Що стоїть за масовими звільненнями у глобальних tech-компаніях | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Що стоїть за масовими звільненнями у глобальних tech-компаніях

У сфері технологій настала криза?

cover-6400c572b7777702896013.png

Техногіганти Alphabet, Meta, Amazon, Microsoft та Twitter звільнили понад 55 тис. працівників у 2022 році. Крім цих компаній, хвиля скорочень прокотилася в Salesforce (8 тис. осіб), PayPal (2 тис.), Snap (1280) та ін. Згідно з трекером звільнень у технологічній індустрії Layoffs.fyi, у 2022 загалом було скорочено понад 160 тис. працівників у всьому світі.

Що спонукало гендиректорів компаній залишити сотні людей без роботи? Надлишковий найм під час пандемії, економічна рецесія, страх збитків?

Ми вирішили копнути глибше. Аналізуємо найімовірніші причини у статті.

Кого звільнили та що кажуть CEO глобальних tech-компаніях

Хвиля звільнень у 2022 році викликає флешбеки з минулого. Під час «бульбашки доткомів» (1995–2001 рр.) індекс технологічних компаній NASDAQ упав більш ніж у 1,5 раза під час закриття торгів. А внаслідок глобальної фінансової кризи 2008 року інтернет-компанії різко скоротили робочі місця, щоб уникнути збитків.

Ситуація повторюється сьогодні, і глобальні лідери не хочуть впускати кризу у свій бізнес. Пандемія ковіду спровокувала уповільнення зростання світових економік, а війна в Україні, яку розв'язала росія, спричинила зростання інфляції на 2,9% у всьому світі.

Ось що говорять гендиректори найбільших tech-компаній:

#1. Twitter

Кількість звільнених працівників: близько 7,5 тис.

Кого торкнулися звільнення: топменеджмент Twitter, контрактників, котрі відповідали за модерацію контенту, інженерів дата-центрів. А також працівників продуктового відділу, маркетингу, продажу, розробки та legal. 

Що сказав Ілон Маск, CEO Twitter: «Говорячи про скорочення в Twitter, компанія, на жаль, не має вибору, коли вона втрачає більше $4 млн на день. Усі працівники, які були звільнені, отримали 3-місячну вихідну допомогу. Це на 50% більше, ніж передбачено законом».

Маск був небагатослівним, проте він і запустив першу хвилю масових скорочень.

#2. Amazon

Кількість звільнених працівників: понад 18 тис.

Кого торкнулися звільнення: працівників відділу пристроїв та сервісів, команди, які працювали з AI-продуктами — голосовим помічником Alexa та Alexa Echo (пристрій, що керує розумним будинком).

Крім цього, були звільнені працівники роздрібних магазинів, інженери хмарної платформи AWS, команди, що доставляють дрони, інженери, які працюють у проєкті Amazon Robotics.

Що сказав Енді Джессі, CEO Amazon: «Під час пандемії ковіду ми занадто швидко наймали (споживачі перейшли в диджитал — і зріс попит на онлайн-продаж).

Зараз процеси повертаються до офлайну — і настав час розставити пріоритети в тому, що найважливіше для клієнтів та самої компанії… Неможливо завжди перебувати в режимі розширення.

Ми плануємо скоротити 18 тис. працівників і мені важко далося таке рішення. Я не ставлюся до цього легковажно. Amazon підтримуватиме тих, хто постраждав внаслідок скорочення. Ми надамо пакети, що включають вихідну допомогу, медичну страховку та допомогу в працевлаштуванні за межами країни».

#3. Alphabet

Кількість звільнених працівників: 12 тис.

Кого торкнулися звільнення: близько 6% усієї full-time команди Google. А саме — відділи дата-центрів, рисерчерів досвіду користувача, продуктових дизайнерів, команди продуктів Chrome і Google Cloud, інженерів і рисерчерів, які  працюють над ШІ.

Що сказав Сундар Пічаї, CEO Alphabet та Google. Поза сумнівом, Пічаї був стурбований запуском чат-бота ChatGPT — продукту компанії Open AI, конкурента Google. У своєму зверненні до працівників СЕО робив акцент саме на зростанні конкуренції, адже ChatGPT потенційно здатний змагатися з пошуковою системою Google.

«Це важливий момент. Ми повинні сконцентрувати нашу увагу, переглянути витрати, а також спрямувати таланти та капітал на найбільш пріоритетні цілі. Обмеження в одних сферах дозволять зробити високі ставки в інших».

У своєму мемо Пічаї також традиційно згадав вплив економічної кризи та розповів про бонуси для працівників, які потрапили під скорочення.

Рекомендуємо прочитати:

img-63cf99262bb28886581685.png

Вбивця програмістів і журналістів: усе, що варто знати про нашумілий ChatGPT

Читати

#4. Microsoft

Кількість звільнених працівників: 10 тис. (5% full-time команди Microsoft)

Кого торкнулися звільнення: найбільше дісталося інженерам в AR-проєкті Microsoft HoloLens, HR-відділу, департаментам маркетингу та реклами.

Що сказав Сатья Наделла, CEO Microsoft. Він традиційно згадав турбулентну ситуацію у світовій економіці, а також перерахував 3 причини, які спровокували скорочення в компанії:

  • оптимізація цифрових витрат клієнтами після того, як вони збільшили їх під час ковіду
  • криза у деяких частинах світу (відсилка до війни в Україні)
  • майбутня революція у сфері ШІ

По суті, Наделла говорить про те, що скорочення було необхідним, щоб змінити пріоритети та йти в ногу із запитами часу. «Ми приведемо нашу структуру витрат у відповідність до наших доходів і того, де ми бачимо споживчий попит».

#5. Meta

Кількість звільнених працівників: 11 тис. (13% команди)

Кого торкнулися звільнення: найбільше — рекрутинговий відділ і команду інженерів, серед яких ті, хто працював над ШІ-технологією. Серед інших: працівників продуктового відділу, департаментів маркетингу, data science, операцій, продажу та партнерств.

Що сказав Марк Цукерберг, CEO Meta: «Сплеск електронної комерції під час ковіду призвів до надмірного зростання доходів. Я, як і багато інших, розраховував, що попереду на нас чекає постійне прискорення, і вирішив збільшити наші інвестиції. На жаль, все пішло не так, як я очікував.

Онлайн-торгівля повернулася до попередніх тенденцій. Ми зіштовхнулися із негативними макроекономічними тенденціями, посиленням конкуренції на ринку реклами. Ми опинилися у мінусі. Всю відповідальність я беру на себе. Тепер ми перебудовуємо команди, щоби підвищити ефективність компанії».

Отже, серед причин масових звільнень ми бачимо пандемію ковіду, економічну кризу, стрибок у розвитку технологій, нові запити споживачів.

Але чи справді це єдині причини масових скорочень у технологічній індустрії? Нумо розбиратися.

#1. Ілон Маск запустив поганий флешмоб серед CEO

Першою компанією, яка розпочала масові скорочення, став Twitter. Що спонукало Ілона Маска зробити такий крок? Це було вольовим рішенням, аби врятувати соцмережу від банкрутства, узурпації влади чи бажанням виділитися серед світових бізнес-лідерів?

Хоч би чим здавалося рішення Ілона Маска, воно стало поганим прикладом для CEO глобальних технологічних компаній, які підхопили флешмоб звільнень.

Цей здогад підтверджує професор Стенфордської вищої школи бізнесу, Джеффрі Пфеффер. Він вважає, що скорочення в технологічній галузі — це, по суті, приклад соціального зараження чи наслідування (copycat behavior). Компанії імітують те, що роблять інші.

«Чи можлива рецесія у технологічній індустрії? Так, — міркує Пфеффер. — Чи була бульбашка в оцінках? Абсолютно. Meta найняла забагато працівників під час ковіду? Ймовірно. І тому вони звільняють людей? Звичайно, ні. У тієї ж Meta у резервах достатньо грошей. Усі ці компанії роблять гроші. Причина у наслідуванні, це соціальне явище».

Пфеффер також перерахував найпоширеніші міфи про звільнення:

  • Звільнення часто не скорочують витрати, адже потім колишніх працівників наймають за контрактом, і компанія все одно сплачує гроші підряднику.
  • Скорочення персоналу зазвичай не призводять до зростання акцій, оскільки інвестори можуть думати, що компанія зазнає складнощів.
  • Звільнення не підвищують ефективності — натомість працівники переймаються, коли прийде їхня черга.

Пфеффер пропонує лідерам уникати феномена соціального зараження та використовувати кризи як можливості, щоб отримати перевагу перед конкурентами.

Так вчинила під час рецесії компанія Linkoln Electric, американський виробник зварювального обладнання. Замість звільнення 10% робочої сили, топменеджмент ухвалив рішення скоротити зарплату на 10%.

#2. Гендиректори звільняють своїх топів, бо самі хочуть влади

Роками компанії змагаються за найталановитіші кадри на ринку, заманюючи їх різними спокусами. Топові працівники (голови відділів, топменеджмент) отримують шестизначні суми річним бонусом, мають корпоративних шеф-кухарів і навіть можливість користуватися приватним літаком компанії.

А головне — лідери бізнесів тривалий час довіряли найталановитішим працівникам приймати самостійні рішення та вибудовувати пріоритети у роботі.

Але 2022 змінив все. Фондовий ринок упав майже на 20% і потягнув за собою всю технологічну галузь. Інфляція перевищила 13%, а федеральна резервна система відреагувала на це підвищенням відсоткові ставки, що уповільнило економічний розвиток. Війна в Україні, розв'язана росією, привела світову економіку в хаос.

Все це змусило гендирів буквально повернутися до головних офісів і розпочати оптимізацію бізнесу, скорочення витрат, реструктуризацію відділів. Коли CEO заглянули у внутрішню кухню своїх компаній, то виявили, що бонуси надто щедрі, тоді як бізнес зазнає втрат.

Рекомендуємо прочитати:

img-635b7fcaa852e457829157.png

«Тут і тепер»: як керувати фінансами бізнесу під час кризи

Читати

Джон Кук, співзасновник інтернет-видання GeekWire та оглядач індустрії високих технологій, висловлює ще одне припущення. За його словами, керівники компаній побоюються, що деякі менеджери мають надто широкі повноваження — і це наближає їх до самого CEO. По суті, будь-який гендир не бажає ні з ким ділити свою владу.

Ілон Маск може багатьом не подобатися, але він показав приклад іншим CEO. Приклад того, що від однієї людини може залежати все, адже саме Маск звільнив топменеджмент Twitter.

Глобальні лідери побачили, що йому вдалося успішно закріпити свій авторитет і вдалися до схожої тактики. Тому звільнення в tech-компаніях торкнулися не лише пересічних працівників, а й голів відділів.

Чи продовжать CEO зміцнювати власний авторитет у корпораціях — покаже час.

#3. Занепад штучного інтелекту в tech-індустрії чи його майбутній розквіт?

Гендиректори всіх 5 найбільших tech-компаній, перерахованих вище, вочевидь передбачають прихід історичної доби революційних інновацій. Саме в найближчі роки ми побачимо в небі летючі машини і зможемо керувати своїм будинком за допомогою самих лише жестів. А наступні покоління, мабуть, забудуть, що таке Google. Його витіснять пошукові системи у форматі чат-ботів, створені на основі ШІ.

  • Посилюється конкуренція за інновації

Компанії передчують зміни та намагаються йти в ногу з часом, але розробка технологій — непросте завдання.

Через провальний запуск AR-пристрою HoloLens, Microsoft приховав ревеню від цього продукту у своєму звіті про доходи. Meta працює над створенням метавсесвіту вже декілька років, але постійно зазнає збитків і не може зробити метаверс мейнстримом. У 2022 році команда Meta, яка займається цим проєктом, втратила $13,7 млрд.

  • Ситуація нагнітається

Компанії змагаються за першість у розробці інноваційної ідеї та її успішного запуску в маси. Але на цьому фоні відбуваються масові скорочення. З відділів розробки звільняють інженерів, рисерчерів та аналітиків, які займаються технологією ШІ.

Чому компанії скорочують цілі команди, які працюють із ШІ? Хочуть замінити робочу силу самим штучним інтелектом? Чи технологічна криза настільки стрімко розвивається, що ШІ потребує переосмислення та нових фахівців? Експерти розходяться у думках.

Доктор філософії Воутер ван Гісвейк ставить запитання — чи наближається «зима» ШІ?

Це поняття означає період скорочення фінансування та зниження інтересу до досліджень у сфері ШІ. Можливо, незабаром у заголовках ЗМІ ми побачимо песимістичні статті на тему штучного інтелекту та дослідження припиняться, як це було під час інших «зим» ШІ у 1974–1980 та 1987–1993 рр.?

Рекордні звільнення у tech-компаніях у 2022, звичайно, знижують можливості подальшого розвитку штучного інтелекту. Технологію необхідно постійно підтримувати, щоб вона давала кращі результати.

Ван Гісвейк вважає, що компанії скоротили ШІ-інженерів не для того, щоб стабілізувати фінанси бізнесу, а тому, що втратили віру в саму технологію.

«Однак, згідно з U-подібною моделлю відновлення після рецесії (поступовий спад, стагнація, повільне відновлення), ШІ-технологія має всі шанси повернутися до тих рівнів, з яких ми починали 2022 рік, — зазначає ван Гісвейк. — Сувора зима малоймовірна».

Рекомендуємо прочитати:

img-63e3602313a8f639890884.png

Як використовувати ChatGPT, щоб звільнити собі пів життя

Читати

Зважаючи на все, незабаром ми самі станемо свідками того, до чого приведуть звільнення у відділах розробки та досліджень штучного інтелекту. І дізнаємося відповідь на запитання, чи буде зима справді суворою.

І, можливо, хтось із глобальних лідерів не зможе пережити її через те, що ключові фахівці відділів розробки потрапили під скорочення в 2022 році.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Корпоративна культура»
HR і рекрутинг
Веде Ольга Тарасевич
23 травня 25 червня
Ольга Тарасевич