Як балансувати роботу над власним проєктом з фултаймом | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Я на фултаймі, але маю проєкт, що є сенсом мого життя. Як балансувати?

Чи казати менеджеру про сторонні проєкти та як не вигоріти, розриваючись між роботами.

cover-65bbaf438b2d3196461058-min-65c0b2a81c3f0292491269.jpg

67% зумерів (народжені з 1997 по 2012) є фрилансерами або планують ними стати, при цьому кожен п’ятий — незадоволений основною роботою на повний день. Виявилося, що праця з 9 до 18 не завжди приносить фінансову стабільність, контроль над власним життям та сенс існування. Найбільш вмотивоване на економічну незалежність покоління Z розвиває додаткові проєкти, відомі як сайд-хастл (hustle – метушня, штовханина).

Роботодавці та ейчари занепокоєні такою тенденцією, бо розуміють як переваги, так і ризики від співпраці зі спеціалістом з додатковими проєктами.

Якщо ви впізнаєте в цій статистиці себе, візьміть до уваги: важливо пам'ятати про етику робочих стосунків та навчитися балансувати фултайм і роботу над власним проєктом.

Як амбіції та овертайми здатні завдати шкоди вашій кар’єрі? Чому не треба поспішати прощатися з роботодавцем і занурюватися з головою в особисту справу? За матеріалами Habr, Inc, SHRM, Startup Daily.

Зумери: робота має наповнювати життя сенсом та приносити гарний заробіток

Зумери визнають, що не можуть виконувати тільки одну роботу. Бажання реалізувати особисті амбіції настільки велике, що представники цього покоління навіть приймають рішення покинути виш і приєднуються до стартапів, щоб отримати реальний досвід.

Але й одного інноваційного проєкту замало. Герой статті Business Insider, зумер Шоллі Вест, зауважує, що швидко став неспокійним, попри те, що робота в стартапі йому подобалась: він бажав мати додаткові проєкти.

За даними Бюро статистики праці США, кількість людей, які працюють на декількох роботах одночасно, різко зросла з 2018 року й досягла свого історичного максимуму у 2022:

Цю тенденцію досліджував і Microsoft. За показниками опитування IT-гіганта, 48% респондентів-зумерів у 2022 мали декілька побічних проєктів окрім фултайму. Чим пояснюється ця тенденція? 

Передусім зміною уявлення про пошуки сенсу життя — серед зумерів та Альфа (народжені після 2010 року). Молодь відкидає усталену думку про те, що повна зайнятість на постійній роботі та самовіддача годуватимуть тебе все життя.

Зумери називають злам цього уявлення «розірваним суспільним контрактом». Праця в одній компанії з 9 до 18 багато кого розчарувала. Натомість зростає бажання виконувати роботу за покликом душі — таку, що наповнює життя сенсом. І таких сенсів може бути декілька, як і проєктів.

Окрім цього, зумери — найбільш вмотивоване на заробіток покоління, порівняно з бебі-бумерами (1946–1964 рр.) та міленіалами (1981–1996 рр.). Згідно з рисерчем Deloitte, третина респондентів покоління Z понад усе хвилюється про вартість життя і цінує особисту економічну незалежність. Тому основний девіз зумерів: поклик душі та життєвий сенс мають приносити гарний заробіток.

Так з’явилося поняття сайд-хастл. Це побічні проєкти, якими співробітники займаються паралельно з фултаймом. Вони можуть бути найрізноманітнішими: від продажу фото, знятих дроном, створення вебсайтів, ведення подкастів, магазину хендмейду — до поступового розвитку власного бізнесу, який потенційно може стати великим проєктом із високим ревеню. Середній прибуток сайд-хастлів — $2–3 тис. на місяць.

Якщо ви амбіційна людина, що бажає гарно заробляти, працює на основній роботі та веде декілька побічних проєктів, маєте концентруватися не лише на особистій вигоді, але й подивитися на ситуацію очима вашого роботодавця. Компанії та HR вже зараз реагують на нову тенденцію та розуміють, що з такої співпраці випливають як бенефіти для бізнесів, так і ризики.

Як коректно збалансувати сайд-хастл і фултайм-роботу? Нижче розбираємо проблемні ситуації, які можуть виникнути у співробітника, що веде додаткову підприємницьку діяльність, та як із них вийти.

Рекомендуємо прочитати:

img-smallbusua-61fbe17915846598033836.jpg

Як розвивати проєкт із невеликим бюджетом: 5 кроків

Читати

#1. «Чи варто мені казати HR про хастл-проєкт?» Переваги та недоліки

Зайнятість працівника на кількох проєктах — тренд, що потребує глибокого аналізу та певного покрокового плану для роботодавця, зважаючи на ризики наймання такої людини. Західні HR-лідери тільки починають осягати цю тенденцію, в Україні вона поки що не адаптована. 

Зважайте на таку особливість під час інтерв’ю з роботодавцем. Основна задача HR (і на міжнародному ринку, і на українському) — найняти людину, яка не лише має високу кваліфікацію, але й особисто вмотивована працювати в компанії, розділяє корпоративні цінності, готова співпрацювати довгостроково та підвищувати ревеню бізнесу. Офер — це доказ того, що вам довіряють, і ваші дії не мають завдати шкоди репутації компанії у відповідь.

Вибудовуючи комунікацію з HR під час співбесіди, ви маєте два шляхи. Можна чесно попередити роботодавця про те, що паралельно з фултаймом ви вестимете один чи більше побічних проєктів, — або приховати особливості вашої додаткової зайнятості. Розглянемо переваги та недоліки обох варіантів.

Варіант #1. Попередити HR про додаткові проєкти

Переваги:

➕ Ви продемонструєте чесність і підкреслите, що цінуєте взаємну довіру. HR-менеджер позитивно оцінить таку відвертість — це посилить майбутню співпрацю.

➕ В разі отримання офера у вас буде можливість разом із роботодавцем створити зручний для обох сторін контракт, що передбачатиме реально досяжні KPI на вашій майбутній позиції (якщо компанія до вас лояльна).

➕ Можливість відкрито і зі згоди компанії планувати свій графік для фултайм-роботи й ваших сайд-проєктів.

Недоліки:

➖ Високий ризик відмови роботодавця через те, що тенденція хастл-проєктів ще не адаптована на ринку.

➖ Ваша заробітна плата може бути знижена, так само як переглянута і потенційна посада.

➖ Робочий контракт може бути негнучким, компанія має право зазначити в ньому вигідні для себе умови співпраці, через які працювати над хастл-проєктами стане складно (особливо якщо вони в тій же сфері, в якій працює роботодавець).

➖ Підвищена увага до вашої продуктивності з боку менеджера відділу (наприклад, встановлення тайм-трекера на комп’ютері).

➖ У роботодавця може заздалегідь сформуватися уявлення про вас як про людину, що не зацікавлена у довгостроковій співпраці, і через це — мала ймовірність отримання підвищення.

Рекомендуємо прочитати:

preview-657193eeabaf3375407374.jpg

Бутстрепінг, Ramen Profitable та Exit Strategy: 13 слів зі сленгу tech-стартапера

Читати

Варіант #2. Не попереджати роботодавця про побічні проєкти

Переваги:

➕ Це ваше повне право: ви не зобов'язані попереджати компанію про додаткову зайнятість. Відчуватимете себе господарем своєї кар’єри та (в разі успішного тайм-менеджменту) зможете безперешкодно розвиватися як на основній посаді, так і в межах своїх додаткових проєктів.

➕ Відсутність упередження щодо вас з боку роботодавця: компанія не виділятиме вас серед інших співробітників на початковому етапі, більше шансів отримати офер.

➕ Ви не відчуватимете особливої відповідальності перед своїм роботодавцем і зможете використати фултайм як джерело основного доходу та фінансування власного проєкту. А коли він стане самодостатнім, можна залишити основну роботу.

Недоліки:

➖ Ризик вигоряння: ви не зможете офіційно підлаштувати таймінг для своїх проєктів та сумістити його з фултаймом. Якщо ви на відповідальній посаді, фултайм може витіснити хастл-проєкти. В результаті ви станете роздратованими на вашого роботодавця — і почнуть виникати конфлікти.

➖ Ризик негайного та ганебного звільнення, якщо роботодавець дізнається про приховані проєкти й при цьому ваша продуктивність регулярно падатиме.

➖ Завдання серйозної шкоди своїй репутації власними ж руками, якщо ви з компанією розійшлися через ваші недомовки й при цьому працюєте в одній сфері.

➖ Якщо ви працюєте як ФОП, то не зможете передати управління ФОПом фінансисту, бо прибуток від додаткових проєктів надходитиме на той самий рахунок. Це викличе підозри в компанії.

➖ Якщо ви порушили контракт (паралельно залучали клієнтів компанії до своїх проєктів, використовували корпоративний комп’ютер для свого бізнесу тощо) — роботодавець не лише звільнить вас, але й спробує захистити свій бізнес. У найгіршому випадку — подасть на вас судовий позов.

Пам’ятайте: розповісти про сайд-проєкти чи приховати їх — повністю ваш вибір. Та варто тримати в голові основний меседж: якщо ви знецінюватимете вашого роботодавця, то і до вас буде відповідне ставлення на фултаймі. Тому, обираючи свій варіант, балансуйте між власними амбіціями та позитивним внеском у компанію, навіть якщо вона для вас — лише трамплін до швидкого прибутку.

#2. «Як мені подолати дві крайнощі: вигоряння через фултайм та бажання приділяти 100% часу власному проєкту?»

Отже, ви чітко розумієте, що вам потрібно від кар’єри, та бажаєте керувати своїм життям. На думку автора книги Passion and Purpose: Stories from the Best and Brightest Young Business Leaders Даніеля Гулаті, відчуття пристрасті до своєї справи — цінна та рідкісна якість, що виділяє вас із натовпу. Однак, за словами Даніеля, таке натхнення — лише перший крок на шляху до самоствердження, а попереду ще 99% важкої праці.

Сильна вмотивованість розвиватися на поточній посаді та інвестувати час у свою справу штовхає нас на дві крайнощі: щоденні овертайми заради збереження фултайму — і при цьому гнітюче бажання приділяти власному проєкту 100% уваги (хоча в поточній ситуації це неможливо). Як результат — після кількох місяців без сну ви втратите фултайм і не матимете сил займатися своєю справою.

Як покроково планувати розвиток власного проєкту, не конфліктуючи з фултаймом, — радить американська авторка Дорі Кларк у своїй книзі Reinventing You: Define Your Brand, Imagine Your Future

1. Стратегія проєкту і таймінг — ваш фундамент

Спершу визначте масштаб своєї справи. Ви мрієте, щоб ваш проєкт трансформувався у велику компанію з глобальною місією? Чи бажаєте створити невелику затишну агенцію (благодійний фонд, екомагазин)?

Відштовхуючись від мети проєкту, розробіть відповідний таймінг, який не конфліктуватиме із задачами на повній зайнятості. Починайте працювати над таймінгом без роздратування і хвилювань, спокійно визначте пріоритетні завдання для запуску свого проєкту і дедлайни. Пам’ятайте: графік має бути гнучким, адже ви не зможете передбачити термінові задачі на фултаймі.

2. Створіть фінансову подушку

Уявіть собі, що настане момент — і вам треба буде вкладати у власний проєкт більшість часу, доведеться залишити основну роботу. Ви не одразу знайдете інвесторів, перших клієнтів та отримаєте замовлення. Тому вже на ранніх етапах розробіть проєктний та особистий бюджет, щоб визначити необхідні витрати. І починайте заощаджувати.

3. Використовуйте фултайм як можливість для розвитку та навчання

Наприклад, ви бажаєте заснувати бізнес із веброзробки, а у вашій поточній компанії є практика придбання курсів для співробітників. Зверніться до роботодавця з проханням оплатити вам навчання зі створення сайтів. Компанія з радістю погодиться, якщо ви демонструєте гарний перформанс.

4. Не поспішайте прощатися з роботодавцем

Припустимо, що фултайм-робота є для вас такою ж цінною, як і особистий проєкт. Ви працюєте вже 2+ роки, маєте відповідальну посаду, керівник задоволений вашою продуктивністю, завжди є можливість діалогу. 

Якщо вам вдалося без шкоди для основної роботи довести особисту справу до стадії запуску і навіть залучити декілька клієнтів, можна вже без ризику розпочати перемовини з керівництвом. Обговоріть можливість лишитися на фултаймі й при цьому займатися своєю справою — адже ви вже довели, що здатні гарно балансувати. 

Ви ніколи не знаєте, що готує вам доля: можливо, засновник компанії, в якій ви працюєте, захоче проінвестувати ваш проєкт і запартнеритися з вами або стане вашим клієнтом.

Рекомендуємо прочитати:

preview-650c4e23eccbd086027454.jpg

«Немає поганих ідей, є погано пропрацьовані», — засновник та CEO Universe Ярослав Морозов

Читати

#3. «Мій проєкт — на низькому старті. Як мені розійтися з роботодавцем і зберегти свою репутацію?»

Отже, ваш проєкт готовий до запуску, заощаджень вистачає, щоби підтримувати особисту фінансову незалежність, і ви не плануєте продовжувати працювати фултайм. Як розійтися з роботодавцем без шкоди власній та його репутації? Ось три ключові поради:

  • Не дозволяйте самовпевненості взяти гору у фіналі

    Припустимо, ви були важливим співробітником у компанії та усвідомлюєте, що ваше звільнення може порушити процеси бізнесу. 

    Не припускайтеся помилки — не варто різко припиняти співпрацю. Завчасно попередьте керівника про звільнення та разом із ним окресліть важливі задачі, які треба закрити або передати колегам. 

    Це може вимагати від вас додаткових зусиль та часу, однак пам’ятайте, що компанія надала вам можливість вдосконалювати свій досвід, а зарплату ви вкладали в особистий проєкт.
  • Не запрошуйте у власну компанію співробітників вашого колишнього роботодавця, які все ще у штаті 

    Такі дії сприймуть як пряму загрозу для бізнесу, і ваша особиста справа почнеться з конфліктів та зустрічей з юристами.
  • Не будьте підступними — не використовуйте комерційні таємниці задля власного прибутку

    Якщо ви та ваш роботодавець працюєте в одній сфері й компанії невідомо про ваш амбіційний проєкт — існують великі ризики для обох сторін. 

    Ви можете застосовувати знання про бізнес-модель організації та певні стратегії прибутку на свою користь, використовувати теплу базу клієнтів, інсайдерську інформацію про ринок. 

    А компанія, дізнавшись про це, вдасться до захисних дій: від поганих відгуків про вас — до судових позовів. Тому важливо чітко виконувати умови робочого контракту та NDA, який ви підписували на початку співпраці, а також уникати будь-яких конфліктів.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Корпоративна культура»
HR і рекрутинг
Веде Ольга Тарасевич
23 травня 25 червня
Ольга Тарасевич