«Без тебе все згорить!» і ще 9 фраз-маніпуляцій, які використовують ваші колеги | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

«Без тебе все згорить!» і ще 9 фраз-маніпуляцій, які використовують ваші колеги

Як не піддаватися на психологічні хитрощі та перестати працювати замість інших.

cover-64b3d0ed3f2af413908369.jpg

За даними дослідження American Psychological Association & Harris Interactive, третина працівників відчувають хронічний стрес на роботі. Кожен четвертий зазначає, що це результат токсичної поведінки керівника чи колег. Але як захистити себе від такого? Окреслити особисті кордони, «ловити» кожну маніпуляцію та не дозволяти співрозмовнику впливати на вас.

Зібрали 10 фраз, якими можуть користуватися ваші колеги, щоби змусити вас змінити точку зору, виконати їхню роботу і навіть відчувати провину під час відпустки.

#1. «Я такого не казав»

Ця фраза дозволяє зняти з себе відповідальність та перекласти її на іншого. Говорячи подібне, співрозмовник має на увазі, що ви брешете або неправильно його зрозуміли. Іноді людина додає «тобі здалося» — щоб змусити вас засумніватися у своїй здатності слухати та розуміти.

Як протистояти маніпуляції? Підкресліть, що ви знаєте, що саме почули. Скажіть, що готові повернутись до розмови, коли співрозмовник визнає свої слова.

Якщо ви самі грішите подібним, уточніть, що ваші слова могли бути неправильно сприйняті, але не переносьте відповідальність на співрозмовника. Наприклад: «Можливо, я погано доніс свою думку, спробуймо ще раз».

#2. «Ми без тебе не впораємося»

Цей вид маніпуляції — типовий тиск на жалість чи почуття відповідальності. «Я розумію, що ти зараз у відпустці, але ми маємо дуже важливий проєкт і без тебе ми не впораємося. Чи зможеш увечері вийти в зум?» І ось замість відпочинку та інформаційного детоксу ви вже проводите нараду, розв’язуючи робочі питання.

Згідно з теорією психолога Еріка Берна, у такій ситуації на відкритому рівні спілкуються двоє колег — «дорослих». А на прихованому — «дитина», яка просить про допомогу, та «батько». Маніпуляція відмінно спрацьовує саме тому, що мало хто знехтує можливістю відчути себе рятівником.

Цей прийом націлений на ваше почуття важливості та відповідальності. Під тиском жертва прагне задовольнити запит, навіть якщо це суперечить її власним інтересам.

Як протистояти маніпуляції? Якщо хтось стверджує, що без вашої участі нічого не вийде, попросіть надати конкретні аргументи. Ставте запитання та шукайте об'єктивні докази того, що ваша присутність дійсно потрібна. Це допоможе уникнути хитрощів і допомагати тільки в тих випадках, коли ситуація справді критична.

Не соромтеся говорити «ні», коли маніпулятори суперечать вашим цінностям. Сказати «на жаль, я не зможу допомогти», навіть не пояснюючи причини, — це нормально.

Рекомендуємо прочитати:

img-644934749513d185998672.png

12 секретів, як говорити переконливо

Читати

#3. «Ти і так у відпустці, поки всі працюють, вийди бодай у зум»

Психологічна маніпуляція дуже нагадує попередню історію, але з іншим посилом. Тут про допомогу просить «батько», а колезі у відпустці дістається роль «дитини», неслухняної та винної.

Щоби заслужити любов і визнання «батька», «дитина» має стати зручною: відмовитися від відпочинку та працювати за трьох.

Як протистояти маніпуляції? Пам'ятайте про свої кордони. Поясніть, що відпочинок є важливим для вас і ви виконуєте свої обов'язки в рамках графіка. Якщо маніпулятор «непідвладний» здоровому глузду, уточніть, чи буде оплачена ця робота, або зішліться на технічну неможливість допомогти.

Не дозволяйте дорікати вам за те, що ви не виконуєте додаткову роботу, і позбудьтеся нав'язаного почуття провини. Ви варті часу на відпочинок та відновлення.

#4. «Я не можу довірити це завдання нікому, крім тебе»

Фразою «ніхто, крім тебе» співрозмовник намагається створити у вас відчуття особливої компетентності, майстерно граючи на вашій самооцінці та бажанні бути кращим.

Але такі маніпуляції призводять до неприємних наслідків:

  • Залежність. Людина, яка «підсіла» на похвалу, може почати шукати підтвердження та схвалення від маніпулятора. Це формує залежність від постійного підживлення его та стає важелем впливу.
  • Емоційна гойдалка. Та ж людина, яка нахвалювала колегу, щоби щось від неї отримати, у разі провалу критикуватиме. Крім того, маніпулятори можуть щедро використовувати лестощі — і прозріння для жертви стане болючим ударом по его.

Як протистояти маніпуляції? Проаналізуйте завдання: чи справді ви єдиний, хто успішно його виконає? Оцініть наміри маніпулятора. Запитайте себе, чому співрозмовник так сильно акцентує на вашій неповторності. Можливо, він має приховані мотиви — наприклад, хоче перекласти на вас відповідальність.

Якщо на вас просто хочуть навісити чужу роботу, чемно подякуйте за оцінку ваших талантів і відмовтеся, зазначивши, що є й інші компетентні колеги.

#5. «Минулого разу ти виручив увесь відділ, я такий вдячний! Чи можеш ще поглянути на цей звіт і сказати свою думку?»

Принцип Бенджаміна Франкліна говорить: ті, хто вже допомагав вам раніше, легше підуть назустріч ще раз. Саме тому більше термінової роботи звалюється на лояльних працівників.

Як це працює: маніпулятор, який хоче щось отримати від колеги, робить йому невеликі послуги або звертається за невеликою допомогою. А потім приходить із серйознішим проханням, покладаючись на почуття обов’язку жертви.

Як протистояти маніпуляції? Усвідомте її механізм. Знаючи про те, як працює цей прийом, ви будете уважнішими до ситуацій, коли хтось намагається використати його на вас.

Відстоюйте свої кордони. Ви не повинні відповідати на прохання інших людей, особливо якщо це суперечить вашим інтересам.

#6. «Ти завжди/ніколи…»

Суть цього прийому — переконати жертву, що її поведінка завжди відповідає певному шаблону.

Хитрість працює на почутті провини/неповноцінності: підриває самооцінку жертви і привчає її бачити себе в негативному світлі. Так маніпулятор створює залежність від свого контролю та фідбеку: адже тільки той, хто приклеїв ярлик, може його зняти.

Маніпуляцію узагальненням можуть використовувати й у тому, щоб навісити додаткові обов'язки. Наприклад, з відділу пішла людина та інший працівник тимчасово підхопив частину роботи. І потім чужі завдання можуть непомітно перекочувати до його зони відповідальності назовсім. Адже «ти завжди це робив».

Як протистояти маніпуляції? Знову ж таки, розуміти свої кордони та вміти їх відстоювати. Поясніть, що такі твердження не відображають повну картину ваших дій чи характеру. Не дозволяйте приписувати вам те, що вас не стосується чи вам не властиво.

Проаналізуйте контекст маніпуляції. Звертайте увагу на конкретні ситуації — узагальнення можуть бути вирвані з контексту чи спотворені.

Важливо пам'ятати: люди з нарцисичними чи соціопатичними рисами свідомо створюють ситуацію, в якій завжди будуть підстави для невдоволення вами. Навіть якщо ви наведете всі можливі докази своєї думки або виконаєте всі їхні прохання, вони висунуть нову умову або вимагатимуть ще більше.

Для таких людей ви ніколи не станете достатньо хорошим. Не дозволяйте іншим нав'язувати вам відчуття, що ви чогось не гідні.

#7. «Усе пропало!»

Маніпуляція драматизацією — це психологічна стратегія, при якій людина спеціально нагнітає ситуацію, щоб впливати на поведінку чи думку інших.

Маніпулятор створює потрібну йому атмосферу, викликаючи в інших почуття страху, тривоги, вини, співчуття чи подиву. Як правило, щоб контролювати сприйняття людей, бути в центрі уваги, отримувати потрібні реакції або ресурси.

Зазвичай для драматизації використовують декілька технік:

#1. Перебільшення масштабу подій чи загрозливих наслідків.

#2. Взяття на себе ролі жертви, щоб викликати в інших співчуття, мотивувати їх до співпраці та підтримки.

#3. Маніпуляція емоційним станом. Використовуючи драматичні висловлювання, жести, міміку, маніпулятор хоче впливати на реакцію та поведінку оточення.

#4. Створення конфліктів, щоб викликати чи посилити напругу між людьми.

Як протистояти маніпуляції? Якщо ви стали жертвою «драматизатора», перше і головне правило: не піддавайтеся емоціям. Навряд чи ви зможете переграти маніпулятора на його полі. Не варто виправдовуватися чи затято спростовувати його твердження — він перекрутить будь-які ваші слова собі на користь.

Не піддавайтеся на провокації, спробуйте зрозуміти, які цілі переслідує маніпулятор, — і не дайте йому отримати бажане. Попросіть навести конкретні факти та аргументи, процитувати сказане без драматизації. Якщо співрозмовник не може тримати себе в руках, скажіть, що готові повернутись до конструктивного діалогу, як тільки людина візьме під контроль свої емоції.

Відстоюйте особисті кордони чітко та впевнено, не допускаючи, щоб маніпуляція впливала на ваші рішення чи самооцінку.

#8. «Це ж усі знають»

Люди, які використовують такі фрази, кожну вигідну для себе думку подають як аксіому. Навіщо витрачати час на пошуки аргументів, якщо можна сказати:

  • мудрі люди розуміють...
  • кожна розсудлива людина знає…
  • загальносвітова практика показує…
  • це очевидно…

Але абстрактні «люди» та «всі» — це конкретні «ніхто». Як правило, такі «авторитетні» джерела нічим не підтверджуються і рідко відображають правду.

Подібні заяви не спрямовані на ведення діалогу. Завдання стратегії хибного консенсусу — переконати вас, що ваша думка неправильна та соціально несхвалена. Під цим соусом маніпулятор хоче «продавити» свою точку зору та контролювати ваші вчинки.

Як протистояти маніпуляції?

Людина, думка якої не збігається з абстрактною «більшістю», може почуватися пасивно-агресивною чи неефективною. Не ведіться на цей прийом. Проаналізуйте ситуацію та попросіть підтвердження.

Наприклад, колега пропонує не подавати податкові звіти вчасно, апелюючи до того, що «всі так роблять і нічого». Попросіть його навести реальні приклади таких ситуацій. Або знайдіть інформацію про компанії, які вже отримали штрафи за таке. А потім уточніть, чи людина готова взяти на себе відповідальність за наслідки такого рішення.

Не намагайтеся виправдовуватись, зберігайте незворушність і спокійним тоном окресліть свою позицію. Використовуйте фрази: «Це лише твоя думка», «У мене інша точка зору», «Так, я дію не так, як інші». Ваша ціль — захистити себе, не реагуючи на провокації співрозмовника.

#9. «У тебе що зовсім немає почуття гумору? Це ж просто жарт!»

Найчастіше образливі та неприємні жарти — це не гумор, а маніпуляція, щоб принизити людину двічі: і самою образою, і тим, що вона «неправильно» реагує.

Як протистояти маніпуляції? Це нормально, якщо вам не смішно чи не подобається те, що було сказано. Встановіть кордон та чітко висловіть свою позицію, не дозволяючи знецінити ваші почуття.

Спокійно поставте уточнювальні запитання та висловіть свою думку, показуючи, що ви серйозно ставитеся до теми і не хотіли б, щоб вона була применшена жартом.

#10. Тактика зміни теми

Така маніпуляція називається комунікативним саботажем. Співрозмовник відповідає запитанням на запитання, ігнорує незручні фрази, запитання чи зауваження та робить усе, щоб діалог став безглуздим.

Ціль такої поведінки — спотворити інформацію, створити конфлікт, поширити чутки, ухилитися від відповідальності чи створити оманливу ситуацію. Маніпулятори також можуть нехтувати думками чи почуттями інших людей, ігнорувати їхній внесок у спілкування, систематично придушувати їхній голос.

Перестрибування з однієї теми в іншу здається досить безневинним вчинком. Але в руках умілого маніпулятора такий прийом перетворюється на спосіб уникнути відповідальності. Якщо вчасно не припинити таку комунікацію, ви просто не зможете обговорювати важливі теми та приходити до якихось рішень чи результатів.

Як протистояти маніпуляції? Продовжуйте перераховувати факти, не звертаючи уваги на спроби відволікти вас. Повертайтеся до потрібної теми: «Я говорю не про це. Зосередьмося на справжній проблемі».

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Корпоративна культура»
HR і рекрутинг
Веде Ольга Тарасевич
23 травня 25 червня
Ольга Тарасевич