У чому феномен попиту на астрологію? | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Астрологія як великий бізнес

У чому феномен попиту на містичні послуги та як пов'язані астрологія, інвестиції та Волл-стріт.

cover-66e2afc80374a134149522.webp

Сьогодні астрологія є великим бізнесом, розвагою, бальзамом від тривог і темою, яка об’єднує мільйони людей по світу. Але чому концепція, яка існувала тисячі років, стала знову на часі? Дослідження показують, що стрес, невизначеність і комплексна колективна травма часто спонукають до самопізнання. Останні кілька років, безсумнівно, зробили цю потребу супернагальною як в Україні, так і у світі.

Ринок містичних послуг, який містить астрологію, таро та читання долонь, за даними The Harpers Bazaar, оцінюється у $2,2 млрд у всьому світі з середнім зростанням на 0,5% на рік — стабільно, починаючи з 2017. За оцінками Allied Market Research, до 2031 ринок зросте до $22,8 млрд.

Щоб зрозуміти, як працює бізнес на зірках та чому люди все частіше звертаються до вищих сил у прогнозуванні майбутнього, ми заглибилися в науку, психологію та економіку. Що з того вийшло та чи потрібна вашому бізнесу натальна карта — читайте далі. 

*У редакції немає мети переконати читача в будь-якому погляді на подібні практики. Передусім ми прагнемо розібратися з реальними бізнес-кейсами та ринком.

Self-care, гроші та зірки

Інтерес до містичного — це частина сьогоднішнього тренду на самопізнання, свідомість та self-care. А тренд на віру у своє призначення, яке диктують зірки, підхопили, напевно, в усіх сферах життя. 

Так, у 2017 році колекція Dior була прикрашена зображеннями з феміністської колоди таро Motherpeace, а косметичні бренди, зокрема Sisley та Aveda, додають дорогоцінні камені та кристали до своїх виробів. Додаток для знайомств Bumble дозволяє користувачам сортувати партнерів за знаком зодіаку, і навіть Amazon щомісяця надсилає своїм підписникам шопінг-гороскопи, де пропонує найкращі продукти для різних знаків. 

Американський додаток Co-Star, який було запущено у 2017 році, щоб допомогти неспеціалістам вивчати астрологію, завантажили понад 26 млн разів. В компанії успіх пояснюють тим, що вони забезпечують легкий вхід у складну систему для обраних, і називають сервіс «законним інструментом для турботи про себе». Проте йдеться не лише про самопізнання, але й про великі гроші. Co-Star на старті залучив понад $5 млн від інвесторів.  

Активно просувається в більш ніж 50 країнах світу українська Nebula — проєкт продуктової ІТ-компанії OBRIO (Genesis). Додаток пропонує гороскопи, медитації, карту дня, визначення сумісності з друзями та коханими. Наразі застосунок налічує близько 45 млн користувачів.

Американський астрододаток Pattern, який засновниця Ліза Донован описує як «Facebook для душі», пішов далі у створенні власної екосистеми та ком'юніті. Наразі проєкт має платну версію додатка для знайомств, допомагаючи підбирати пари на основі їхніх профілів. 

Проте не обов'язково завантажувати додаткові програми — фактично астропомічники є в усіх соцмережах. Ось лише деякі автори, що створюють астрологічний контент для своїх шанувальників:

  • астролог Кріс Бреннан щотижня випускає епізод The ​​Astrology Podcast з 2012 року
  • в Х у тонусі тримає Astro Poets (@poetastrologers; понад 710 тис. підписників)
  • Чані Ніколас передбачає в Instagram (@chaninicholas; 598 тис. фоловерів) 
  • Zodiac Boyfriend віщує в TikTok (@zodiac.boyfriend; 3,1 млн підписників)

Астрологія та фінанси

Колишній міністр фінансів США Дональд Ріган якось сказав: «Загальновідомо, що великий відсоток брокерів Волл-стріт використовує астрологію».

Автор книги «Час і гроші: економіка та планети», американський журналіст Роберт Говер, пояснив, як зірки використовуються в інвестуванні. Астрологи повертаються глибоко в історію, щоби побачити, де були планети під час певних подій, — а далі вираховують закономірності, які допомагають трактувати сучасні положення світил у небі.

Вільям Делберт Ганн, інвестор, який розбагатів на початку ХХ століття, став відомим завдяки використанню астрології, математики та геометрії для прийняття своїх бізнес-рішень. Ганн стверджував, що може передбачити ринкові тенденції та визначити ідеальний час для купівлі акцій. Його графіки все ще доступні сьогодні

За 100 років тенденція не пішла в небуття, а навпаки — закріпилася. Наприклад, серед інвесторів покоління Z побутує нова тенденція використовувати астрологію та карти таро, щоб керувати своїми інвестиційними рішеннями. Цей нетрадиційний підхід викликає хвилю зацікавленості у фінансовому світі, оскільки інвестори звітують про надприбутки в розмірі більш ніж $400 тис. Такий успіх привертає все більше послідовників, які прагнуть повторити ці результати.

Водночас аналітики Вищої школи менеджменту Каліфорнійського університету в Девісі та Національного університету Ченчі (Тайвань) вважають, що поодинокі випадки успіху не висвітлюють загальної картини. Так, за даними дослідження зі 130 тис. індивідуальних інвесторів, понад 80% втратили гроші на цій практиці. Ті декілька, хто заробляв, не робили цього постійно.

Рекомендуємо прочитати:

preview-660d5ff5b03bc060633867.webp

Якщо здається, що у вас мало грошей, — може, вам просто здається?

Читати

Астрологія та робота

Згідно з новими даними платформи цифрової астрології Astroyogi, запити, пов’язані з кар’єрою, цьогоріч зросли вдвічі. Люди звернулися до астрології в очікуванні підвищення зарплати й кар'єрних перспектив. 90–95% від загальної кількості запитів припадає на зумерів.

Такий високий рівень звернень від конкретної генерації можна пояснити не лише трендами тіктока. Саме представники покоління Z стали першими, хто починав свою кар'єру в пандемію та не мав змоги налагоджувати зв'язки з командою віч-на-віч. Їхній перший робочий день був повністю віддаленим, після чого вони перейшли на гібридну модель роботи. Через соціальну дистанційованість зумерам важче налагоджувати зв'язки — тож вони потребують підтримки та знаходять її в астрології.

Віра в містичне різниться не тільки серед поколінь, але й серед різних спеціальностей. 

Катерина Білоконь, операційна директорка Solve Marketing:


«Якось HRD нашої компанії подарувала команді астрологічний календар. Там були попередження від зірок про складні етапи в прийнятті рішень, сприятливі періоди для продажів та, звісно, дані про ретроградний Меркурій, коли повертаються колишні клієнти й колеги. Календар був створений на основі натальної карти нашої агенції за датою відкриття ФОП.

Чи працював він? Точну статистику навести важко, але іноді, коли довго не приймалися правки або не було продажів, було цікаво почитати, що там у космосі на нас впливає.

Думки команди розділились. Дизайнери та контент-маркетологи поставилися з гумором. Коли креативити було важко, йшли в календар і дивились, чи є там якесь загострення по Венері. Більш технічна частина команди ледь не крутила пальцем біля скроні, коли хтось намагався виправдати робочу помилку позицією зірок. Але найбільше календар любила команда продажів. Навіть самі зірки пояснювали, чому не заходили нові проєкти: невдалий час для підписання контрактів, у космосі низький рівень довіри…

Врешті-решт ми дійшли висновку, що краще в календарі дивитись розклад своїх зустрічей, а не перевіряти, чи в Зубрі зараз Рак».

Тру сторі: колись мене, авторку цієї статті, не взяли на роботу, тому що в компанії була відкрита вакансія лише для Водоліїв. Як бачите, до зірок у мене є власні запитання :) Та, як виявилося, не лише в мене.

Астропсихологія: чому люди навертаються до зірок

За даними опитування, проведеного у 2024 році Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС), 35% українців скоріше вірять в астрологію.

Коли люди звертаються до астрології, вони не просто шукають конкретні відповіді, а прагнуть чогось глибшого:

1. Потреба в надії та можливість контролювати своє життя

Віра в астрологію є механізмом подолання та допомагає зрозуміти певні речі в періоди, коли життя здається складним.

В нестабільні часи (економічні кризи, пандемії) люди звертаються до символічних систем на кшталт астрології, щоб знайти надію та впевненість у майбутньому. Так, інтерес зростав під час Великої депресії в 1930-х роках, а також у Німеччині між двома світовими війнами. Після пандемії COVID-19 кількість запитів на астрологічні консультації теж зросла. Майже кожен другий британець почав більше вірити в астрологію під час пандемії, шукаючи відчуття стабільності.

2. Самопізнання

Люди використовують астрологію, щоби підтвердити власну самоідентичність. Доктор філософії, психолог та астролог зі США Дженіфер Фрід зауважує, що часто поціновувачі астрології вбачають у ній інструмент для розвитку своїх унікальних здібностей.

Оскільки дані астропрогнозів базуються на індивідуальній інформації, як-от дата й місце народження, це надає астрології ще один ступінь довіри в очах деяких людей, вважають психологи.

3. Перекладання відповідальності

Люди часто використовують астрологічні прогнози як спосіб зняти із себе тягар відповідальності за важливі рішення. У дослідженні, проведеному Harris Poll, 43% молодих людей зізналися, що звертаються до астрології для прийняття рішень щодо кар'єри або стосунків​. ​

4. Природна цікавість до невідомого

Людська цікавість до невідомого є базовою психологічною потребою. Вчені підтверджують, що астрологія задовольняє цю потребу через свою здатність надавати сенс непередбачуваним подіям. 

Дослідження також показують, що загадковість астрології приваблює людей, оскільки вона пропонує «інтуїтивне розуміння» життя і надає відповіді на складні запитання в доступній та захопливій формі​.

В цілому люди звертаються до астрології не тільки через бажання отримати конкретні відповіді, але й через внутрішню потребу в структурі, сенсі та підтримці.

Астрологія та наука

Астрологія дуже популярна — як Gallup, так і YouGov повідомляють: близько 25% респондентів вважають, що положення зірок і планет може впливати на життя людей.

62% зумерів та 63% міленіалів стверджують, що їхній знак зодіаку точно відображає риси їхньої особистості.

Але в психології є своє визначення для таких переконань — «ефект Барнума». Це ситуація, коли люди вважають, що описи особистості стосуються їх більше, ніж інших, попри те, що ці характеристики є узагальненими. Ефект Барнума використовують екстрасенси, гороскопи та читачі долонь, коли переконують людей, що їхній опис є надзвичайно особливим та унікальним і ніколи не може бути застосований до когось іншого.

Такий психологічний прийом може зашкодити, змушуючи людей приймати ірраціональні рішення. Саме з цієї причини з 2008 року в Британії закони про захист прав споживачів вимагають від ворожок та астрологів заявляти, що їхні послуги призначені «лише для розваги». До речі, в цій країні медіумів законодавчо обмежували ще у XVIII-XIX сторіччях.

Дослідники з компанії Clearer Things вирішили підійти до астрології з наукової точки зору та спланували ряд експериментів. У першому перевірялося, чи можуть знаки зодіаку (наприклад, Скорпіон і Козоріг) передбачити будь-який з 37 фактів про життя людини: наприклад, рівень освіти й кількість близьких друзів. 

Спочатку науковці опитали понад 300 респондентів, щоб дізнатися їхній знак зодіаку та факти з їхнього життя, зокрема: 

  • Політична орієнтація  
  • Релігійність
  • Чи отримав респондент суспільне визнання або нагороди за досягнення
  • Час, проведений за волонтерством у своїй громаді за останній рік
  • Кількість злочинів та судимостей
  • Наявність суїцидальних думок за останні 10 років 

Потім дослідники спробували визначити, чи можна використовувати астрологічні знаки для прогнозування результатів їхнього життя. Наприклад, згідно з деякими джерелами, Терези є найбільш соціальним знаком зодіаку, а Козоріг — найменш соціальним. 

Якщо це дійсно так, то знаки зодіаку передбачатимуть певні закономірності: наприклад, наскільки люди задоволені своїми дружніми стосунками, як часто організовують заходи, скільки близьких друзів мають тощо.

В підсумку виявилося, що знаки зодіаку взагалі не могли передбачити жоден з 37 результатів!

Нулі в табличці вказують на те, що під час перевірки прогнозів точність була не кращою, ніж просто вгадування середнього значення: наприклад, прогнозування, що кожна людина середнього віку має середній індекс маси тіла тощо. 

Дослідники пішли далі. Замість використання реальних знаків зодіаку кожній людині призначали знак зодіаку випадковим чином, а потім застосували той самий метод. Результат був майже однаковий — лише в одному випадку, який експерти визначили як статистичну похибку, це спрацювало. 

Рекомендуємо прочитати:

preview-662f9bdf3dac0611785945.webp

Вирішити проблему чи змінити ставлення до неї

Читати

До подібної думки дійшли й вчені: 

1. Доктор Шон Карлсон з Університету Каліфорнії ще в дослідженні 1985 року виявив, що досвідчені астрологи не можуть порівняти зоряну карту людини з результатами індивідуального тесту краще, ніж випадковість. 

2. Дослідження, проведене у 2003 році колишнім астрологом, доктором Джеффрі Діном, і психологом, доктором Іваном Келлі, протягом кількох десятиліть відстежувало життя 2 тис. людей, які народилися з різницею в кілька хвилин. Теорія полягала в тому, що якби астрологічні твердження про положення зірок і дати народження були правдивими, то люди мали б схожі риси. Спойлер: цього не сталося. 

В іншому експерименті дослідники з компанії Clearer Things перевіряли правдивість даних натальної карти — карти розташування планет і сузір'їв на небі в момент народження людини. В дослідженні взяли участь 152 астрологи з різним рівнем досвіду і популярності. 

В астрологів запитали, чи відображатиме натальна карта ключові факти з життя людини та що, власне, потрібно для коректної побудови такої карти. Після цього вчені поставили ряд запитань фокус-групі звичайних людей про їхнє життя і створили для кожного 5 натальних карт. Лише одна з них відповідала реальній даті народження людини, яка надала інформацію про себе, решта були фейковими. 

На основі цієї інформації вони розробили тест, який складається з 12 запитань з кількома варіантами відповідей. Завданням астрологів було вивчити відомості про людину та встановити, яка з карт правдива. 

Щоби збільшити кількість учасників та мотивувати нових респондентів, сервіс пообіцяв $1 тис. нагороди тим, хто набере принаймні 11 із 12 правильних відповідей. Спойлер: тест доступний досі, умови такі самі, але призовий фонд все ще на місці :) Жоден зі спеціалістів не дав більше ніж 5 правильних відповідей з 12. 

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Стратегічний маркетинг»
Маркетинг і PR
Веде Тетяна Лукинюк
5 листопада 17 грудня
Тетяна Лукинюк