Як дізнатися, на якому рівні свідомості ваша команда | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Якого кольору цінності ваших працівників: метод спіральної динаміки

Як дізнатися, на якому рівні свідомості ваша команда.

cover-63ce9dabee645210153577.png

Суспільство, як і кожна людина, розвивається по спіралі — не тільки від піку до занепаду, а й по спіралі самосвідомості. Такого висновку дійшов психолог Клер Грейвс у своїй книзі «Рівні людського існування».

Розбираємось, що таке «кольорова музика душі» і як застосувати ці знання для розвитку команди.

Історія моделі спіральної динаміки

У 1952 році американський психолог Клер Грейвс розпочав масштабне дослідження з вивчення тригерів людської поведінки. Вчений хотів проаналізувати образ дій психічно здорової людини і дізнатися: чи є єдино правильна норма і що запускає різні механізми мислення.

В експерименті брало участь 8 потоків студентів, які під керівництвом Грейвса вивчали психологію особистості. Умовно дослідження складалося із декількох етапів:

#1. Студенти на лекціях, без вступної інформації, обговорювали між собою концепцію здорової особистості, після чого викладали свої думки у письмових роботах.

#2. Професор випадково «тасував» студентів за групами, де їм потрібно було захистити перед колегами своє бачення концепції. Сам Грейв спостерігав за перебігом дискусії, залишаючись невидимим для учнів. Після обговорення студенти знову розписували свою теорію та коментували, що в ній змінилося — чи чому не змінилося.

#3. На останньому етапі Грейвс проводив лекцію і розповідав про думки визнаних фахівців із цього питання — а потім знову просив студентів розписати своє бачення, пояснюючи, що змінилося в їхніх поглядах і чому.

Деякі учасники легко перебудовувалися після кожного етапу експерименту, хтось погоджувався з думкою більшості чи авторитетів, а інші стояли на своєму до кінця. Залежно від того, як перетворювалися есе студентів і що саме змусило їх змінити свою думку, Грейвс виділив дві категорії людей:

  • Жертовна — ті, хто готовий пристосовуватися до світу, піти на поступки в моменті, щоб здобути нагороду.

    Цю категорію можна було розділити на дві частини: ті, хто жертвує собою заради відкладеної винагороди, і ті, хто робить це, щоб отримати «приз» одразу.
  • Експресивна – люди, які змінюють світ, підлаштовуючи його під себе.

    Тут теж виокремлюють дві підгрупи: ті, кому важливо самовиразитись, навіть використовуючи для цього оточення, і ті, хто не торкається інших людей у своїй «війні» за місце під сонцем.

Грейвс не зупинився на студентах та поширив експеримент на людей за межами університету. Після цього вчений зміг виділити ще одну експресивну підгрупу. До неї потрапили ті, кому важливо висловити себе і здобути визнання за будь-яку ціну, навіть йдучи «по головах».

Крім того, Грейвс зауважив, що на різних етапах експерименту переконання людей могли трансформуватись — але це завжди відбувалося у певній послідовності: «я» змінювало «ми».

Рекомендуємо прочитати:

img-5tedhr-6213ae6ed619d326573190.jpg

Build a tower, build a team: 5 TED-лекцій для рекрутерів та ейчарів

Читати

Також відрізнялися тригери, які змушували учасників перебудовуватись: наприклад, підгрупа людей, які схильні пожертвувати у моменті, легко змінювала свою думку під тиском авторитету.

Всі трансформації відбувалися ніби по спіралі, де кожен новий виток включав інформацію з попереднього, і перескочити з одного рівня на інший було неможливо. Саме тому модель отримала назву «спіральна динаміка».

Що таке спіральна динаміка

Модель спіральної динаміки показує еволюцію людини, її свідомості та особистості. Грейвс вважав, що цінності змінюються не просто під впливом зовнішніх обставин, а з певною послідовністю. Етап жертовності з фокусом на «ми» змінюється егоцентричною стадією орієнтації на «я».

Ці етапи не так характеризують те, яка людина, скільки показують, як змінюється її думка і тип мислення з часом, залежно від того, яка функція мозку зараз активна.

Розробку теорії продовжили учні Грейвса — Кріс Кован і Дон Бек, які придумали позначати кожен виток спіралі кольором.

Модель спіральної динаміки

Значення кольорів та рівнів спіральної динаміки:

Рівень 0, колір — бежевий, тип мислення — інстинктивний, орієнтація на «я». Ступінь, у якому мало усвідомленості, — на цьому етапі людина повністю підпорядкована інстинктам та задовольняє свої базові потреби: їжа, сон, безпека. Єдина мета свідомості — вижити, про жодну соціальну адаптацію чи толерантність не йдеться.

Рівень 1, колір — фіолетовий, тип мислення — магічний, орієнтація на «ми». На цьому етапі психіка здатна працювати зі складнішими поняттями, сприймати та аналізувати картину світу навколо себе. Індивідуальність приноситься в жертву для вигоди та виживання групи, цей рівень ще можна назвати «плем'я».

Необхідність захищати себе відпадає, і людина сконцентрована на суспільстві, «ми». Якщо проводити аналогію з етапами розвитку соціуму, це родоплемінна стадія, коли світ непізнаний і незрозумілий, у ньому багато магії та незрозумілих чудес.

Рівень 2, колір — червоний, тип мислення — героїчний, орієнтація на «я». На цьому етапі весь світ навколо поділений на чорне та біле, і лише один герой у білому плащі знає, як правильно жити. Мета людини — за будь-яку ціну проявити себе, показати своє верховенство, особисту владу, розширити сферу контролю.

Рекомендуємо прочитати:

img-imposter-62d0205749f99786926196.jpg

Ефект Даннінга — Крюгера: чому некомпетентні люди такі самовпевнені

Читати

Рівень 3, колір — синій, тип мислення — абсолютистський, орієнтація на «ми». Стадія, де людина жертвує чимось заради ідеї, відкладеної вигоди. У свідомості переважає почуття обов'язку, порядку, відповідальність за дотримання ритуалів, правил та норм. Той, хто порушує офіційний чи неписаний кодекс, автоматично стає поганим і заслуговує на всесвітній осуд, ті ж, хто дотримується порядків, — молодці.

Рівень 4, колір помаранчевий, тип мислення — експресивно раціональний, орієнтація на «я». На цьому етапі людина, проаналізувавши успіхи та помилки минулого, хоче досягати добробуту та проявляти себе обдумано — у тому числі й за рахунок інших. Велика гра, великий бізнес, великі можливості — свідомість на цьому етапі уявляє світ величезною шахівницею, партію на якій можна виграти, користуючись правилами та логікою. Найчастіше це рівень підприємців чи проактивних людей.

Рівень 5, колір — зелений, тип мислення — жертовний, екологічний, орієнтація на «ми». На цій стадії вищою стає людина і особистість, увага до потреб інших та екологічне спілкування. Суб'єкт жертвує своїми інтересами, щоб отримати не те, що він хоче, а іншу вигоду, але зараз. Наприклад, обирає усвідомлене споживання, жертвуючи зручністю, щоб жити у чистому світі.

Рівень 6, колір — жовтий, тип мислення — інтегративний, орієнтація на «я». На цьому етапі особистість все ще хоче виразити себе, але не за рахунок інших — власної експертності та професіоналізму вже достатньо, щоби зробити акцент на своїх перевагах. Людина шукає сенс життя, у який вкладаються її цінності — свобода, гідність, незалежність.

Рівень 7, колір — бірюзовий, тип мислення — глобальний, орієнтація на «ми». Тут людина переходить від фокусу на власному сенсі життя до його зв'язки зі світом навколо, єдності та добродушності, глобальної свідомості. Максимально рідко зустрічається етап розвитку як серед людей, так і серед країн або компаній. Бірюзовий рівень — це складна мережа об'єднаних «жовтих» організацій.

Дізнатися, на якому рівні працівник, можна за допомогою цього тесту.

Клер Грейвс дійшов висновку, що робота кожної стадії безпосередньо пов'язана зі структурою людського мозку. Наприклад, на бежевому рівні — біологічне виживання — найактивнішими є системи, що відповідають за роботу життєво важливих функцій та фізіологічних потреб організму.

«Чисті» кольори зустрічаються рідко — парадигми можуть спокійно співіснувати у свідомості людини, виявляючись у різних сферах. «Червоний» футбольний уболівальник, «помаранчевий» бізнесмен чи строгий «синій» батько можуть уживатися в одній особі одночасно.

Як застосувати спіральну динаміку в бізнесі

Якщо провести паралель зі стадіями розвитку компанії, то:

  • бежевий — це стартап на етапі створення, пітчингу ідей та виживання
  • на фіолетовому починається формування та стабілізація команди
  • на червоному — з'являється прагнення перемоги і результативність
  • на синьому рівні організація вибудовує процеси та KPI
  • на помаранчевому приходить прагнення до прогресу та зростання ефективності, підвищується індивідуальна мотивація працівників
  • на зеленому пріоритетом стають цінності та команда
  • на високому бірюзовому рівні спіральної динаміки компанія переходить у режим самоорганізації

Не завжди варто турбуватися про недоступність «бірюзи» і всіма силами прагнути до неї: для виконання більшості бізнес-завдань достатньо ранніх рівнів спіралі.

Весь бізнес-контент у зручному форматі. Інтерв'ю, кейси, лайфхаки корп. світу — у нашому телеграм-каналі. Приєднуйтесь!

Як застосувати спіральну динаміку в HR

Кожен бізнес має свій набір пріоритетних цінностей і характеристик — вони відповідають рівню розвитку самої організації. Визначивши, на якому витку спіралі перебуває компанія, можна підібрати працівників зі схожими цінностями.

Зі свого боку кожен підрозділ бізнесу — окрема субкультура з власною ієрархією, яка може мати свій відтінок. Щоби привести колір компанії до спільного знаменника, необхідно вирівняти всі внутрішні структури.

За допомогою спіральної динаміки ейчари можуть:

#1. Оцінювати рівень корпоративної культури. У середніх і великих організаціях рідко можна зустріти працівників на одному витку спіралі, якщо підбором таких фахівців не займалися спеціально. Розуміючи, де перебувають члени команди, ейчар може коригувати тимбілдинг та роботу з колективом.

#2. Розв'язувати кризи та конфлікти в команді. Якщо хтось із працівників завис на «червоному» рівні і рветься геройствувати, жертвами його зусиль можуть стати колеги синього рівня, котрі скрупульозно роблять свою справу. HR-у важливо знати профайл команди та допомагати спрямувати схильності кожного в потрібне русло.

#3. Підібрати ефективні системи керування. Для кожного кольору працівників є свої хитрощі в менеджменті: хтось максимально продуктивно працюватиме в «пласких» колективах, інші губляться без жорсткої ієрархії. Крім того, метод спіралі дозволить виявити лідерів, які допоможуть колегам та всій компанії піднятися на виток вище.

#4. Знаходити працівників із необхідними скілами та цінностями. Ба більше, щоб розвиток організації йшов по спіралі, менеджери-лідери повинні мати рівень вищий, ніж у наявній корпоративній культурі.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«HR-директор»
HR і рекрутинг
Веде Катерина Бандуровська
29 лютого 16 квітня
Катерина Бандуровська