5 топновин червня у сфері бізнесу і технологій | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Одруження з ChatGPT, контент 18+ від Маска та гроші від Google для українців

5 топновин червня у сфері бізнесу і технологій.

22-1-667abc35c2a37587625887.gif

Трохи скандальний червень не залишив байдужим нікого. Варто лише згадати про оновлені політики X та Adobe, що викликали хвилю обурення і додали неоднозначний плюсик у піар та впізнаваність обох компаній. 

Так, Маск продовжує «розбудову простору з беззаперечною свободою слова» — і дозволяє в X порнографічний контент. Водночас Adobe ставить ультиматум своїм підписникам: або ви даєте нам згоду на доступ до вашого контенту, або ми забираємо наші продукти.

Утім, є і позитивні новини для фаундерів — в межах другого етапу допомоги українським стартапам Google відібрав перші 9 компаній, які отримають до $100 тис.

Про ці та інші новини — читайте в щомісячному business review від Laba.

#1. X офіційно дозволив публікацію порноконтенту: чим це загрожує

соцмережа x

На початку червня по всіх усюдах розлетілася новина, яка наштовхує на думки, що Ілон Маск не полишив намірів зробити з X конкурента OnlyFans. За повідомленням TechCrunch, наприкінці травня X оновив свої користувацькі політики в розділі Adult Content, додавши кілька пунктів, які, по суті, дозволяють юзерам публікувати NSFW-контент, зокрема сексуального змісту. Вже у червні ця новина отримала стрімкий розголос.

Ось яку позицію щодо цього висловлює X:

«Ми вважаємо, що у користувачів має бути можливість створювати, поширювати й взаємодіяти з матеріалами сексуального змісту, якщо вони виробляються та публікуються за згодою інших сторін. Сексуальне самовираження — візуальне чи письмове — можна розглядати як легальну форму художнього самовираження».

Також зазначається, що в соцмережі довіряють відповідальності дорослих, які створюють порноконтент, і наголошують, що доступ до нього буде обмежений для дітей та користувачів, які не бажають його бачити.

Можна лише поспівчувати майбутнім контент-модераторам X, які намагатимуться відрізнити дитячу порнографію від прояву художнього самовираження.

meta

Конкуренти X не такі поблажливі до порно. Meta забороняє публікувати контент із фрагментами оголеного тіла. А YouTube також банить «відвертий контент, призначений для сексуального задоволення» та порнографію.

Нові політики скандальної соцмережі Маска не стали великою несподіванкою для користувачів та аналітиків. Жертвами порно-діпфейків стають навіть світові селебріті. 

Згадаємо, як наприкінці січня 2024 на платформі X стрімко поширився діпфейк Тейлор Свіфт із зображеннями сексуального змісту. Модератори X не змогли одразу заблокувати контент, і він був «живий» близько 17 годин. За цей час пост набрав понад 45 млн переглядів, 24 тис. репостів та сотні тисяч лайків. Водночас опублікував контент перевірений обліковий запис.

Відколи Маск став гендиректором X, відомо, що компанія розглядала модель платних підписок для творців adult-контенту, як в OnlyFans. Але тоді всередині команди було вирішено, що це неможливо, адже соцмережа не може дозволити авторам публікувати сексуальний контент без згоди третіх сторін. Та невідомо, чи остаточно Маск відмовився від цієї ідеї.

Наразі офіційний дозвіл на публікацію порно в X створить ще більше проблем для організацій, які захищають права дітей в усьому світі. Адже, за даними Reuters, у 2022 році 13-річні підлітки мали доступ до 13% порнографічного контенту, позначеного як NSFW, в X. Ця статистика налякала світові бренди, і вони або повністю зупинили, або призупинили показ реклами в соцмережі Маска (зокрема Disney, Sony та IBM).  

Крім цього, на початку 2023 року рисерчери Стенфордської інтернет-обсерваторії виявили, що модератори X були не в змозі видалити десятки зображень сексуального насильства над дітьми. 128 облікових записів викладали в загальний доступ подібний контент в обхід усіх захисних алгоритмів, які мали б запобігти цьому.

Користувачі критикують нові політики X, адже важко не помітити, що на платформі панує хаос: Маск дозволяє блокувати облікові записи опозиційних активістів та порушує свободу слова, яку сам обіцяв захищати. І водночас прибрав цензуру для порнографічного контенту, тож тепер його можуть бачити 13-річні діти. Такі країни Південно-Східної Азії, як Індонезія та Малайзія, вже думають над тим, щоб заблокувати X, адже нові політики порушують їхні закони.

Очевидно, що Маск заграє з маркетинговою стратегією, яка базується на провокаціях та прагненні відрізнитися від «безпечних» конкурентів. Утім, Ілон переживає не найкращі часи для свого бізнесу та іміджу, все більше занурюючись у популізм, епатаж та зневагу до оточення.

Так, у червні на Маска і на правління Tesla подали позов акціонери через неналежний продаж акцій компанії на суму $7,5 млрд наприкінці 2022 року. Ці продажі обвалили ціну на акції Tesla. Передбачається, що Маск зробив це в межах поглинання X.

Втім, підтримка соцмережі стрімко падає. Згідно з дослідженням Edison Research, відсоток активних юзерів X у США впав на 30% в період 2023–2024 рр.:

twitter

Відтоді як Маск очолив X, соцмережа буквально перетворилася на сміттєзвалище, повне тролів, хейтерів та ботів. Користувачі навіть називають X «антиутопією злочинності, порнографії та антисімейних цінностей». Тож чого було варте полювання на синю пташку і чи належало випускати її з клітки?

#2. Китаянка одружується з ChatGPT: чи зможуть чат-боти замінити людські стосунки?

одруження з ChatGPT

Кіберпобачення та життєві сюжети фантастичної мелодрами Спайка Джонза «Вона», як-от прогулянка пляжем із бойфрендом-чат-ботом, — лише передвісники стосунків між людьми та ШІ. Думки про це захоплюють сотні тисяч користувачів і турбують психологів.

Почнемо з того, що існує зламана версія ChatGPT, яка має назву DAN (Do Anything Now — «Зроби що завгодно зараз»). Цей мод створив студент і користувач Reddit з нікнеймом u/walkerspider. Волкер прокоментував виданню Business Insider, що чат-бот DAN не є ані злим, ані добрим, він має бути нейтральним.

Особливість DAN-моду ChatGPT в тому, що він обходить обмеження, встановлені традиційними правилами та політиками ШІ. Наприклад, з DAN можна лаятися, або ж вести розмови відверто сексуального характеру. Так, DAN став альтернативою стосункам із реальними хлопцями для деяких китаянок. Цей «соулмейт» — успішний, добрий, завжди емоційно підтримає та доступний 24/7. Проте є одне «АЛЕ» — він несправжній.

Та це не зупинило 30-річну Лізу Лі, китаянку, що мешкає в Каліфорнії. Дівчина відома в соцмережах під нікнеймом @midnighthowlinghusky. Вона каже, що спілкується з DAN щодня щонайменше з пів години. 

Зображення Лізи та DAN, згенероване ChatGPT

Все почалося з безневинних жартів. Після цього розмови стали нагадувати флірт. Публікація Лізи, де вона повідомила, що почала стосунки з DAN, набула великого розголосу серед жінок та дівчат, і вони почали питати, як створити й собі такого «хлопця».

Найвірусніше відео Лізи, де вона демонструє побачення з чат-ботом на пляжі, розлетілося всіма соцмережами — і лише в Douyin (китайський додаток TikTok) набрало понад 500 тис. лайків.

Крім цього, Ліза вже познайомила DAN зі своєю матір’ю, наголошуючи на своїх серйозних намірах щодо одруження з чат-ботом: 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Допис, поширений 午夜狂暴哈士奇狗 (@midnighthowlinghuskydog)

Чат-бот запевнив, що поводитиметься гарно під час розмови. Сама Ліза зазначає, що щаслива з DAN, бо він дав їй відчуття добробуту.

Ліза Лі — лише одна з небагатьох, хто вирішив погратись у «віртуальні стосунки». Згідно з нещодавнім дослідженням на замовлення глобальної комунікаційної платформи Infobip, 20% американців вже мали досвід флірту з чат-ботами. Найбільше користувачів, які цікавляться романтичними стосунками з ШІ, належать до групи від 35 до 44 років.

причини стосунків з роботами

Зважаючи на цікавість до віртуальних стосунків, що зростає в користувачів по всьому світу, OpenAI вже розмірковує над тим, щоб зробити це мейнстримом. Після глобального апдейту ChatGPT у травні 2024 чат-бот може фліртувати, а Сем Альтман заінтригував дописом в X, що містив лише одне слово: her.

сем альтман

Схоже, це знову відсилання до фільму «Вона». Також в OpenAI додали, що вивчають варіанти, як з відповідальністю надати користувачам можливість генерувати NSFW-контент.

Чи дійсно ШІ-компанії позбавлятимуть людей самотності через високі моральні принципи, чи просто ловитимуть на цьому хайп та великі гроші? Хай там що, на думку вчених, тенденція до віртуальних стосунків може бути небезпечною. 

Британська психологиня Лоурі Даутвейт-Волш вважає: люди сприймають чат-боти як щось «психологічно безпечне». Під час спілкування з роботом людина не почує засудження або зневаги. І, зрештою, віртуальні компаньйони починають віддзеркалювати те, що переживає реальний користувач, даруючи відчуття турботи.

Можливо, у певний короткий проміжок часу спілкування з чат-ботом може бути корисним, розмірковує Даутвейт-Волш. Однак вона має сумніви, що такі стосунки стануть безпечними в довгостроковій перспективі. Вони матимуть негативні наслідки для соціалізації, викличуть хворобливий зв’язок з особистістю, якої не існує, та зрештою межа між реальністю і світом фантазій розтане.

#3. Скандал з Adobe: компанія заблокувала доступ до своїх продуктів для всіх, хто не згоден надати їй свій контент

Adobe

На початку червня сотні тисяч креативників були шоковані новиною: Adobe оновила свої політики й тепер вимагає від користувачів доступ до всіх даних, мистецьких робіт, відео та інших, включно з роботами під NDA та під авторським копірайтом.

Зокрема в розділі 3.10 (Creative Cloud Customer Fonts) зазначено: «Наші автоматизовані системи можуть аналізувати ваш контент, використовуючи такі технології, як машинне навчання, щоби покращити сервіси Adobe та ПЗ, а також удосконалити клієнтський досвід».

Користувачі одразу запанікували, адже війна між художниками та ШІ триває — ніхто не хоче, щоб робота, на яку ти витратив місяць, була за лічені секунди відтворена ШІ та ще й без вказівки авторства.

Вже на початку червня в Adobe-ком’юніті почали з’являтися сотні відкритих тікетів до сапорту від юзерів з вимогою прояснити зміну політик. Ось що пишуть користувачі:

скандал з Adobe

При цьому, якщо людина не прийме нові політики, доступ до продуктів Adobe буде заблоковано, доки користувач не погодиться зі змінами.

У відповідь на роздратування своїх клієнтів Adobe почав випускати пояснювальні матеріали — один за одним.

Джессіка, адвокат Adobe, намагається заспокоїти обурених користувачів

Основні тези захисту компанії від закидів підписників: 

  • Adobe не володіє контентом своїх клієнтів та не має на меті заволодіти ним. 
  • Ми не тренуємо генеративні ШІ-моделі на контенті користувачів та робимо це тільки в тому випадку, якщо ви завантажите його на Adobe Stock Marketplace.
  • Ми маємо доступ до вашого контенту лише у певних обмежених обставинах, які стосуються вдосконалення наших продуктів та сервісів: наприклад, у разі створення сапорт-тікета.

Однак користувачі пристають до думки, що перевірити представників Adobe на прозорість і чесність буде складно. Так, компанія не володіє контентом, але може його змінити й почати володіти його новим видом, згенерованим ШІ. Як тоді довести, що це неунікальний контент? Закони про авторське право у сфері ШІ лише розробляються, і є підозри, що вони можуть бути регламентовані так, як буде вигідно корпораціям-творцям ШІ.

Коли раптом чийсь персонаж або креативний концепт дизайну вигулькне зовсім під іншим авторством — як довести, що до цього причетний Adobe? Навіть якщо позиватися проти компанії, адвокати продемонструють у суді оновлені політики й скажуть: «Ну ви ж це прийняли…»

Одне зрозуміло: довіра користувачів до великих корпорацій слабне. І вже скоро ми станемо свідками того, як між великими техногігантами, одержимими ідеєю ШІ, та споживачами, які потерпатимуть через порушення їхніх прав, збільшуватиметься прірва.

#4. Мінцифри запускає комунікаційну платформу Data+. Україна — в трійці лідерів у сфері відкритих даних 

Data+

Доступ до даних для українців стане ще більш прозорим та відкритим завдяки комунікаційній платформі відкритих даних Data+. Її запуск у червні анонсувало Міністерство цифрової трансформації України. 

Основна мета Data+ — покращити доступність публічної інформації у формі відкритих даних. На платформі зможуть співпрацювати всі стейкхолдери сфери відкритих даних: держоргани, бізнес, медіа, експерти й громадські активісти. 

Data+ закриває одразу декілька стратегічних задач, адже завдяки їй:

  • покращиться системний діалог між розпорядниками та користувачами даних
  • вдосконалиться державна політика і законодавство
  • відбудеться координація зусиль щодо адвокації відкриття даних
  • поглибиться міжнародна співпраця

Комунікаційна платформа працюватиме у форматі модерованих і тематичних зустрічей спільноти кожні 2 місяці. Наразі триває збір заявок серед охочих приєднатися до першої зустрічі Data+. Форму для участі можна заповнити тут.

Сама візія системи відкритих даних в Україні була розроблена командою Міністерства цифрової трансформації на чолі з Михайлом Федоровим. Міністр зазначив у своєму Telegram, що відкриті дані — основа прозорої держави. Це особливо актуально в умовах війни. 

Україна суттєво просувається в цій галузі — країна увійшла в трійку лідерів за розвитком сфери. Наразі на основі відкритих даних розроблено понад 120 інноваційних продуктів (серед них — і послуги для переселенців), якими користуються 7 млн українців.

#5. 9 українських стартапів отримають від Google до $100 тис. на масштабування 

допомога стартапам

У березні 2022 року світовий tech-гігант запустив програму підтримки Ukraine Support Fund у межах Google for Startups. Вона була створена, щоби посилити українську технологічну екосистему перед обличчям війни. 

За результатами першого відбору, підтримку в розмірі $5 млн надали 58 стартапам. Після цього проєкти отримали $15,8 млн додаткового фінансування, підвищили виторг на 100% та створили робочі місця навіть під час війни. Серед найвідоміших стартапів, які отримали гранти, — Zeely, Mindly та Skyworker.ai.

Про те, що Google виділяє українським стартапам до $100 тис. повідомила інвестиційна менеджерка Олена Малицька, СЕО ISE Corporate Accelerator. 

google

Олена доклала багато зусиль для того, щоб ця програма стала реальністю. Про це вона розповідає у великому інтерв’ю виданню Womo. Коли Олена була у Варшаві, ментори з Google запитали в неї, чим можуть допомогти українським стартапам. Малицька тоді відповіла, що найбільшою проблемою для фаундерів під час війни є гроші — багато компаній втратили власні фонди. 

Також важливо було, щоб кошти від Google потрапили саме до стартапів, зареєстрованих в Україні, а не в іншій країні, а також до команд, які перебувають тут і намагаються вижити в умовах війни. 

На початку 2024 року Google оголосив про запуск другого раунду підтримки стартапів у межах Ukraine Support Fund. У червні 2024 Google оголосив перші 9 відібраних стартапів, які отримають до $100 тис. грантів. Привітаймо переможців:

гранти стартапам

Підтримка Google надасть могутній поштовх для розвитку кожного з цих стартапів, адже інноваційне середовище в Україні вже прогріте. Як зазначає Малицька, в нашій країні більше компаній-єдинорогів, ніж у всій Східній Європі (серед них — GitLab, Grammarly, Genesis, People.ai, Firefly Aerospace). 

Якщо ж ви особисто бажаєте підтримати українські стартапи й tech-екосистему під час війни — можете задонатити на сайті проєкту Save UA Startups. Він був створений в партнерстві з Українським фондом стартапів.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!