Кейс студентки Laba | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Як я вирішила перейти з рекрутингу в бізнес-аналіз — і за пів року отримала офер

Кейс студентки Laba, яка змінила 3 сфери, пройшла онлайн-курс та знайшла роботу.

cover-65e8593bda8b7035570817.jpg

За переходом у нову професію завжди стоять страх та невизначеність, які паралізують і зупиняють від наступного кроку. Але це точно не про нашу студентку Христину Павленко, яка змінила три професії, поки не знайшла ту, в якій тепер буде розвиватись, — бізнес-аналіз. 

Щоб швидше світчнутися з копірайтингу в нову сферу, Христина записалась на курс «Бізнес-аналітик в IT» — і під кінець навчання вже отримала офер на позицію джуна.

Ми поговорили з Христиною про те, що може завадити на старті карʼєри в бізнес-аналізі, як зробити ідеальне тестове і чим саме курс «Бізнес-аналітик в IT» допоміг при переході в нову професію.

Чому не склалося з копірайтингом та як мене занесло в бізнес-аналіз

Ще зі школи я знала, що, швидше за все, працюватиму в креативній сфері. Пізніше вступила до університету на філологію (мови, як тоді здавалось, були єдиним, що мені добре вдавалося). 

Після другого курсу мені запропонували роботу Technical Copywriter в ІТ-компанії. Це здалось чимось дуже цікавим, крім того, повʼязаним із моєю вищою освітою. Але технічним копірайтером я побула рік… і вигоріла. 

Тоді захотіла спробувати щось більш креативне, але також повʼязане з ІТ-сферою, — і стала вчитись моушн-дизайну. Проте почалася повномасштабна війна, роботу в цьому напрямку я так і не шукала. І загалом весь запал та натхнення раптово зникли. 

Тоді ж я переходжу на позицію Technical Recruiter у Luxoft. Працюю на європейський, індійський та турецький ринки. Саме звідси в мене зʼявляються поглиблені знання про ІТ-професії та колосальний досвід комунікації з кандидатами з різних країн. 

Проте з часом відчуваю, що це все одно не та спеціалізація, в якій хочеться лишитися надовго. Тож я роблю рисерч професій в IT та шукаю ту, яка б обʼєднувала простір для креативу, аналітичні навички та комунікацію. Здалося, що бізнес-аналіз — ідеальний варіант. І я не помилилася. 

Як отримала job offer і що стало головним тригером

З моменту, як я вирішила, що хочу змінити професію, та отримала офер, — минуло пів року. Цікаво, що в компанію, де зараз працюю, я подавалась, закінчуючи курс «Бізнес-аналітик в ІТ» від Laba. Тож можна сказати, що job offer отримала зокрема завдяки навчанню. 

Тестове було доволі обʼємним та зайняло цілих 10 годин. Готуючи його, я активно спиралася на шаблони, які ми робили під час курсу. Пізніше, вже на співбесіді, тімлід зізналась, що була в захваті від мого тестового та буде показувати його як приклад іншим кандидатам і працівникам компанії. 

💡 Лайфхак. У рекрутера є портрет кандидата під кожну вакансію. Щоб отримати офер, потрібно відповідати йому принаймні на 50% — реально й «на папері». Тому план-мінімум — це уважно прочитати текст вакансії та додати до резюме релевантні скіли. Я редагувала своє CV під кожну вакансію, на яку подавалась.

Чим ще допоміг курс «Бізнес-аналітик в IT»

Усі теми були цікавими для мене як новачка в бізнес-аналізі. Зараз найбільше використовую в роботі знання про: 

  • Аналіз ринку. Коли в компанію заходять клієнти, я одразу шукаю аналоги — схожі готові рішення на ринку, і що з цього ми можемо розробити в себе. Також маю чітке розуміння того, як виявити переваги та недоліки продукту. 
  • Фреймворк «7 вимірів продукту». Ми дізналися, як структурувати інформацію за фреймворком, а також розібрали техніки business model та value proposition canvas.

    Один з аспектів фреймворку — вимір правил та обмежень: як бізнесових, так і технічних. Зараз я залучена на одному проєкті, повʼязаному з інвестиціями. Там дуже багато обмежень: потрібно аналізувати чинні політики або процедури, а також негласні правила, щоб бізнес і продукт відповідали тонні норм та регуляцій. 
  • Scope and vision. Це був воркшоп, на якому ми вивчили, як швидко та без втрати якості систематизувати інформацію за проєктом, формувати візію (дорожні мапи, story mapping, SRS тощо). Самостійним завданням було розробити story mapping для курсового проєкту, визначити пріоритетність та пояснити її.
  • Визначення пріоритетів та оцінки затрат. Ми розібрали типи оцінювання завдань та активностей, а також види пріоритизації в беклозі.

Окремо хочу відзначити лекторку курсу — Наті Назар. Це експертка з 12+ роками практичного досвіду в бізнес-аналізі в ІТ, яка має унікальні теоретичні знання та underline knowledge — знання, що зʼявляються з досвідом, але теоретично ніде не зафіксовані. 

Які hard і soft skills важливо розвинути, щоб «застрибнути» в IT Business Analysis

#1. Технічні навички — принаймні базово. BA не мусить досконально розбиратися в усіх технічних тонкощах, проте базові знання гарантують перспективи. 

#2. Навички аналізу даних. Бізнес-аналітик має вміти аналізувати моделі даних для отримання логічних висновків. Для цього йому потрібно володіти аналітичними інструментами й технологіями BI:

  • Microsoft Excel, Google Sheets — основні інструменти для аналізу даних та створення звітів. 
  • Tableau, Power BI — програми для візуалізації даних та створення дашбордів. 
  • ERD — основа для моделювання баз даних.
  • Draw.io, Lucidchart — програми для створення діаграм і моделювання процесів.

#3. Комунікативні навички. Потрібно вміти керувати конфліктами й мати змогу порозумітися з командою, менеджментом і клієнтами. Важлива також емпатія, адже в роботі доводиться стикатися з різними людьми й запитами, а отже, треба розуміти їхні потреби, проблеми та входити в положення. 

#4. Аналітичне мислення, вміння «читати між рядками». Sad but true: клієнти часто самі не знають, що їм потрібно та яке рішення вони хочуть. Аналітичний склад розуму дозволяє BA швидко проаналізувати ситуацію та знайти оптимальний варіант. Крім того, така навичка допомагає передбачати проблеми до того, як вони виникнуть.

#5. Гнучкість та адаптивність. Буває, клієнт сьогодні хоче одне, а завтра думає вже по-іншому. Бізнес-аналітику важливо вміти підлаштовуватись під зміни, але водночас не давати «їздити» на собі та команді, а знаходити компромісне рішення. 

Можна завжди прагнути зробити клієнта щасливим і виконувати всі його забаганки, але при цьому команда буде виснажена через усе нові й нові фічі — доки в клієнта не закінчаться гроші та scope creep не сягне рівня безповоротності.  

Що допоможе бустнути себе на початку карʼєри в бізнес-аналітиці

Якщо в досвідченіших фахівців оцінюють поглиблені знання, джуну важливе прагнення вчитися. Коли я закінчила курс у Laba, то спочатку здавалося, що я вже й так багато знаю. Потім почала працювати й зрозуміла, що ще є куди «копати».

Крім того, стартувати в новій професії, якщо ви Junior, допоможе: 

  • Багато читати. Наті порадила під час навчання список літератури. Одну з книжок, Software Requirements, я почала читати на початку роботи в компанії. Це дуже допомагало освоїтись у всіх процесах. Інші книги, які будуть корисними бізнес-аналітику:
    • Business Model Generation, by Alexander Osterwalder
    • Discover to Deliver: Agile Product Planning and Analysis, by Ellen Gottesdiener
    • The Lean Product Playbook, by Dan Olsen
    • Blue Ocean Strategy, by W. Chan Kim and Renée Mauborgne
    • Agile Product Management, User Stories Applied, by Mike Cohn
  • Влаштуватися на стажування. IT-компанії, такі як MacPaw, DataArt, EPAM, GlobalLogic і Sigma Software, регулярно набирають Trainee на стажування на оплачуваній або безоплатній основі. Для новачків це можливість пройти навчання і попрацювати з реальними технологіями та завданнями на комерційних проєктах. Найкращі з фахівців отримують job offer. Але зрозуміло, що на інтернатуру завжди високий попит і важко пройти. 

    До речі, імітація роботи на справжньому проєкті була в Laba. На початку курсу нас поділили на команди з 5 людей, з якими ми готували проєкт і виконували домашні завдання.
  • Аналізувати свої слабкі та сильні сторони. Будь-якому новачку корисно проводити час від часу self-assessment — оцінку себе. Для цього можна використовувати SWOT-аналіз — звичний інструмент у світі бізнесу, який, втім, мало хто застосовує для самоаналізу. А дарма.

    Абревіатура цього терміну:
    Strengths — сильні сторони
    Weaknesses — слабкі сторони
    Opportunities — можливості
    Threats — загрози

    SWOT-аналіз допомагає побачити та оцінити пробіли в знаннях і навичках, визначити можливості розвитку.

  • Стежити за трендами в IT та бізнес-аналізі зокрема. Швидкість змін в tech-індустрії зашкалює. Наприклад, зараз зростає популярність ШІ в бізнес-аналізі. Його можна використовувати в багатьох випадках: від прохання про пораду — до створення з його допомогою діаграми. Так, він не зробить за вас геть усе, але проаналізує потрібні дані та підсвітить прогалини.

    Наприклад, я за допомогою ChatGPT проаналізувала зроблену схему бази даних. Сервіс написав, що я пропустила, і запропонував інші мінорні поправки. Якби не ChatGPT, я б цього навіть і не помітила. Або, наприклад, сервіс може допомогти написати бізнес-лист.
  • Покращувати англійську. Звичайно, можна працювати як бізнес-аналітик і без сильної англійської, але недовго. Ви будете дуже обмежені у виборі компаній та професійному розвитку. Крім знань «англійської з підручника» варто розуміти, що клієнти можуть говорити з різною швидкістю, з акцентами та використовуючи сленг. 

    Мені в цьому плані дуже допоміг попередній досвід роботи рекрутером. Оскільки я працювала з кандидатами з різних країн, від Індії до Бразилії, доводилося всіх розуміти. Також перед пошуком роботи я проходила курс бізнес-англійської. Зараз бізнес-лексика дуже допомагає. 
  • Ставити запитання. Бізнес-аналітик має бути готовим до великої кількості запитань: до клієнта, його вимог, а також до команди. Треба розуміти, чому, для чого та як ви маєте це зробити — і яку проблему розвʼязуєте. Краще «здатися дурненьким» і запитати ще раз, ніж викотити продукт, який не відповідає очікуванням клієнта і не приносить value. 

  • Не бути занадто впевненим у собі. Бізнес-аналітик — скоріше радник, ніж decision-maker. Тому варто прийняти те, що до вашої поради або дослухаються, або ні. Навчіться аргументувати свої пропозиції, але не беріть близько до серця, якщо ваше рішення не підтримують.
  • Не боятися помилок. Бізнес-аналітиками не народжуються — ними стають, набуваючи тих самих underline knowledge, про які я згадувала вище. 

БЛІЦ: запитання до Христини від ChatGPT

1. Як би ти описала бізнес-аналітика, використовуючи емодзі?

2. Твій топінструмент аналітики — це…?

Lucidchart для побудови діаграм і Tableau для аналізу KPI. 

3. Чай чи кава?

На Новий рік у мене зʼявилась кавомашина, тож перший місяць мій раціон складався лише з капучино. Зараз намагаюся споживати менше кави, тому випиваю одну в обід, щоб залишатися продуктивною до кінця дня. Решту часу пʼю чай. 

4. Яку б ти обрала суперздатність: читати думки розробників чи миттєво перетворювати безглузді дані на зрозумілі звіти?

Однозначно друге. Часто клієнти й розробники не можуть чітко сформулювати свої думки, тому така суперздатність спростила б життя. 

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Product management»
Бізнес і управління
Веде Алекс Орлов
15 квітня 10 червня
Алекс Орлов