Як роботи-кур'єри та delivery-дрони змінили сферу доставки? | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Який сенс доставляти півкілограмове буріто двотонним авто?

Бачать у темряві та переходять дорогу: як роботи-кур'єри та delivery-дрони змінили сферу доставки.

cover-66c6f7321158f053328438.webp

Крихітний робот, який їде тротуаром Нью-Йорка і везе комусь вечерю — вам вже зустрічалися такі рілси? Коли на перший погляд незрозуміло: це згенерований ролик чи таки реальність. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Допис, поширений Tiny Mile Robot Delivery (@tinymiledelivery)

Ми вирішили дослідити цей феномен та дізнались, як ритейлери, ресторани та поштові оператори різних країн тестують технології для доставки посилок. Наприклад, у США вже нікого не здивує фургон, який без водія розвозить посилки, або дрон, що спускає з неба гарячу каву з бургером. А Ford взагалі виховує робота-гуманоїда, який буде доставляти пакунки прямо до дверей, а потім самостійно складатися в безпілотний автомобіль.

Як змінилася доставка та логістика і що новенького світ ще чекає до кінця десятиліття? Зібрали найцікавіше!

Дрони 

Тільки уявіть: вам захотілося морепродуктів з Одещини — і за кілька годин вони вже у вас на тарілці в Києві. Забули купити подарунок для подруги чи замовити життєво важливі ліки? Через 10 хвилин дрон залишить посилку під дверима. 

Подорож вашої посилки починається стандартно: ви обираєте товар, оплачуєте його та вводите дані для доставки. Далі ваше замовлення завантажується на дрон. А потім починається магія. Замість гуркоту вантажівок, що пливуть у заторах, ваша посилка в безшумному безпілотнику прямує до вашого дому зі швидкістю 150 км/год.

Завдяки AI та комп'ютерному зору повітряний кур’єр прокладає найефективніший маршрут, оминаючи лінії електропередач, високі будівлі тощо. Безпілотники можуть доставляти посилки на балкони хмарочосів або на віддалені острови, які ніколи не бачили доріг. Вони оснащені електродвигунами й не забруднюють планету викидами вуглецю. 

Більшість delivery-дронів працюють за допомогою лебідки: вивантажують пакунок зверху, щоб людина трималася подалі від його рухомих частин та випадково не травмувалася. Таку технологію використовує компанія з доставки безпілотниками Manna (Ірландія). Зупиняючись на відстані 50–60 м над вказаним місцем, дрон проводить перевірку безпеки за допомогою LiDAR і радара, щоби переконатися, що територія внизу безпечна і під ним нікого немає. Потім опускається на висоту приблизно 18 м, де за допомогою лебідки опускає посилку на висоту 2,5 см, уповільнює швидкість та акуратно кладе замовлення на поверхню. 

«Ми доставляємо каву», — розповідає CEO Manna Боббі Гілі. «А ще бургери, картоплю фрі, морозиво, броколі, дині — що завгодно. І все це приходить в ідеальному стані, тобто наші клієнти отримують гарячу каву ще з пінкою».

Manna виконує від 2000 до 3000 польотів на день. У середньому доставка пакунка дроном займає 3 хв. У компанії підрахували, що безпілотники обходяться їм на 90% дешевше — у порівнянні з автомобілями. 

Інші delivery-лідери, які використовують дрони. Це краще побачити.

📦 Wing (дочірня компанія Alphabet — холдингу, що управляє Google): в основному доставляє їжу та продукти в Австралію, Європу та США, співпрацюючи з Walmart та іншими мережами. З 2018 року здійснив 350 000+ доставок. Може літати зі швидкістю 105 км/год. Найшвидший час доставки — 2 хв 47 с. 

📦 Matternet: забезпечив десятки тисяч доставок медичних та побутових товарів у США, Швейцарії та Німеччині з 2017 року. Призначений для перевезення вантажу вагою до 2 кг на відстань до 20 км зі швидкістю 70 км/год над міськими та приміськими районами. 

📦 Amazon Prime Air: у 2020 році Amazon отримав сертифікацію від Федерального управління цивільної авіації США (FAA) для експлуатації дронів Prime Air. Зараз дрони компанії доставляють посилки в різних регіонах США, Італії та Великобританії. Остання модель MK30 здатна розвивати швидкість до 80 км/год та літати під дощем. 

Безпілотні фургони

Не встигли ми звикнути до безпілотних таксі, які роз’їжджають дорогами Китаю, США, ОАЕ, як на горизонті з'явилися самокеровані delivery-фургони.

Transporter (США) — перший у світі автономний електромобіль без кабіни для доставки вантажів, який з’явився на дорогах США у 2023 році. Його створила Mobileye, ізраїльська дочірня компанія Intel, у співпраці зі стартапом Udelv з Кремнієвої долини.

Transporter має модульне вантажне відділення uPod з комірками, які регулюються за розміром. Фургон може перевозити до 900 кг вантажу та робити до 80 зупинок за одну поїздку. Доставляти ним можна бакалію, товари e-comm, медикаменти тощо. 

Електрокар може розвивати швидкість до 112 км/год. Акумулятори місткістю 90 і 160 кВт-год забезпечують запас ходу 257–483 км. 

Transporter використовує набір камер, LiDAR, радари та систему дистанційного керування Udelv з камерою, що дозволяє здійснювати віддалені маневри.

Наразі Transporter використовує два основні способи управління:

1. Автономне водіння. Коли авто їде громадськими дорогами, воно керується системою Mobileye Drive™. Це дозволяє йому самостійно рухатися, дотримуючись правил дорожнього руху.

2. Дистанційне управління: Якщо Transporter потрапляє в зону, де немає чіткої розмітки, управління бере на себе віддалений оператор.

Одержувач посилки заздалегідь отримує повідомлення, в якому вказується час прибуття фургона. Коли авто під'їжджає, клієнт може розблокувати двері за допомогою застосунку, оглянути посилку, а потім забрати її, підтвердивши отримання, або повернути назад. Користувачі можуть дістати лише свої речі, а решта вантажу залишається в безпеці.

Робофургони Transporter використовують Walmart, Microsoft Azure, Ziegler. До 2028 року Udelv планує розгорнути 50 000 транспортерів.

Ще один варіант самокерованого авто: Kar-go Delivery Bot від Academy of Robotics (Великобританія). Це робокар, який має ліцензію на пересування дорогами Великобританії. Авто може рухатись автономно зі швидкістю до 90 км/год — навіть у сільських місцевостях без доступу до GPS. Коли Kar-go прибуває до місця призначення, система автоматично вибирає пакунок, що належить відповідному клієнту, та видає його. Робокар використовується для доставок невеликих пакунків — здебільшого ліків, побутових товарів та продуктів. 

Delivery-роботи

Вони рухаються зі швидкістю пішохода та полегшують життя бізнесу, від ритейлу до HoReCa, розв'язуючи проблему нестачі кадрів.

Отже, знайомтесь: 

Starship (США)

За спиною у цих крихіток понад 6 млн доставок у США, Великобританії, Фінляндії та Естонії. Вони транспортують продукти, гарячу їжу та посилки на короткі відстані. За один раз роботи можуть переносити до 3 пакетів з продуктами. 

Starship рухаються зі швидкістю приблизно 6 км/год, мають набір датчиків та 12 камер для орієнтації в просторі. Працюють роботи від акумуляторів — одного заряджання вистачає на 10–12 годин.

Як замовити доставку роботом? Потрібно завантажити застосунок Starship, обрати заклад, який співпрацює з компанією, зробити замовлення та вказати адресу. За бажанням можна додати пісню, яку робот буде співати після прибуття 🎶

Посилку не вкрадуть? Якщо хтось спробує втрутитися в роботу Starship, миттєво пролунає гучний сигнал. Крім того, кожен робот відстежується GPS, а його кришка заблокована протягом усього шляху доставки, захищаючи предмети всередині. Це означає, що його може розблокувати лише клієнт у пункті призначення, який може відстежувати рух робота на своєму телефоні. 

Starship співпрацює з Domino's Pizza і Bolt та здійснює доставку в кампусах університетів Європи й США.

Serve (США)

«Навіщо доставляти одне буріто у двотонному автомобілі?» — подумали в Serve Robotics (дочірня компанія Uber) та створили жовтих роботів-помічників.

Роботи можуть впоратися з усіма аспектами водіння в певних умовах без втручання людини. Та коли вони стикаються з поліцейською стрічкою, яка відмежовує місце ДТП, або дорожніми роботами — зупиняються та просять втрутитись оператора. У таких ситуаціях робот може змінити маршрут. Диспетчери також допомагають з переходами вулиць, але роботи Serve Robotics можуть передбачити неуважність водія та самостійно уникнути зіткнення.

Розміщувати замовлення, відстежувати шлях Serve та забирати пакунки можна через застосунок Uber Eats. Наразі послуга доступна в деяких містах США та Канади.

 

Роботи-вантажники

Дрони доставляють пакунки здебільшого на відкритий простір, проте ви напевно б хотіли, щоб коробка стояла прямо під дверима? 

Бачення майбутньої доставки від Ford — робот Digit, який складається в самокерований автомобіль, а після прибуття за адресою бере пакунок та кладе його на поріг.

Ось як це може виглядати:

У 2020 році компанія Agility Robotics запустила продажі Digit, робота з руками й ногами, і Ford Motor Company став першим клієнтом. Робот може переносити до 18 кг вгору та вниз сходами, виявляти перешкоди та реагувати на них, а також відновлюватися після ударів. Він оснащений LiDAR, камерами, а також налаштований на обмін даними з безпілотним автомобілем. 

Унікальна конструкція Digit дозволяє йому щільно складатися для зручного зберігання в задній частині фургона, поки він не почне працювати. Якщо робот зіткнеться з перешкодою, він може надіслати зображення до транспортного засобу, який своєю чергою відправить інформацію в хмару із запитом про допомогу.

Поки що ідея Ford — це лише концепція. Проте компанія активно тестує Digit та шукає можливості для швидшого втілення в життя.

У той час GXO Logistics, постачальник контрактних логістичних послуг, з червня 2024 року почав повноцінно використовувати гуманоїда Digit на своєму складі. Digit ходить в одну зміну зі звичайними працівниками та виконує повторювані завдання: приймає вантажі в автономних мобільних роботів і ставить їх на конвеєри. Ось як це виглядає:

Робот Digit працює в одну зміну зі співробітниками складу GXO Logistics

Опитування GXO підтверджує, що співробітники, які працюють з роботами, демонструють кращу залученість та вищу задоволеність завданнями. Адже технології знижують навантаження, підвищують безпеку та дозволяють їм займатися більш цінною роботою.

А в Україні роботи будуть?

Вони вже є. З 2021 року «Нова Пошта» активно використовує роботів на своїх сортувальних терміналах.

На зонах сортування дрібних відправлень (до 2 кг) їздить робот-train. Це спільна розробка «Нової Пошти» та української компанії SBR. Працівник викладає посилку на робота, який відвозить її до сканера, той зчитує штрих-код, а потім переміщує у бокс, який відповідає за певний географічний напрямок. Використання таких роботів дозволило збільшити продуктивність сортування дрібних посилок у 2 рази. 

Для сортування відправлень до 30 кг використовуються роботи-піруети української компанії Deus Robotics. Таку назву вони отримали, оскільки можуть обертатися навколо своєї осі. Робот підхоплює посилку зі стрічки вивантаження, під’їжджає з нею до сканера, а потім викладає на роликовий конвеєр, з якого відправлення потрапляє в спеціальну сумку для доставки. 

Роботи вже працюють у терміналах Києва, Харкова, Дніпра, Одеси та інших міст України. 

Безпілотники в «Новій Пошті» також тестували до повномасштабного вторгнення:

  • У липні 2021 року «Нова Пошта» здійснила тестове відправлення на безпілотному літаку Discovery української компанії «Аеродрон». БПЛА здійснив політ з аеродрому Києва до аеродрому Харкова, подолавши 480 км за 5 годин. 

  • У листопаді 2021 року PD-2 UAV виробництва «Укрспецсистемс» здійснив тестовий політ на висоті кілька сотень метрів від Київського до Львівського терміналу «Нової Пошти», який зайняв у нього 6 годин. Такий БПЛА може перебувати в небі до 12 годин і підніматися на висоту 5500 м. Максимальна вага вантажу — 16 кг, швидкість — 120 км/год. 
  • Крім цього, «Нова Пошта» тестувала гексакоптери — дрони, які літають на невеликі відстані (зазвичай у межах міста) та приземляються на дах мінівідділень (урбан-депо). Гексакоптер розвиває швидкість 54 км/год. Максимальна висота польоту — 3000 метрів, а вантажопідйомність — 42 кг.

До кінця 2022 року «Нова Пошта» збиралася запустити доставку посилок дронами між містами-мільйонниками, проте через війну плани довелося відкласти.

Рекомендуємо прочитати:

preview-64f8460798edc973798729.jpg

Як Blockbuster відмовився від угоди з Netflix, а Western Union не побачив майбутнього у телефоні

Читати

Ок, а що потрібно, щоб delivery-роботи з’явилися на дорогах?

  • Законодавча база. Майже 20 штатів США та деякі країни-члени ЄС запровадили спеціальні правила, які визначають роботу таких роботів. Вони охоплюють обмеження щодо швидкості, ваги та місця, де ці роботи можуть працювати (наприклад, тротуари чи дороги). У цьому питанні важлива співпраця держави та підприємців. Наприклад, Starship Technologies активно працювала з владою США, щоб закони не суперечили інтересам бізнесу.
  • Цифрова та фізична інфраструктура: у Сан-Хосе та Піттсбурзі (США) роботи Kiwibots під час випробувань стикалися з перешкодами або переверталися. У Детройті один із роботів мав труднощі з перетином широкого перехрестя, оскільки сигнал світлофора змінювався занадто швидко. Ідеальний зв’язок, розмітка, картографування, відмінне покриття автодоріг і тротуарів, ретельне пропрацювання маршрутів — це те, без чого роботи не зможуть існувати.
  • Прийняття суспільством: згадайте, як швидке поширення електросамокатів зіпсувало настрої громадськості. Люди звикли отримувати доставку від кур’єрів і в поштових відділеннях, тому не варто відразу сподіватися на високий попит — далеко не кожний довірить свою посилку роботу, а когось може дратувати наявність робота на і без того вузькому тротуарі. Тож перед тим, як запускати цю розробку в життя, важливо заздалегідь підготувати суспільство, чесно розповівши про переваги та виклики нової технології.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Клієнтський сервіс»
Бізнес і управління
Веде Марина Березюк (Волошина)
7 листопада 5 грудня
Марина Березюк (Волошина)