Fortune 500 та встановили, що люди витрачали:

  • на 4,8% більше після того, як дізнавалися про програму повернення виробника
  • на 5,9% більше під час другого відвідування магазину (після того, як вони дізналися про програму), ніж під час першого 
  • на 9,8% більше під час третього відвідування, ніж під час першого

Результати підтвердили, що споживачі вище цінують товари, які можна повернути, попри вищу вартість, і що контроль над утилізацією — важлива особливість для виробників. «Купуйте — споживайте — викидайте» — ця схема відходить у минуле, клієнти вимагають довготривалих рішень. 

Чим лінійна економіка відрізняється від кругової та що з нею не так

Лінійна економіка — це коли споживачі самі відповідають за утилізацію та переробку товарів. Вона повністю залежить від природної сировини. Тобто ресурси для виробництва продукту — від піску до дерева та каменю — беруться з природи, переробляються, використовуються, а потім утилізуються.

Кругова (циклічна) економіка — це коли виробник, держава та її муніципальні служби беруть на себе відповідальність за переробку та утилізацію використаних продуктів. Вони забезпечують умови та інструменти для повторного використання сировини та мінімізують відходи.   

Лінійна економіка має багато мінусів:

  • Величезна кількість відходів потрапляє на звалища — 2,12 млрд тонн щороку. Вчені підрахували: якби всі ці відходи помістили у вантажівки, вони б об’їхали світ 24 рази. 
  • Покладати відповідальність на споживачів за утилізацію та переробку не зовсім розумно, адже деякі вироби складаються з комбінованих матеріалів, які люди не можуть переробити самостійно. Наприклад, електронні товари можуть містити метали, пластик, скло та полімери, одяг — бавовну, поліестер, нейлон, металеві застібки.
  • Природа більше не може задовольнити зростаючий попит на матеріали. Це призвело до дефіциту. У всьому світі споживається така велика кількість речей, що нам знадобиться ще 1,75 такої ж Землі, щоб задовольнити цей попит. Окрім дефіциту ресурсів, серед наслідків «односторонньої» економіки — екологічні катастрофи та зміни клімату. 

Кругова економіка передбачає спільне та повторне використання, оренду, ремонт, відновлення, переробку наявних матеріалів та продуктів якомога довше. Таким чином подовжується життєвий цикл виробів. Її переваги:

  • уповільнюється використання природних ресурсів 
  • зменшується порушення ландшафту і втрата біорізноманіття
  • скорочуються річні викиди парникових газів та відходів
  • зменшується залежність від постачання сировини 
  • економічний розвиток — передбачається, що перехід на кругову економіку створить до 700 тис. нових робочих місць до 2030 року лише в ЄС

Які компанії вже перейшли на кругову економіку

IKEA

В IKEA діє пропозиція Buy back & resell, яка дозволяє подарувати стільцям, полицям чи комодам нове життя. Залежно від стану старі меблі або відправляють на переробку, або перепродають

У 2022 році компанія дала друге життя понад 42,6 млн предметів. Більше ніж 60% продукції IKEA виготовлено з відновлюваної сировини, а понад 10% — містять перероблені матеріали.

За продаж вживаних меблів клієнти IKEA отримують відшкодування (кредит), яке потім можна використати на купівлю нових предметів у мережевих магазинах. Це підвищує лояльність до бренду. Послуга викупу та перепродажу доступна в усіх магазинах IKEA Великобританії, Ірландії та Шотландії. До 2030 року компанія планує повністю перейти на циклічну модель бізнесу.

«Ми змінюємо кожен аспект нашої діяльності, починаючи від того, як отримуємо енергію та матеріали, — до того, як розробляємо наші продукти, як і коли зустрічаємося з клієнтами та як ведемо операції», — йдеться в повідомленні IKEA. 

Adidas

Індустрія моди — один із найбільших забруднювачів у світі. У США щороку викидається 36 млрд предметів одягу, 95% яких можна використати повторно. Текстильна промисловість здебільшого покладається на невідновлювані ресурси, має низький рівень використання та переробки, що здійснює негативний вплив на планету.

Програма Choose to Give Back від Adidas подовжує життя спортивного одягу та взуття. Компанія реалізувала її в партнерстві з найбільшою у світі платформою секонд-хенду ThredUP. Споживачі можуть надсилати Adidas вживані товари будь-якого бренду, використовуючи застосунок Adidas Creator's Club. Для цього потрібно подати заявку, згенерувати передплачену транспортну етикетку та відправити речі на вказану адресу.

Одяг у гарному стані вирушає на перепродаж у ThredUP, а все інше — на переробку. В Adidas є система лояльності, яка винагороджує балами та ваучерами клієнтів, що роблять добру справу. Винагороду можна використати під час наступних купівель в Adidas, що збільшує залучення клієнтів. Поки що програма працює лише в онлайн-режимі, але пізніше бренд планує поширити її також і на фізичні магазини.

Dell 

Викуп б/в техніки в Dell для подальшої переробки

Dell виконує переробку комп’ютерного обладнання та використовує його як сировину для створення нової техніки. З 2007 року компанії вдалося переробити 1,1 млрд кілограмів пристроїв. Мета Dell — до 2030 року відновити стільки обладнання, скільки вона виробляє. 

Dell приймає як особисті продукти, так і бізнес-обладнання, включно з комп’ютерами, принтерами, робочими станціями, а також супутніми аксесуарами, мишками та клавіатурами будь-яких марок у будь-якому стані. Компанія перевіряє пристрої та залежно від їхнього стану і характеристик пропонує або кредит на купівлю нових гаджетів у Dell, або безплатну переробку. Попереднє рішення можна отримати онлайн, відповівши на кілька запитань.

LUSH

Міжнародний виробник косметики LUSH скорочує використання або позбавляється пластикового паковання скрізь, де це можливо. А в інших випадках пропонує споживачам стимули для повернення тари в магазин. За умовами програми Bring It Back клієнти можуть повертати порожні пластикові пляшки від купленої косметики до магазинів LUSH за винагороду: 

  • 50 центів за кожну повернену пляшку (можна використати як знижку під час наступних покупок у магазині)
  • маска для обличчя за 5 повернених пляшок.

Весь пластик бренду на 100% переробляється та використовується як сировина для створення нової тари. З моменту запуску програми у 2021 році було повернуто 2,27 млн окремих предметів.

Як реалізувати програму Take-Back для свого бізнесу

#1. Зробіть цикл переробки більш замкнутим

Є замкнутий та відкритий цикл переробки. Перший передбачає повторне використання таких матеріалів, як скло, сталь та алюміній, які можна постійно переробляти, а їхня цінність при цьому не змінюється. Відкритий цикл враховує той факт, що якість матеріалів (наприклад, паперу та пластику) знижується з кожною переробкою. 

Ваше завдання — придумати, як зберегти якість та цінність матеріалів і подовжити термін їхнього використання. Ця стратегія часто передбачає партнерство з компаніями, які мають конкретний технологічний досвід. 

Наприклад, Dell співпрацює з Wistron GreenTech (США), яка займається переробкою пластику. Разом вони придумали способи, які допомагають запобігти псуванню цього матеріалу. Пластик очищується від забруднень та непридатних для переробки елементів.Також до нього додаються речовини, які дають захист від окислення під дією високих температур та зберігають його молекулярну структуру. 

#2. Запропонуйте оренду замість продажу

Переробки, якою б хорошою вона не була, недостатньо, оскільки тут все одно зберігається залежність від споживачів. Людина може повернути товар, а може і не повернути. Тому деякі організації (разом із продажем або замість нього) почали здавати свою продукцію в оренду або в лізинг, зберігаючи право власності на товари протягом усього їхнього життєвого циклу. 

Хорошим прикладом є компанія Xerox (Великобританія), яка вже тривалий час надає в оренду свої принтери та копіювальні апарати корпоративним клієнтам. А Renault пропонує оренду батарей до електрокарів. Коли пристрої виходять з ладу, бізнеси ремонтують їх або переробляють для подальшого використання.

#3. Подаруйте продукту нове життя

Ви можете купувати старі продукти, ремонтувати їх та виставляти на продаж за нижчою ціною. Так робить Apple. Кожен відремонтований пристрій проходить повний процес оновлення з тестуванням функцій та отримує підтверджувальний сертифікат. Такі гаджети на iOS поставляються з новим акумулятором і зовнішнім корпусом, усіма аксесуарами, кабелями та ОС. Покупець отримує безплатну доставку, технічний супровід і значно заощаджує на вартості.

#4. Окресліть перелік послуг

Клієнти мають чітко знати, які саме послуги ви пропонуєте — ремонт, оренду чи викуп — і яких саме продуктів це стосується. Реклама, маркетингові матеріали та інформація в магазині мають містити повну, чітку інформацію. 

Це стратегія, яка зміцнює психологічну причетність до продукту ще до купівлі. Постарайтесь якомога детальніше розповісти клієнтам про користь від програм повернення: чим більше люди знатимуть, тим вищою буде ймовірність того, що вони куплять відповідні товари.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Клієнтський сервіс»
Бізнес і управління
Веде Марина Березюк (Волошина)
6 червня 4 липня
Марина Березюк (Волошина)