Грудень — це місяць, коли важливі особисті справи переплітаються з робочими, а між зустрічами бракує бодай 15 хвилин на каву.
Розповіли, як у цьому крейзі-ритмі ще й скласти to-do list і які задачі варто закрити до 31 грудня. Скоріше за все, ви вже запланували деякі з них, проте ловіть від нас friendly reminder.
#1. Придбайте речі, які можуть подорожчати з січня
З приходом нового року ціни часто стрибають. Крім того, за прогнозами Нацбанку, інфляція в Україні наступного року сягне 10%, що також вплине на ціни. Заздалегідь подбайте про купівлю місячних проїзних та підписок, щоб уникнути зайвих витрат.
#2. Оновіть плейлист
Дослідження показують, що під час прослуховування музики знижується рівень кортизолу, пульс уповільнюється — і люди почуваються спокійніше. Крім того, музика покращує продуктивність. За даними дослідження Університету Віндзора в Канаді, вона викликає позитивні емоції, а в піднесеному настрої люди працюють ефективніше.
ІТ-фахівці, яких запросили взяти участь в експерименті, упродовж 5 тижнів то працювали в тиші, то слухали музику, яку обирали самі. Виявилося, що без музики фахівці частіше перебували в поганому настрої та рідше встигали закінчити свою роботу в заплановані терміни.
🎵 Тут ми зібрали 15 додатків та плейлистів
із релакс-музикою для роботи.
#3. Підживіть себе своїми ж успіхами за рік
Це допоможе оцінити, наскільки продуктивним був рік, а також розробити стратегію на наступний. Крім того, так ви зможете визначити свої сильні сторони й використати їх під час співбесіди або обговорюючи підвищення в поточній компанії.
Зберігайте скриншоти ваших успіхів в окремій теці на комп’ютері та повертайтеся до них, якщо відчуваєте напад синдрому самозванця.
Також проаналізуйте, що хотілося б покращити, виправити чи делегувати наступного року. Не варто ставити запитання на зразок «Що я зробив не так?» (причина) — краще зосередитись на таких:
- Які висновки я можу зробити на майбутнє?
- Які ресурси мені знадобляться, щоб виправити ситуацію / запобігти її повторенню?
- До кого мені можна звернутися за допомогою/порадою?
#4. Не плануйте занадто масштабно, інакше цілі вам будуть лише снитися
Можливо, ви починаєте рік бадьоро та активно. Однак щось іде не так — і до кінця січня ви знову «відкочуєтеся» до попередньої версії себе. Згідно з дослідженням Statistic Brain Research Institute, 45% американців зазвичай складають новорічні плани, проте лише 8% їх виконують. А за даними Strava, більшість відмовляється від задуманого ще у січні.
Професор канадського університету Тімоті Пічіл наголошує: одна з причин відмови від новорічних планів — занадто масштабні цілі. Вони можуть викликати надмірний стрес, змушуючи нас прокрастинувати.
Рейчел Вайнштейн, психолог і сертифікований коуч, радить починати з простих цілей, поступово просуваючись до складніших. Такий підхід значно підвищує мотивацію. Наприклад, замість мети «збільшити у 2024 році дохід на 200%» почніть із простішого — «пройти курс з управління командою до березня 2024».
#5. Не відкладайте плани на потім
Не чекайте на «після свят», а беріться за реалізацію одразу. Вчені дійшли висновку, що задуми з віддаленим ефектом або відкладений старт стають формою прокрастинації та викликають бажання відтягувати свої зусилля.
#6. Позбудьтеся негативних думок
Ми думаємо, як розпочати нове життя, проте насправді часто боїмося, що нічого не вийде. Таке мислення — контрпродуктивне, коли ви прагнете до реалізації нових цілей. Згідно з дослідженнями, до 70% наших думок за своєю природою негативні. Ми згадуємо поганий досвід яскравіше, ніж позитивний, і більше хвилюємося про можливі втрати, ніж про прибутки.
Замість того щоб очікувати невдач, зосередьтеся на потенціалі успіху. Від появи ідеї до видання «Гаррі Поттера і філософського каменя» минуло 7 років. Перш ніж книгу опублікували, Джоан Роулінг відмовили 12 видавництв. А сьогодні «Гаррі Поттер» — найбільш продавана серія книг, у світі купили понад 500 млн копій.
#7. Проаналізуйте тренди у своїй індустрії
Інновації радикально трансформують ритейл, індустрію реклами, розваг, медицину, страхування та інші сфери. У наступні десятиріччя дедалі більше технологічних проривів ставатимуть масовими: від 3D-друку одягу та служби підтримки без людей — до AI-страхування й віртуальних лікарень.
Будьте в курсі трендів, технологій, інструментів та програм у своїй галузі. Також визначте, які навички вам потрібно розвинути, щоб залишатися конкурентоспроможним спеціалістом.
Наприклад, аналітики Gartner стверджують, що компанії будуть автоматизувати якомога більше своїх бізнес- та ІТ-процесів. З’явиться новий підхід — automation fabric. Він дозволить спростити управління автоматизованими процесами, побудувати роботу гібридних команд — з людей та механізмів, які керуються штучним інтелектом, — і підвищити ефективність такої співпраці.
#8. Розробіть особистий upgrade-план на рік
За даними Оксфордського університету, life-long learning — ключовий аспект успіху в карʼєрі. А грудень — ідеальний час для того, щоб скласти стратегію бусту знань і навичок. Проаналізуйте поточні скіли та визначте, що ви хотіли б прокачати. Ось як можна це зробити:
- Пройти курс. Щоб вибрати навчальний курс не для галочки, складіть карту компетенцій. Оцініть рівень своїх скілів за шкалою від 1 до 10 та визначте, що ви хотіли б прокачати. Заплануйте кінцевий результат: що вважатимете успішним фіналом і що необхідно виконати до певної дати. Ставте вимірні та досяжні цілі — не намагайтеся стати Senior IT Project Manager з нуля за два тижні.
- Знайти ментора. Вони можуть скеровувати, допомагають правильно розподіляти ресурси на виконання завдань та вивчення нових підходів. Є окремі майданчики для пошуку таких людей: наприклад, «Ментори в тилу» або Projector Mentorship Program. Там можна знайти ментора онлайн за категорією, місцем роботи та іншими критеріями.
- Записатися на стажування. Приблизно 70% компаній час від часу пропонують роботу для стажистів. Можна відстежувати пропозиції на кар’єрних сайтах напряму або шукати на job boards. Програми стажування є в Epam, Amazon, UNICEF та інших компаніях.
#9. Розплануйте слоти на відпочинок
Дефіцит відпочинку призводить до вигорання — синдрому, який у 2019 році ВООЗ включила до Міжнародної класифікації хвороб. Опитування 15 тис. працівників у 15 країнах, проведене McKinsey Health 2022 року, показало, що чверть із них принаймні один раз за свою карʼєру відчували симптоми вигорання.
Якщо сабатікал на кілька місяців у вашій компанії недоступний, виділіть короткі брейки у своєму календарі. Плануйте відпочинок так само, як плануєте роботу. І чітко вказуйте: коли, що та як довго ви збираєтесь робити.
Уникайте формулювань на кшталт: «Було б добре зʼїздити в гори». Замість цього запишіть, коли, куди й на скільки ви хотіли б поїхати.