6 тенденцій, які змінюють авторинок | Бізнес-школа Laba (Лаба)
Для відстеження статусу замовлення - авторизуйтесь
Введіть код, який був надісланий на пошту Введіть код із SMS, який був надісланий на номер
anastasiiasytar@gmail.com
Код дійсний протягом 2 хвилин Код з SMS дійсний протягом 2 хвилин
Ви впевнені, що хочете вийти?
Сеанс завершено
На головну

Пошук

Зміст

Нове чи з пробігом, купити чи взяти підписку: як змінилися звички покупців авто

Connected car, віртуальні тест-драйви та онлайн-шопінг з доставкою додому — 6 тенденцій, які змінюють авторинок.

1167-66cedc08ce1e9868091542.webp

Ще на початку 2000-х купівля машини була подією. Водії ганялися за престижними марками, щоби підвищити статус, і відчували неймовірну гордість, коли врешті-решт отримували ключі.

Сьогодні майже нічого з цього не залишилося. Авто все частіше беруть за підпискою. Водіїв стали більше цікавити не марки, а функції. На зміну поїздкам в автосалони прийшли віртуальні тест-драйви, зекономивши купу часу. Що там казати, сьогодні взагалі можна купити авто в кілька кліків з доставкою додому.   

Як змінився шлях покупця, який 59% часу витрачає на пошук авто онлайн, і якими автівками він тепер цікавиться? Ми дослідили останні тенденції та звички серед водіїв — і ось що знайшли.

На що сьогодні звертають увагу водії, коли обирають авто

Згідно з опитуванням Global Consumer Survey, яке проводилось у США, на першому місці стоять витрати палива (56%) і безпека (55%). Ці дві характеристики для водіїв навіть важливіші за вартість.

У 2023 сервіс YouGov провів своє опитування на 18 ринках, щоб дізнатися, на які технічні характеристики звертають увагу потенційні покупці. Отже, на перше місце респонденти теж поставили безпеку (44%), на друге — функції допомоги водієві (41%), а на третє — навігаційну систему (33%). Найменш важливі — розваги на задніх сидіннях (9%), голосове керування (13%) і проєкційний дисплей (14%).

32% заможних покупців відповіли, що на їхнє рішення про купівлю вплинула б наявність систем Android Auto або Apple CarPlay. Водночас менше ніж 19% респондентів з нижчим рівнем доходу вважають це впливовим фактором.

Уподобання покупців відрізняються й на різних ринках. В той час як безпека та функції допомоги водієві (парктроніки, камера 360°, etc.) — в топі для всіх країн, система навігації зовсім не пріоритетна для шведів, а «автоклімат» не дуже цінують американці та мешканці Сінгапуру. Порівняно зі споживачами на інших ринках, більша частка водіїв в Індії віддає перевагу навігаційній системі (43%), підключенню Wi-Fi/Bluetooth (45%) та наявності технології smart key. 

Щодо естетики, найважливіше значення має колір — він впливає на 88% рішень про купівлю. Далі йде тип кузова, кількість дверей та розмір багажника. І, знову ж таки, поведінка покупців відрізняється від країни до країни:  

  • для китайців, американців та німців у пріоритеті чорний, білий, сірий та синій, а в Мексиці полюбляють червоний, бо він тут символізує елегантність
  • у Китаї 99% респондентів вважають колір найважливішим естетичним фактором, і 64% з них змінили б виробника, якби не знайшли бажаний відтінок
  • 93% китайців та 82% американців одноосібно приймають рішення щодо кольору автомобіля, в Німеччині 63% обирають відтінок самостійно, а решта — радяться з родиною 
  • на всіх досліджуваних ринках споживачі явно віддавали перевагу глянцевим покриттям, окрім Китаю, де 48% обрали глянець, а 52% — матовість

В Україні за 7 місяців 2024 року найбільше було зареєстровано сірих автівок (24%), білих (16,5%) та чорних (16%). Слідом йшли сині (7,5%) та червоні (3%).

Як змінився шлях покупки та вподобання споживачів — 6 тенденцій

#1. Купівля авто в кілька кліків з доставкою додому 

Колись шлях покупця починався з відвідування дилерського центру, далі йшли довгі переговори з менеджерами та «Дякую, я подумаю». Це могло повторюватися по колу кілька разів. Тепер споживачі переглядають, порівнюють і купують машини не виходячи з дому:

  • 86% досліджують автівки онлайн, в середньому інвестуючи 12–15 годин, перш ніж зрозуміти, чого вони приблизно хочуть
  • 59% готові повністю використовувати онлайн-послуги, включно з оформленням документів, оплатою та доставкою додому
  • 67% сказали, що віддають перевагу гібридній моделі, де вони обирають автомобіль онлайн і завершують купівлю в дилерському центрі

Очікується, що у 2025 році онлайн-транзакції становитимуть 30% світових продажів автомобілів, тоді як у 2022 їх було лише 5%. 

Чому онлайн зручніший:

  •  можна порівняти ціни, подивитися відеоогляди, почитати відгуки, не поспішаючи та без тиску з боку продавця
  • вибір в інтернеті знімає географічні обмеження

А тепер найцікавіше. Avtotrader — цифрова платформа Великобританії та Ірландії, яка займається продажем нових і вживаних автомобілів. Її фішка в тому, що тут покупці можуть придбати авто онлайн з доставкою додому.

Оголошення, для яких доступна доставка, мають відповідну позначку, також можна використати фільтр remote options під час пошуку. Послуга може бути безплатною або платною — це залежить від відстані та умов дилера. 

Оголошення про продаж авто з безплатною доставкою. Джерело: www.autotrader.co.uk

Оплатити покупку можна частково або повністю онлайн. Договір купівлі-продажу також укладається онлайн. При дистанційних продажах діє 14-денна гарантія відшкодування грошей — покупець має право повернути автомобіль дилеру без пояснення причин, але при цьому важливо не перевищити ліміт пробігу. 

#2. AR, VR та віртуальні тест-драйви 

87% покупців кажуть, що хочуть провести тест-драйв машини перед купівлею, повідомляє mckinsey. Проте часто брак часу та віддаленість регіону не дозволяє ходити по салонах, спілкуватися з менеджерами та досліджувати автівки.

Віртуальний шоурум — цифрова версія дилерського центру і ще одна можливість купувати авто не виходячи з дому. Тут використовуються демонстрації авто на 360°, технології доповненої та віртуальної реальності. Для клієнта це можливість: 

  • провести віртуальний тест-драйв
  • наблизити й ретельно оглянути кожну деталь
  • поекспериментувати з кольором та іншими естетичними опціями

Наприклад, Porsche пропонує застосунок AR, який дозволяє візуалізувати автомобіль своєї мрії на власному подвір’ї. Достатньо навести смартфон на певне місце — і ви побачите там припарковану віртуальну автівку в натуральну величину.

Такий ступінь деталізації зміцнює емоційний зв’язок покупця з автомобілем. Автосалони, які інтегрували AR та VR, збільшили залученість користувачів на 35%, а конверсію — на 28%. Також вони фіксують збільшення середнього доходу на одного користувача на 20%, а утримання клієнтів у них перевищує показники платформ, що не мають таких функцій, на 15%. 

Так виглядає віртуальний шоурум BMW. Ви можете вільно переміщатися по ньому, переглядати інформацію про авто, клікаючи на відповідні іконки, а також розглядати машини зсередини.

 
Віртуальний шоурум BMW

А це віртуальний шоурум Ford. Тут можна змінювати колір авто, сідати на місце водія або пасажира, детально досліджуючи кожну деталь. 

 
Віртуальний шоурум Ford

У дилерських центрах BMW, Ford, а також у Toyota, Honda і Tesla можна замовити віртуальний тест-драйв: 

  • Клієнт обирає дату і час через систему онлайн-бронювання.
  • Дилерський центр готує автомобіль, встановлюючи спеціальне обладнання, що забезпечує віртуальний контроль (камери, сенсори, телематичні пристрої).
  • Клієнт приєднується до віртуальної сесії з сейлз-менеджером, який проводить огляд візуалу та функцій авто.
  • Після цього потенційний покупець отримує доступ до інтерфейсу дистанційного керування через онлайн-платформу або мобільний застосунок. Він може запустити двигун, відрегулювати дзеркала і сидіння, протестувати освітлення та функції безпеки.

67% онлайн-покупців автомобілів заявили, що віртуальний тест-драйв суттєво вплинув на їхнє рішення про купівлю.

#3. Підписка замість купівлі

Це такий собі Netflix для автомобілів — альтернатива кредитуванню, оренді та лізингу. Цю послугу найчастіше обирають міленіали та зети, для яких менше значення має статус і наявність авто у власності, а важливіша мобільність, яку воно забезпечує. 

Але чи потрібна ця мобільність завжди? Все більше молоді вважає, що ні. Навіщо купувати електросамокат, якщо його можна знайти на вулиці, покататися і заплатити лише за години користування. Так само з автомобілем. Є припущення, що підписка одного разу може перетворити володіння автомобілем на релікт ХХ століття. Така зміна світогляду запустила новий вид послуг — MaaS (Mobility as a Service), тобто мобільність на вимогу.

У чому переваги такої послуги

  • Можна мінімізувати витрати на обслуговування. 
  • Не треба роками відкладати гроші, щоб нарешті купити машину.
  • Немає потреби прив’язуватися до одного авто — змінити машину або скасувати підписку можна в будь-який момент, як, наприклад, абонемент у спортзал.  

Період підписки може коливатися від одного до кількох місяців або років. Деякі плани дозволяють змінювати автомобіль кожні кілька днів. Ви можете їздити на класичному седані протягом тижня — і пересісти на спортивний автомобіль або позашляховик для подорожей у вихідні. В США підписка коштує від $500 на місяць.

Рекомендуємо прочитати:

preview-65afc49de13d5621084834.jpg

Що насправді каже клієнт, коли «він подумає»

Читати

Де можна оформити підписку

Porsche, Volvo, Audi, Mercedes-Benz, Cadillac і Lexus запустили власні програми підписки на автомобілі. У Porsche Drive клієнтам пропонується два тарифних плани: від $1800 до $4000 на місяць (залежить від можливості змінювати авто).

MyCarDirect — найпопулярніший сервіс, що пропонує підписку на авто у Великобританії. Клієнтам пропонуються машини різних марок, у тому числі електрокари та мікроавтобуси. Ціни стартують від $575/міс. Страховка в суму не входить.

В Україні також можна оформити підписку на авто, скориставшися сервісами:

  • Getmancar. Дозволяє оформити підписку на авто 2016–2021 року випуску. Ціна — $400–700 на місяць. В суму входить страховка, техобслуговування, сезонний шиномонтаж і комплекти шин, допомога на дорозі, підмінний автомобіль на період обслуговування.
  • Volvo. Пропонує підписку на електрокари за ціною $1000–1200 на місяць. В суму входить гарантія, страхування, допомога на дорозі, cервісне обслуговування.
  • ULFAUTO. В автопарку цієї компанії — машини 2018–2023 років випуску. Вартість коливається від $640 до $1300. Щомісячний платіж покриває ТО і ремонти, заміну та зберігання шин, страхування, тюнінг, ремонт, заміну авто на інше та підмінку. 

#4. Електрокари стають трендом

У 2023 продажі електромобілів наблизилися до 14 млн, збільшивши загальну кількість таких автівок на дорогах до 40 млн. Результати 2023 року перевищили показники 2022-го на 35%, а 2018-го — на 600%. Це вказує на стійкий інтерес водіїв до електрокарів. 

Чому люди пересідають на електрокари? Цьому сприяють урядові рішення: наприклад, ЄС, Великобританія та деякі штати США планують повністю заборонити продаж нових автівок із газовими, бензиновими та дизельними двигунами з 2035 року.   

Крім цього, водії потроху самі усвідомлюють шкоду, якої завдають довкіллю викиди СО2, а що електрокар — це більш економічно ефективне рішення, бо вартість зарядки нижча порівняно з витратами на паливо. А через відсутність двигунів внутрішнього згоряння їхнє обслуговування обходиться дешевше. Головна причина, через яку водії вагаються пересідати на електромобілі, — це занепокоєння запасом ходу. 

Українці за 2023 рік загалом придбали майже в 3 рази більше автівок з нульовим рівнем викидів порівняно з 2022. 

Цікавий історичний факт: окрім німців, які експериментували з електродвигунами ще з ХІХ ст., українці теж почали цікавитися електромобілями задовго до того, як ця тема стала глобальним трендом. У 1935 році київський інженер А. Таубін створив перший український автомобіль з електродвигуном, який був обладнаний кислотними акумуляторами. Хоча випробування пройшли успішно, Головдортранс УРСР не схвалив модель для подальших експериментів або серійного виробництва.

 

Як виглядав перший український електрокар. Джерело: autoconsulting.ua

#5. Нове авто чи з пробігом? З пробігом

Обмеження виробництва автомобілів через пандемію призвели до зростання попиту на вживані машини. В останньому опитуванні YouGov 50% респондентів заявили, що готові розглянути можливість придбання автомобілів з пробігом. Велика Британія перевершує всі країни з показником 81%.

Чому люди охоче купують вживане авто:

  • За меншу суму можна дозволити собі машину вищого класу та з кращим оснащенням. Страхування і податки також обійдуться дешевше.
  • Нові автомобілі втрачають приблизно 20% своєї вартості в перший рік, а через 5 — коштуватимуть приблизно 40% від того, що ви заплатили.
  • Прозора історія. Колись купівля вживаного авто нагадувала гру в рулетку. Це тому, що було важко знайти звіт про його експлуатацію. Сьогодні в інтернеті можна легко перевірити історію машини, включно з пробігом, кількістю власників, участю в ДТП тощо.

В Україні попит на вживані автівки також зростає, а особливо — на ввезені з-за кордону. Порівняно з липнем 2023 року реєстрації вживаних авто збільшились на 6%, а з червнем 2024 — на 8%. Найпопулярніші моделі: Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan, Renault Megane.

Близько 4100 автівок із загальної кількості приїхали зі США. Середній вік «американців», які доставляють в Україну, — 6 років. 

Биті автівки найчастіше виставляють на продаж американські страхові компанії, бо для них це оптимальний спосіб компенсувати частину страхової виплати автовласнику. Ремонтувати авто в США невигідно, адже вартість часто дорівнюється до ціни нової машини. 

#6. Connected car — вибір преміумсегмента

Ці smart-автівки вміють:

  • самостійно відкривати гараж 
  • передавати інформацію про технічний стан, запаси палива або заряду 
  • перевіряти трафік та прокладати оптимальний маршрут
  • обмінюватися даними з іншими автомобілями, інфраструктурою та навіть хмарними сервісами
  • попереджати про небезпеку, самостійно гальмувати, розпізнавати знаки й триматися відповідної смуги
  • викликати швидку та поліцію в разі ДТП 

Прогнозується, що глобальний ринок connected cars зросте з $12,4 млрд у 2024 році до $26,4 млрд до 2030. За даними McKinsey, до 2030 близько 95% нових автомобілів, проданих у всьому світі, будуть під'єднані до мережі. 

Чому попит на такі автівки зростає? Його рухає наша залежність від технологій. Нам хочеться залишатися на зв’язку навіть під час водіння — слухати улюблену музику, користуватися навігаційними апками, отримувати інформацію в реальному часі. 

Урядові програми також цьому сприяють. У США введено вимогу до нових автомобілів мати зв’язок з іншими машинами (V2V), що підвищує безпеку на дорогах. В Європі вже діє закон про обов'язкову наявність eCall у всіх нових авто.

Рекомендуємо прочитати:

book-659c152a4525a820346814.jpg

«Коли кава та капуста — конкуренти»: як побачити справжню потребу клієнтів

Читати

Одна з найочікуваніших новинок в сегменті Connected car — революційний Apple iCar, який має з’явитися у 2026 році. Початковий план був у розробці повністю автономного авто без керма та педалей — з сидіннями, спрямованими всередину, що дозволяло спілкуватися віч-на-віч. Однак ця ідея виявилися надто амбітною, і Apple повернулась до більш традиційного дизайну. Водій повинен буде вручну керувати вулицями міста, а на автострадах, використовуючи датчики LiDAR, камери та радари, автомобіль зможе їхати автономно. Інші деталі Apple тримає в секреті.

А Sony і Honda об’єдналися, щоб створити нову компанію Sony Honda Mobility і новий автомобільний бренд напівавтономних електрокарів AFEELA з Playstation і караоке на передньому бампері.

Бажаєте отримувати дайджест статей?

Один лист з найкращими матеріалами за місяць. Підписуйтесь, аби нічого не проґавити.
Дякуємо за вашу підписку!
Курс з теми:
«Клієнтський сервіс»
Бізнес і управління
Веде Марина Березюк (Волошина)
7 листопада 5 грудня
Марина Березюк (Волошина)