13 слів зі сленгу tech-стартапера | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Бутстрепінг, Ramen Profitable та Exit Strategy: 13 слів зі сленгу tech-стартапера

Сленгуй як засновник OpenAI.

cover-657193eeab255027297041.jpg

«Ми були бутстрепінговим стартапом, але після 3-місячної програми в акселераторі — розробили життєздатний MVP та успішно запітчили продукт інвесторам. Наші плани на найближчі 10 років — масштабуватися та вийти на IPO». Це класичний набір незрозумілих слів від стартаперів.

Якщо ви фаундер-новачок технологічного стартапу і серед ваших планів — активний вихід на західний ринок та залучення іноземних інвесторів, цей сленг незабаром органічно інтегрується у ваш лексикон. Та ми все ж вирішили підготувати вас та підібрали 13 сленгових слів із tech-сфери, які рекомендуємо вивчити вже зараз.

#1. Bootstrapping

«Я поки не збираюся залучати зовнішніх інвесторів і займаюся бутстрепінгом. Мені подобається, що зараз я повністю контролюю свій стартап і не маю фінансових зобов'язань перед третіми сторонами».

Значення слова:

Bootstrapping, або бутстрепінг — інвестиційна стратегія, яку використовують фаундери стартапів на ранніх стадіях залучення капіталу. Вона передбачає фінансування проєкту власним коштом та зусиллями — без залучення венчурів або ангельських інвестицій.

Приклад:

Успіх bootstrap-стартапу залежить від глобальності ідеї проєкту. Так, GitHub є компанією, яку засновники створили власним коштом ще у 2008 році.

По суті, GitHub є вебсервісом хостингу для проєктів розробки ПЗ, що використовує систему контролю Git. Зараз на платформі девелопери можуть зберігати свої коди, виставляти їх для публічного перегляду або ховати у приватних сховищах. 

Тепер платформа функціонує одночасно як соцмережа, портфоліо кодів та віртуальний коворкінг. А почалося все з проєкту, який засновники створювали у вільний від основної роботи час. Але ідея мати під рукою свої коди в єдиному місці, спілкуватися з колегами та однодумцями — захопила користувачів, і вже у 2013 їхня кількість перевищила 3 млн. 

GitHub — кейс стартапу, який створювався та масштабувався не лише власним коштом фаундерів, але й завдяки глобальному ком’юніті самого GitHub.

#2. F&F

«Перші інвестиції до стартапу я залучив за допомогою F&F, і завдячую своїм успіхом батькам, які повірили в мій проєкт”.

Значення слова:

F&F (Friends & Family) — за своєю суттю стратегія для інвестування стартапів схожа на попередню. У цьому випадку фаундер позичає кошти на свій проєкт у близьких людей — членів сім’ї або друзів. Через те, що проєкт є зовсім сирим, інвестиції йдуть у єдиний перевірений актив — самого засновника.

F&F-стратегія залучення капіталу, як і бутстреп, застосовується на ранніх стадіях інвестування. 

Приклад:

Багато сучасних бізнес-лідерів використали стратегію F&F для заснування свого першого стартапу. Зокрема Марк Цукерберг позичив у батька $100 тис. на створення Facebook.

Джефф Безос, фаундер Amazon, також отримав від батьків 100 тис. на відкриття онлайн-магазину.

Рекомендуємо прочитати:

preview-64f8499a1a763690294882.jpg

Порожній стілець на зустрічах, одержимість клієнтами та двері замість столів

Читати

#3. Open the kimono

«Моя зустріч з інвесторами за пів години відкриє кімоно на те, чи справді вони готові вкладатися в наш продукт після того, як наші конкуренти також запітчили їм свій проєкт».

Значення слова:

Open the kimono, або «відкрити кімоно» — вираз, який означає виявлення внутрішньої кухні тієї чи іншої бізнес-задачі, з’ясування того, що приховано від очей.

Приклад:

В tech-світі насправді стається багато подій, які відкривають кімоно, тобто посувають завісу та являють світу таємничі речі.

Наприклад, звільнення Сема Альтмана з посади CEO OpenAI 17 листопада 2023 викрило внутрішні процеси в самій компанії. Суспільство дізналося, що керівництво OpenAI розділилося на два табори щодо подальших розробок ШІ. 

Представники першого табору (Ілля Суцкевер) попереджають про небезпеку надмірного захоплення ШІ та наголошують на необхідному тестуванні технології. Представники другого табору (Сем Альтман) бажають розвивати ШІ в прискореному режимі, попри небезпеки та непередбачуваність інноваційної розробки.

#4. Accelerator

«Ми пройшли на 3-місячну програму акселератора Y Combinator і, якщо поталанить, зможемо залучити інвестиції до $500 тис.»

Значення слова:

Акселератор (accelerate означає «прискорювати») — це бізнес-екосистема для стартапів на ранніх стадіях розвитку та інвестування. Вона допомагає їм досягти значного розвитку за короткий термін (програма акселераторів зазвичай триває до 3 місяців). 

Екосистема акселератора містить у собі самі стартапи, ком’юніті фаундерів та нетворкінг, менторів, які очолюють навчання засновників, венчурні фонди, що забезпечують інвестування відібраних та найперспективніших стартапів.

Приклад:

Серед топових глобальних акселераторів для технологічних стартапів: Techstars, Y Combinator, 500 Global (до цього — 500 Startups). Зокрема відомі вихованці Y Combinator — Coinbase, Reddit, Opensea, а інвестиційне портфоліо цього акселератора сягає $400 млрд.

#5. MVP

«Ми завершили тестування гіпотез і розробили MVP. Тепер з’ясуємо, наскільки життєздатний наш продукт».

Значення слова:

MVP (minimum viable product) — мінімально життєздатний продукт, тобто найбільш базовий, в який додано лише найнеобхідніші для користувача функції. 

Цей спрощений функціонал має нести цінність для клієнта і водночас дозволяти розробникам MVP тестувати взаємодію людини з продуктом (наприклад, як користувач реагує на певний слоган, чи зручний UX, чи дружній UI, чи є попит на той чи інший сервіс загалом).

Приклад:

MVP Uber містив у собі лише одну функцію — бронювання поїздки. Клієнту треба було вказати своє місцезнаходження в додатку (або надіслати смс), і Uber відправляв машину на виклик. Ця функція зустріла своїх кінцевих клієнтів — користувачі були у захваті від того, що таксі можна отримати, просто натиснувши на кнопку.

Після залучення $1,25 млн інвестицій Uber почав вдосконалювати свій MVP й додавати вже більш просунуті функції — відстеження переміщення водія в реальному часі, автоматичні платежі кредитками та ін.

#6. Pivot

«Наша гіпотеза не справдилася, і ми ініціювали Pivot, щоби продукт стартапу відповідав потребам ринку».

Значення слова:

Pivot (з англійської — «віраж», «обертання») — різка, швидка і навіть драматична зміна напрямку руху стартапу, що включає трансформацію його бізнес-моделі та growth-стратегії з метою зберегти життєздатність компанії.

Приклад:

У 70-х Starbucks був далекий від того бренду, яким ми знаємо його тепер. Суть його бізнесу тоді була у продажі кавових зерен та кавоварок. Однак коли один із засновників Starbucks, Говард Шульц, дослідив традиції кавової культури в Італії — бачення бізнесу змінилося.

Засновники зрозуміли, що мережа кав’ярень зацікавить споживачів значно більше за купівлю кавових зерен. Тому компанія ініціювала Pivot, і він став успішним. 

Новий основний меседж компанії базувався на створенні унікальної культури правильного споживання кави. Нині Starbucks став для нас символом того, як можна робити свої повсякденні справи та одночасно отримувати найбільше задоволення — зі стаканчиком кави в руці.

#7. Ramen Profitable

«Ми — Ramen Profitable стартап, наш прибуток зараз складає лише $3 тис. на місяць».

Значення слова:

Ramen Profitable — вираз, який зазвичай використовують засновники стартапів на ранній стадії. Він означає, що прибутку стартапу вистачає тільки на те, щоб закрити базові потреби фаундерів, або ж «купити дешевий суп рамен».

Стадію Ramen Profitable проходять майже всі стартапери. Як не смішно, але на цьому типово стартаперському етапі перед фаундерами постає питання: мені зараз купити цей суп чи вкласти гроші в покращення проєкту?

Приклад:

SaaS-стартап N ще не залучав інвестицій. Засновники запустили на своєму MVP-сайті платну підписку вартістю $30. Коштів, які вилучає стартап, вистачає лише на їжу і на те, щоб команда з трьох людей могла оплатити оренду спільної квартири. 

Кожного разу, коли один із засновників купує обід за $20, він думає: «Я можу купити собі цю їжу або вкласти кошти в чат-бота, який допоможе нам покращити клієнтський досвід».

#8. M&A

«Я отримав пропозицію M&A від компанії N, але ще не вирішив остаточно, чи приймати її. З одного боку, ми отримаємо 100% гарантію виходу на цільовий ринок, з іншого — компанія N втручатиметься в наші бізнес-процеси та може змусити нас змінити бізнес-модель».

Значення слова:

M&A (Mergers and Acquisitions), або злиття та поглинання — термін, що позначає процес об’єднання двох компаній в одну (можуть бути публічні чи приватні) і передбачає різні способи такого об’єднання. Зокрема злиття чи поглинання за угодою представників правління або ради директорів, агресивне поглинання, придбання більшості активів компанії, тендерні пропозиції.

Приклад:

Наведемо кейс поглинання Twitter (тепер X) Ілоном Маском.

Спочатку Маск придбав 9,2% акцій Twitter та отримав пропозицію від ради директорів приєднатися до їхнього числа. Однак Ілон не зупинився на цьому й висунув пропозицію викупити соцмережу Twitter за $43,4 млрд.

Процес купівлі Twitter супроводжувався позовами компанії проти Маска, однак 27 жовтня 2022 він остаточно завершив своє агресивне поглинання Twitter, сума угоди склала $44 млрд.

Ця подія не принесла Twitter жодних покращень. Маск звільнив топменеджмент, зіпсував стосунки з рекламодавцями та почав впроваджувати функціонал, який викликав обурення у більшості користувачів (говоримо про синю галочку).

Саме тому компанії заздалегідь створюють стратегії захисту від агресивних поглинань, хоча і вони не надають 100% захисту від корпоративного рейдерства.

#9. FMA = First Mover Advantage

«Наш продукт — першопроходець на ринку, тому ми будемо використовувати це як перевагу під час пітчингу інвесторам».

Значення слова:

FMA (First Mover Advantage, або перевага першопрохідця) — реферує до стартапу, що заходить із продуктом, якого ще не було на ринку. Тут є свої плюси та мінуси. 

Перевага — відсутність конкуренції та можливість самостійно задавати темп ринку. Недолік — ринок не є дослідженим, продажі можуть бути дорожчими, адже стартапу належить самостійно формувати попит на продукт.

Приклад:

Netflix став першопрохідцем індустрії відеопрокату (а згодом — відеостримінгу). Ще в кінці 90-х компанія пропонувала послуги доставки DVD. Тоді в потенціал цього сервісу ніхто не вірив. Коли співзасновники Netflix запропонували мережі кінопрокату Blockbuster купити свою компанію — гендир Blockbuster лише посміявся з такої нахабності, адже думав, що ця пропозиція вкрай невигідна.

Однак прокат касет відмирав, а новий інтернет-сервіс доставки DVD — міцнішав. Вже у 2019 році Blockbuster подав заявку на банкрутство, а Netflix переорієнтувався на стримінгове відео й став глобальним лідером індустрії.

#10. Silos

«Топменеджмент мого стартапу має Silos-менталітет. Від самого початку між трьома департаментами нашого проєкту повністю відсутня взаємодія, і це шкодить компанії».

Значення слова:

Silos — негативний термін, що означає небажання організацій створювати взаємодію між командами різних департаментів: наприклад, відсутність спільних мітів для обговорення певного проєкту. В кращому випадку Silos-підхід зменшує ефективність співробітників, в гіршому — руйнує корпоративну культуру.

Приклад:

Засновник стартапу N переконаний, що кожен підрозділ має займатися виключно своїми задачами та не посвячувати в суть власної роботи інших колег. Однак такий підхід шкодить компанії. Наприклад, через відсутність взаємодії між командами фінансистів та проджектів організація вчасно не надіслала інвойс до клієнта — і сталася затримка зарплати.

#11. Pitch deck

«Перше враження від пітчдеку в інвестора складається за 3 хвилини».

Значення слова:

Пітчдек — коротка, інформативна та надихаюча презентація стартапера про продукт, яка надається на розгляд інвесторам. Основна мета — зацікавити їх та мотивувати зробити капіталовкладення.

Зазвичай пітчдек містить такі слайди: цінність, місія стартапу, бізнес- та фінансова модель, цільова аудиторія, growth-плани та очікувані прибутки на рік, а також традиційний слайд знайомства з командою.

Приклад:

У пітчдеку Facebook Марк Цукерберг та Едуардо Саверін (CFO) процитували згадки їхнього стартапу в ЗМІ, що було нестандартним, але дійсно цікавим кроком. 

Крім цього, команда додала до презентації слайди з детальною інформацією про ЦА та обґрунтуванням прибуткової моделі на базі залучення рекламодавців. Після пітчингу Facebook зміг отримати 500 тис. інвестицій від Пітера Тіля, співзасновника PayPal.

#12. Exit Strategy

«В tech-індустрії тренди міняються так швидко, що нам просто необхідна продумана стратегія виходу в разі зменшення попиту, коливання на біржі або фінансової кризи».

Значення слова:

Exit Strategy (стратегія виходу) — заздалегідь продуманий засновником захисний план розвитку бізнесу, спрямований на вилучення інвестицій з компанії в момент піка її капіталізації.

Приклад:

Інвестиційний фонд X зробив капіталовкладення в стартап Y. Перед раундом інвестицій засновник стартапу презентував стратегію виходу всім стейкхолдерам, включно з інвесторами та радою директорів. Так фонд отримав запоруку гарантованого повернення вкладень, а рада ознайомилася з довгостроковим планом розвитку бізнесу, який дозволить управляти ним передбачувано.

#13. IPO

«Минуло 7 років від створення нашого стартапу, і ми готові до IPO. Нам знадобиться 3 роки, щоб реалізувати roadmap виходу на біржу, підготувати всю фінансову звітність для регуляторів та пройти інші необхідні процедури».

Значення слова:

IPO (initial public offering) — процес виходу приватної компанії на біржу шляхом публічного розміщення акцій. Технологічні компанії лістяться під індексом NASDAQ.  

Вартість виходу на біржу може бути різною — залежно від розміру компанії, виторгу від розміщення, складності самої структури IPO. Зазвичай перспективному стартапу потрібно 5–10 років зростання перед виходом на біржу.

Приклад:

IPO глобальної медіакорпорації Softbank (створеної в Японії) — третій у світі за масштабністю залучення капіталу. Під час виходу на біржу у 2018 році Softbank вдалося отримати від інвесторів $21,3 млрд.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Управління ІТ-командами»
Бізнес і управління
Веде Дмитро Іржицький
14 травня 27 червня
Дмитро Іржицький